Visar inlägg med etikett Kjell Öhman. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kjell Öhman. Visa alla inlägg

tisdag 2 augusti 2011

Claes Janson och Kjell Öhman i Saxdalens Folkets hus - en verklig dröm

Solen både värmde och lyste in i Saxdalens Folkets Hus på tisdag kväll i Dan Andersson- veckan. Trots det stora utbudet av kultur- evenemang i kommunen den här veckan var det många som valt att komma till Saxdalen och kvällens föreställning om Den flygande holländaren.
 
En som valt att komma till Saxdalen just ikväll var pianisten och organisten Kjell Öhman. Hade det varit som vanligt sedan 1993 till förra sommaren hade han i kväll suttit och spelat på Allsång på Skansen. Vi är glada att han valde att komma till oss istället ikväll.
 
Kjell Öhmans pianospel är alltid njutbart och när han kom i sällskap med mannen med den gudomliga rösten, Claes Janson, blev hela programmet en njutning.
(Klicka 1-2 gånger på stillbilderna för förstoring!)
 
Kjell Öhman och Claes Janson trollbinder publiken

Två genommusikaliska personer som helt utan åtvävor, bara genom ord och toner trollband publiken i en och en halv timme.

Det har precis börjat och vi lyssnar in...



Sedan följde en kronologisk beskrivning av Cornelis Vreeswijks liv från födelsen i Neder- länderna 1937 till hans död i Stockholm 50 år senare. Claes Jansons röst är inte bara ovanligt lämpad för sång. Hans berättande text i den här historieskildringen framförs också mycket professionellt. Man får en känsla av att det inte finns något skrivet manus utan att det är Claes Jansons spontana berättelse. Men det finns ett manus. Det är signerat Åke Arenhill. Hans fullständiga titel på den musikaliska monologen är Sagan om den flygande holländaren.
 
Claes Janson sjunger och berättar
 
På ett osentimentalt och naket sätt beskrivs trubadurens liv. Både positiva beskrivningar men också de misslyckanden och motgångar/nedgångar som Cornelis upplevde släpptes fram.
 


En hel rad av Cornelis både välkända och mindre kända visor presenterades och den kronologiska historien gav en ytterligare dimension av hans konstnärskap.
 
Efter stående ovationer från den både fulltaliga och entusiastiska publiken framförde duon ett extranummer. Det blev en blues, den musikstil som Claes Janson är en så utmärkt tolkare av. Men nu vet alla vi som fyllde Folkets hus till sista platsen att han också är en utmärkt Cornelistolkare. Och den här bluesen är också den en Cornelisprodukt:

tisdag 26 juli 2011

Påminnelse om Dan Anderssonveckan och Cornerlis


På lördag 30 juli börjar Dan Andersson- veckan 2011. Se hela programmet här. Saxdalen blogg har naturligtvis redan skrivit om den intensivt innehållsspäckade veckan som mobiliserar underhållningsarrangörer i hela kommunen.
 
För Saxdalens del är det tisdag 2 augusti som är det stora dagen: Claes Janson & Kjell Öhman ger en presentation i ord och ton av Cornelis Vreesvijks liv och musik.

Jag dagdrömde - eller kanske var det hallucinationer - under en förkylning i början av februari om den här konserten. Det beskrevs här. Ett par veckor senare var jag frisk och hade fått bekräftat att drömmen skulle bli verklighet den 2 augusti. Evenemanget beskrevs då mer ingående här.
 
Det är alltså på tisdag nästa vecka som alla som kommit över biljetter träffas i Saxdalens Folkets hus.

En positiv upplysning: Det finns fortfarande biljetter att köpa på Turistbyrån i Ludvika. Beställda biljetter avhämtas eller kan skickas per post till boende långt ifrån kommunen.

Det blir ingen paus under föreställningen men kaffe kan köpas före och efter konserten.

Sittplatserna är onumrerade så kom i tid! Föreställningen börjar 18:30.

Arrangören, Rävvåla Kulturförening hälsar alla välkomna.

fredag 18 februari 2011

Drömmen från 3/2 går i uppfyllelse 2/8

När jag snorade och yrade 3:e februari (förkylningen är över nu) avslöjade jag en dagdröm i bloggen. Vill du läsa om bakgrunden klicka här. Kortversionen: Jag drömde om att få lyssna till två av mina favoritmusiker spela och sjunga i Saxdalens Folkets Hus. Nu har jag fått bekräftelse på att drömmen blir verklighet.

