Visar inlägg med etikett Ullnäsbron. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Ullnäsbron. Visa alla inlägg

måndag 17 januari 2011

Ullnäsbron och Stora Bältbron

Att tiden går påminns man om då och då. En av de senaste påminnelserna jag fått om tidens gång gäller världens största passagerarfartyg.  Den 29:e oktober 2009 publicerade vi ett inlägg i den här bloggen om leveransen av världens största kryssningsfartyg Oasis of the Seas. Se inlägget här. Inte tycker jag det var igår precis men att två nyår har passerat sen dess tycker jag är mer än rimligt - jag menar längre tid än rimligt...
 
Men då vi var ute i tid för att följa spänningen inför 31 oktober 2009 då det stora kryssningsfartyget skulle passera under Stora Bältbron (som hade sju meter lägre segelhöjd än jättefartygets höjd). Det hela avlöpte dock väl och troligen därför missade jag helt händelsen året efter då systerfartyget Allure of the Seas (Havens frestelse) gjorde samma färd. Allure of the Seas passerade under Stora Bältbron den 30 oktober 2010 kl. 16.17 utan att göra något väsen av sig i media. De två systerfartygen beställdes samtidigt i februari 2006 från det finska varvet STX_Europe i Åbo.
 
Att Saxdalen blogg uppmärksammade det första jättefartyget hängde till stor del ihop med det gemensamma problemet med ångaren Tyr. Tyr trafikerade sjöarna Saxen och Väsman från bryggan vid Saxenstranden till Ludvika och som var för hög för att komma under Ullnäsbron. Lösningen blev en fällbar skorsten på Tyr. Samma metod användes för att få de två kryssningsfartygen under Stora Bältbron.
 
Här ses Allure of the Seas passera under Stora Bältbron med några centimeters marginal.  

Som med många fartyg är det här med hemvist lite komplicerat. Båda systerfartygen är regist- rerade i NassauBahamas. Hemmahamn anges till Fort Lauderdale, fem mil norr om Miami i Florida. De kryssar i Karibien (Västindien). En intressant  information om rederiet Royal_Caribbean_International är att det är norskt men har sitt huvudkontor i Miami, Florida, USA. Söker man på google och uppger Sverige som hemland kommer man till en postadress och ett telefonnummer i Oslo. Koncernen har dock 34 stora kryssningsfartyg och som sagt huvudkontor i Miami och med Fort Lauderdale som huvudsaklig starthamn.
 
Kan två fartyg vara störst? Ja rent teoretiskt, men i det här fallet har man i efterhand upptäckt att de två systerfartygen som beställts som identiska ändå inte är riktigt lika stora. Allure of the Seas har visat sig vara aningen längre än Oasis of the Seas. Skillnaden har angetts till 5 mm och i några engelskspråkiga källor och i andra till hela 2 tum (gigantiska ca. 5 cm).

Det är ju en hel oändlighet om man tänker på Tove Janssons Lilla My som finns på museum både i Naantali, Nådendal och i Tampere, Tammerfors och som fått namnet efter den lilla grekiska bokstaven  μ (stora bokstaven är M). μ är verkligen pyttelitet, närmare bestämt en miljondel. Så en μm är 0,000 001 meter eller en tusendels millimeter. Så ur Lilla Mys synvinkel borde en skillnad på flera millimeter eller kanske centimeter vara en kolossal skillnad.

Det här är alltså idag världens största kryssnings-fartyg, Allure of the Seas:
 
 
De två senast levererade jättefartygen är de två största. Koncernen har dock 34 stora kryssnings- fartyg och som sagt huvudkontor i Miami och Fort Lauderdale som huvudsaklig starthamn.
 
En av min sambos döttrar är bjuden på en kryssning i Karibien under påsken. Om det blir med ett av Royal Caribbeans fartyg återkommer jag med ytterligare information.

torsdag 29 oktober 2009

Trångt under broarna när båtarna växer

Biggest in the world - störst i världen. Det uttrycket hörde jag ofta i min barndom och det gällde för det mesta företeelser i USA.

Under helgen blir uttrycket aktuellt igen. Världens största kryssningsfartyg "Oasis of the Seas" lämnar varvet i Åbo i morgon för att gå över Östersjön, genom Stora Bält och Kattegatt och Skagerrack på väg till Florida.


Kl. 21.30 på lördag kväll beräknas fartyget passera genom Stora Bält i Danmark. Det jättelika fartyget är 362 m långt (=avståndet mellan grillplatsen på Saxenstranden och "Johans båthus" vid Stackarbergslandet), 63 m brett och 72 m högt över vattenytan. Ett litet problem är att högsta segelhöjd under Stora Bältbron är 65 m - ca. sju m lägre än fartygets höjd!

Så var det också när vi hade ångbåtstrafik till Saxdalen och Grangärde. Det löstes genom att de ångbåtar som skulle gå under broarna i Ullnäsnoret och Stensbo noret utrustades med fällbara skorstenar.
Före ångbåtarnas tid när vi hade segelskutor på Väsman var det en lite större operation att komma under broarna för att komma till Saxen i Rävvåla och Björken och Bysjön.

Jag vet inte om de största segelskutorna, Bergslagsskutorna Lövsjön och Lindesberg någonsin gick under broarna. De var fullriggare med tre master och lastade 85 ton. Däremot vet jag att de tre tvåmastade segelskutor som ägdes av Nyhammars Bruk: Rud, Skuld och Verdandi gick under broarna. Från Björken till Väsman var man då tvingade att hala alla segel och fälla masterna två gånger för att komma under broarna vid Stensbo noret.

En modifi- ering av "Ullnäs-metoden" kommer att användas i Stora Bält på lördag. Fartygets skorsten har gjorts tele- skopisk så att toppen kan sänkas till nivån 64,75 m över vattenytan: Det blir då 25 cm luft mellan bron och fartyget. Den finessen kostar 15 miljoner kr extra och kommer att användas bara en gång, nu på lördag.

För att öka säkerhetsmarginalen ytterligare kommer man att utnyttja tidvattnet. Ebben ska sänka fartyget med ytterligare en meter. Om fartyget körs med max tillåten hastighet (20 knop) under bron gräver det ner sig ytterligare ett par decimeter i vattnet och då räknar man med att det ska bli 1½ meter luft mellan brospannets undersida och fartygets topp. Om man har räknat för snålt på marginalen får ni säkert reda på det på nyheterna på lördag kväll!

Oasis of the Seas kommer att kryssa i Karibien med Fort Lauderdale som hemmahamn. Biljettpriset för en veckas kryssning blir som billigast 6 600 kr per person. Vill du ha en svit med balkong på 17:e våningen kostar veckan 60 000 kr för två personer enligt svensk press. Men tittar man på företagets egen webbplats ser man att det gäller fyra dagar. Veckopriset efter den fyradagars jungfruturen blir då från 9 910 kr till 37 420 för Deluxe/Suits. Båten kostade 11 miljarder kronor att bygga.

http://www.oasisoftheseas.com/

Några historiska data om båttrafiken på Väsman och anknytna sjöar:
1910 ca. Nyttotrafiken med segelskutor på Väsman upphör
1913 Dan andersson tillfällig flottare på Väsman
1916 Höjning av vattenståndet i Väsman godkänns
1947 Ångbåten Grangärde togs upp
1948 Sista upphanling av segelskutor i Väsman
1950 Ångbåten Tyr togs upp ur Väsman och flyttades till Siljan
1950 Ångbåten Grangärde såldes till Västerås
1960 ca. Nya Ullnäsbron får en fri höjd av 2 m.