Visar inlägg med etikett Cadillac Band. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Cadillac Band. Visa alla inlägg

tisdag 7 december 2010

Smått och gott från Saxdalen

Saxdals-Elvis har kommit riktigt i ropet. Hela veckan från i går måndag till och med söndag deltar han i en turné med Cadillac Band  och många gamla rock-legender. För oss saxdalingar infaller höjdpunkten på lördag kväll när det blir stor gala i Saxdalens Folkets Hus. Länk till TCBs The Cadillac Band på webben finns här.
 
Åke Dahlman, som han heter privat, har många järn i elden och i fredags blev han uppmärksammad i lokalpressen som Ludvika kommuns första brandbussförare. Ja, Åke är ju en riktig viking och kör ofta under helgerna båt- bussar med masar och kullor till Viking Lines terminal vid Stadsgårds- kajen i Stockholm.  Den här fredagen blev han riktigt het i ludvikatrafiken när en brand utbröt i bussens motorrum.
  
Resan med den bussen slutade vid Mossplan innan några passagerare stigit på. En ersättningsbuss sattes in och resan till Stockholm kunde fortsätta. Den här veckan åker Åke i stället turné-buss. Det har ju också sina risker. Fråga sångkollegan Björn Skifs som råkade ut för en kollision med sin lastbil med instrument i en rondell i Borlänge i veckan.
 
Nya hastigheter. När Elvis kommer tillbaka till Saxdalen gäller nya hastighetsgränser som vi inte riktigt hunnit vänja oss vid. När vi kommer in i Saxdalen från söder är vi vana vid att sakta ner till 70 km/tim men nu får vi bromsa ännu lite mer tills vi kommer ner till 60. Men den hastigheten kan vi sedan hålla ända ner till Saxenkiosken. Fortsätter man sen förbi kiosken ut på Storfars raka blir det 80 km/tim.
 
För oss som ska upp på Saxenvägen från Malbacken är det här en klar försämring, särskilt i vinterväglag. Det tar inte många sekunder för en bil som kommer fram ur kurvan vid Elim-kapellet innan den är framme vid Malbacksvägen. I vinterväglag tar det också flera sekunder att komma igång i uppförsbacken från Malbacksvägen och få upp någon fart på Saxenvägen.
 
Julklappstips. Ännu finns det några biljetter kvar till rock- konserten på lördag. Likaså finns det fortfarande exemplar kvar av den 100-sidiga specialskriften:
RÄVVÅLA-SAXDALEN genom tiderna .
Båda kan köpas i Saxenkiosken.
  
En annan julklapp kan vara den senaste utgåvan, Nr 41 av GRÄNGE - årsskrift för hembygdsintresserade 2010.

lördag 28 augusti 2010

STOR NOSTALGIAFTON i Saxdalens Folkets hus fredag 8 oktober

Vi vet att Saxdalen har ett omfattande musikliv. Det är ingen nyhet utan har varit så under lång tid. Saxdalen har också lyckats engagera artister som man inte kan förvänta om man ser till befolkningens storlek. Men både i Rävvåla/Saxdalens gamla Folkets hus och i den fina folkpark som vi hade tidigare lyckades arrangörerna engagera artister och orkestrar som många gånger överträffade dem som kom till Ludvika och Grängesberg..
  
 Nu har vi ännu en kommande storsatsning i Saxdalens nya Folkets hus. Titta bara på den här affischen:  
 
 För att vi som inte längre tillhör den yngre generationen men som kanske skulle få behagliga rysningar längs ryggraden - om vi kan läsa affischen: Klicka två gånger på affischen så kan vi läsa texten mycket lättare! 
 
  Hur stort är det här? Jag tror att Sme-Lasse som jag kallar honom träffar ganska rätt på sin webbplats när han säger Hela den gamla svenska rock/pop-eliten samlade i Saxdalens Folkets Hus!!! Så det kanske är läge att i tid ordna biljetter som kan köpas i Saxenkiosken eller på tel. 0240-31012. 
 
 Priset för biljetten är 295 kronor.

I Saxenkiosken kan man också köpa den purfärska boken om Rävvåla/ Saxdalens historia. Priset är 100 kronor.

Idag fick jag tanken: Hur kan det hända så mycket i den här lilla byn?

Kan det bero på att vi alla hjälps åt?