I Ludvika kommun har vi av tradition en Dan Andersson-vecka varje sommar. Det har visat sig att båda mina två favoriter är spellediga på tisdag i Dan Andersson-veckan, d.v.s. 2:a augusti och villiga att ge en konsert i Saxdalens Folkets Hus den kvällen!
Om Cornelisprogrammet i Saxdalen den 2 augusti, kl 18.30, med Claes Jansson och Kjell Öhman:

Cornelis Vreeswijk
Cornelis Vreesvijk dog 1987 men han är ständigt aktuell och just nu mer än någonsin med filmen om hans liv - som hade premiär i november i fjol - och SVT som visat doku- mentären om hans liv flera gånger. I årets Dan Andersson vecka får han en särskild hyllning i Folkets Hus i Saxdalen tisdagen den 2 augusti med programmet ”Sagan om den flygande holländaren”.

Claes Jansson
Det är välkände sångaren Claes Jansson som tillsammans med pianisten Kjell Öhman framför ett program i ord och ton om Cornelis Vreesvijks liv.

Claes Jansson med sin välmodulerade stämma är vår kanske främste jazz- och bluessångare men även en förnämlig vistolkare, inte minst då Cornelis visor. Han har blivit närmast folkkär med sången ”Har du kvar din röda cykel”. Har du inte hört den melodin?, skriven av pianisten Anders Widmark? Då är det hög tid att göra det, klicka här! 
 
Kjell Öhman är en av landets bästa jazzpia- nister och är för den stora allmänheten  känd som kapellmästare och pianist i populära TV-programmet Allsång på Skansen; 17 år i rad har han suttit på Sollidenscenen.

Möjligheten att uppleva Den flygande holländaren i Saxdalens Folkets Hus får du tack vare den lokala arrangören, Rävvåla Kulturförening. Biljetter kommer att kunna köpas till det facila priset av 150 kr.
 
Föreställningen har inga avbrott för reklam eller andra störande inslag. Kaffe, (25 kr), kommer att serveras före och efter före- ställningen. 

Vi återkommer med mer information när vintern släppt sitt grepp om oss.

Läs om Kjell Öhmans och Claes Janssons framträdande här. Se hela programmet för Dan Andersson-veckan här! (Det kommer att fyllas på efter hand).

Välkomna till Saxdalens Folkets Hus och Sagan om den flygande holländaren,
2 augusti 2011 kl 18:30!

torsdag 3 februari 2011

Från en förkylningssäng på Malbacken


Minns du den här TV-reklamen från 1994?



Jag kom att tänka på den idag när min förkylning gjorde att jag inte kunde sluta nysa. Och då visade det sig att det var ännu besvärligare att både nysa och skratta samtidigt...

Även om det är obekvämt med en förkylning som sätter ner krafterna kan man ändå känna sig ganska bekväm så länge som man ligger eller åtminstone inte anstränger sig. Då kan man till och med dagdrömma om behagligheter som man upplevt eller hoppas få uppleva i framtiden.

Så gjorde jag idag, en kombination av behagliga musikupplevelser jag redan haft och andra som jag hoppas få uppleva snart.

Bloggen har redan presenterat en av mina musikaliska favoriter, Kjell Öhman. Själv har jag aldrig mött Kjell Öhman eller hört honom live men jag har lyssnat till hans musik som jag mötte här i Strömstad. Efter 15 år som kapellmästare och pianist på långköraren Allsång på Skansen är vi ganska många svenskar som sett och hört Kjell Öhman spela någon gång, åtmins-tone på TV (medveten avstavning).

En annan av mina favoriter, kanske något mindre känd för allmänheten är Claes Janson. Claes har verkat utomlands ganska länge men skrev också in sig vid Uppsala universitet när jag studerade där. I Uppsala har jag sett och hört Claes Jansson sjunga blues under Kulturtnatten, ett årligen återkommande arrangemang i staden.

