Visar inlägg med etikett Hurtigruten. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hurtigruten. Visa alla inlägg

söndag 19 juni 2011

Det här skulle min far ha gillat!

Jag kan inte låta bli att följa Hurtigrutbåten MS Nordnorge som fram till tisdag också är en TV-studio och TV-sändningsstation för NRK2 på sin tur från Bergen till Kirkenäs.

Jag missade infart och uppehåll i Trondheim i förrgår kl. 12.00. Min svåger och jag var ute och sågade bräder och regelvirke. Första gången jag var i Trondheim var med min föräldrafamilj. Vi såg då en Hurtigrut-båt lägga lägga till tillfälligt vid kajen.
 
Idag upptäckte jag att jag kan gå in på direktsändningen av Hurtigruten och spela upp redan passerade avsnitt. Om man inte maximerar fönstret med direktsändningen har man ett sjökort till vänster med båtens position. Den redan seglade stäckan är grön och den återstående är röd. Man kan klicka var som helst på den gröna linjen. Då kommer man tillbaka till den punkten av resan också i den sända bilden.
 
Min far som var mycket imponerad av teknikens framsteg skulle verkligen ha uppskattat att sitta i TV-soffan och på storbilds-TV se direktsändning från Hurtigruten. Få i Sverige kan se NRK2 direkt men med en dator kopplad till TV:n kan den tjäna som bildskärm och alltså de här sex dagarna, torsdag - tisdag visa maraton- sändningen från Hurtigruten. Men min far är tyvärr borta och kan inte längre glädjas åt teknikens utveckling.
 
Det är 21.00 på söndag kväll och vi håller på att lägga till i Svolvær, Lofotens huvudstad. Vi passerade Polcirkeln vid 7-tiden i morse och här går solen aldrig ner vid den här tiden på året.

 

Midnattsolen lyser över havet

Klockan är strax efter midnatt mellan lördag och söndag och jag sitter fascinerad framför min dator på min resa med Hurtigruten från Bergen till Kirkenäs. Ja, jag sitter inte på båten Nordnorge utan hemma på mitt datorrum på Malbacken. Och jag följer den direktsända resan på datorskärmen.

Vi är på väg mot Brønnøysund som ligger några timmar söder om Polarcirkeln så här går solen idag ner kl. 00:36 och upp igen 01:49. Himlen mot norr är helt gul och lysande. Det är inte dagsljus men inte heller mörkt.
 
Vi är något försenade, 15-20 minuter jämfört med turlistan men farten är 15,4 knop och det är massor med småbåtar som följer oss på resan. Jag ska gå till kojs snart men vill först se när vi lägger till i Brønnøysund.

Både resan och direktsändningen från NRK fortsätter till tisdag morgon då vi lägger till i Kirkenäs. Och vi har också tur med vädret, nu 14 grader och halvklart. Vind ca. 7 m/sek. Go tur!

 

lördag 18 juni 2011

Ny länk till norskt väder i Saxdalen

Min sambo och jag kallar det inneväder. Vi har det nu och har haft det några dagar. Det regnar, antingen ihållande eller med skurar som gör att man drar sig för att göra något utomhus. Och blir det uppehåll så kommer knotten...

Vid inneväder kan det vara en sysselsättning att leta väderprognoser för att se när det kan bli bättre väder.

Det är vad jag gjort idag. Saxdalen blogg har länge haft två väderlänkar i vänsterspalten - under rubriken Å så vädret...  Båda länkarna går till den svenska webbplatsen vackertväder.se men en går direkt till vädret i Saxdalen och den andra till vädret på Malbacken. Båda är på svenska men huvudleverantör av de data som används i prognoserna kommer från Oslo och Norge.
 
yr.no är en webbplats som presenterar väder. Det är ett samarbete mellan Meterologisk institutt och Norsk rikskringkasting AS. yr.no samlar data inte bara från Norge utan också från europeiska och andra källor. Data sammanställs och presenteras i många webbaserade väderprognoser.

Den nya länken i Saxdalen blogg går direkt till den norska webbplatsen yr.se och är på norska. Några språk kan väljas men inte svenska. Webbplatsen har en del innehåll som vi inte kan se om vi använder de tidigare länkarna i Saxdalen blogg. Vi kan i "orginalet" se en animerad väderkarta som visar vädrets förändring under tre dygn framåt.
 
Norge är ett vackert land och Hurtigruten brukar kallas världens vackraste sjöresa. På yr.no har man en särskild prognos för Hurtigruten. Där kan man också se världens längsta TV-program: En 136 timmar lång direktsändning från ett av Hurtigrutens fartyg, MS Nordnorge. Eftersom det är midnattssolstider är det ljust och man kan gå in och titta på direktsändningen när som helst på dygnet.
 
Sändningen står NRK för. Vill man inte gå in på yr.no för att kommat till Hurtigruten kan man komma direkt dit genom att klicka här.
 
Min syster och svåger åkte med Hurtigruten från Kirkenäs till Bergen för några veckor sedan. Det är nog en drömresa för de flesta. Nu kan jag nästan känna som att jag gör resan framför min datorskärm. Just nu är vi på väg norrut från Trondheim. Klockan är 15.15, fart 15 knop. Det är klar sikt, lugnt och många småbåtar ute på havet. När vi gick ut på öppna havet från Trondheim var det mycket folk på stränderna och hälsade genom att vifta med stora norska flaggor. Vi är nu på väg mot Rörvik.
 
Visst kan det vara spännande att komma utomlands ibland, särskilt när det är så lätt.

Och tröttnar man på resan kan man stänga av datorn och och komma tillbaka senare...
 
http://nrk.no/hurtigruten/