För mig är Claes Jansson först och främst Sveriges bästa bluessångare. Han har dessutom på senare tid arbetat mycket ihop med den tidigare nämnda favoriten Kjell Öhman.

När man som jag nu är, i ett tycka synd om sig själv-läge, kan man dock ägna tid åt att drömma. Eftersom jag aldrig hört de två nämnda favoriterna uppträda tillsammans är den drömmen inte speciellt långsökt. Hur skulle den drömmen kunna bli ännu bättre? Ja, det skulle väl i så fall vara om man kunde åka ner till Saxdalens Folkets Hus och få lyssna till dessa två stora där.

En aning om hur den drömmen skulle kunna se ut kan vi få om vi tittar på en video där Kjell Öhman och Claes Jansson musicerar tillsammans:


Vi är medvetna om att vi i Saxdalen, "byn det sjunger om", är mycket privilegierade i fråga kulturellt och musikaliskt utbud men nog får det väl vara någon måtta på utopiska drömmar?

Nej, varför det? Och det bästa med den här drömmen är att den kanske inte är utopisk - omöjlig i verkligheten? Tittar man tillbaka (t.ex. i den här bloggen) på de evenemang och de många "kändisar" som bidragit till underhållning i Saxdalen bara under förra året så är det imponerande. Sådant sker inte utan arbete och i Saxdalen finns både idérika och arbetsamma personer som inte sällan ror iland osannolika projekt. Det här kan bli ett av dem.
 
Saxdalen blogg ser det som en viktig uppgift att hela tiden hålla sina läsare informerad om det mesta som händer eller kommer att hända i Saxdalen. Det gäller naturligtvis också den här idén.

lördag 4 september 2010

När någon gör en resa...

På tyska finns ett utryck: Wenn jemand eine Reise tut,so kann er was erzählen. På svenska: När någon gör en resa så har han något att berätta. Det här uttrycket har fastnat i mitt minne trots att det aldrig fanns i någon av de läroböcker jag hade i tyska språket.

Det kom in i mitt huvud en sommar när jag arbetade på barnkolonierna på Öddö utanför Strömstad via en arbetskompis som också läst tyska men en annan bok...

Ja nu blir det en utvikning, för det jag tänkte berätta i det här inlägget var om min första flygresa. Det får komma i slutet.

Det aktuella uttrycket kom alltså geografiskt sett till mig på Öddö. Jag kom inte ihåg exakt vilket år men minnet av en liten resa därifrån, från Öddö till Strömstad (20 minuter med Kosterbåten) gjorde att jag lätt kunde bestämma året.

Min kompis var liksom jag mycket jazzintresserad och det året låg ångaren Göteborg vid kaj i norra hamnen i Strömstad som kafé och restaurang. Den fick inte frakta resande men fungerade bra liggande vid en kaj till 1975 när den höggs upp. Båten tillhörde Uddevallabolaget.

Vi hade hittat en likasinnad jazzfantast som arbetade  på den gamla ångbåten.
Kjell Öhmans "No Comments!"
Han var också från Göte- borg och våra diskussioner kom en gång in på en av mina svenska jazzidoler:

Kjell Öhman, pianist och organist från Göteborg. Bartendern talade då om att Kjell Öhman just släppt en ny skiva som hette No Comments! Och han tillade: "Det är precis vad man kan säga om den skivan!" Eftersom den skivan släpptes 1966 så är året bestämt.

Nu tror ni förstås att jag ska spela en video med Kjell Öhman och det är nästan rätt...

Nu är det inte Kjell Öhman som spelar men det är en likadan Hammond-orgel, modell B3, som Kjell Öhman spelar på och i samma musikstil som Kjell Öhmans. 
 



Orgeln Hammond B3 har också fått mig att göra en liten extra resa. När vi fått vårt andra barn behövde vi en större lägenhet och bodde en tid i Gimo. Jag pendlade varje dag fem mil till arbetet i Uppsala. Jag visste att det fanns en stor musikaffär i Alunda längs vägen hem och jag svängde en gång av Östhammarsvägen och tog den väg som gick förbi musikaffären. Där stod en Hammond B3. Det är enda gången jag spelat på en sådan men det var en upplevelse.

Det blev redan så många resor i det här inlägget så jag ska berätta om min första flygresa i ett kommande inlägg.