Visar inlägg med etikett Janne Wallman. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Janne Wallman. Visa alla inlägg

onsdag 20 november 2013

En tillbakablick: Konstrundan 2013

Det börjar bli mörkt nu. Tiden går och rätt som det är lackar det mot Jul. Det kanske redan har börjat lacka nu när årets julklapp är utsedd: Råsaftcentrifugen. Men det är fortfarande mer än en månad till Julafton.
  
Med tanke på mörkret är det kanske trevligare just nu att se bakåt, till ljusare tider? Det är inte så länge sedan vi hade en ljuspunkt i den mörka hösten: Allhelgona-helgen med möjlighet att se massor av konst runt om i hela vår kommun. Konstrundan innebar för Saxdalens del två dagar med en fin blandning av varierande konst.
  
I Saxdalens Folkets hus var det en ganska jämn ström av besökare. Utan att veta exakt uppskattade vi antalet besökare till 300-400 personer under de två dagarna. Här följer en liten bildkavalkad med några av utställarnas alster.
  
En känd Ludvikakonstnär som ställde ut flera målningar i Saxdalen var Svante Rydberg.
  
Svante Rydberg bredvid en av sina målningar
Mycket trevligt var att också hans syster Britt-Marie Rydberg - känd textilkonstnär - också fanns på plats.


Britt-Marie Rydberg med några av sina textiler
Syskonparet hade bara ställt ut tillsammans en gång tidigare, i Vansbro, men det här var första gången i Ludvika kommun.
  

Pernilla Hoffer Jansson, brudklänning
Kerstin Byström, kyrkotextilier

Henrik Larsson, naturbilder




















Två saxdalsbor ställde ut. Kerstin Byström med kyrkotextilier och naturfotografen Henrik Larsson med foton av fjärilar och de allra minsta av våra kryp.
  
Ett uppskattat inslag under söndagen var besöket av Saxdalens skolorkester som underhöll med blåsinstrument, stränginstrument och keyboard tillsammans med sina ledare Roger Broberg, gitarr och Janne Wallman, fiol. Hör här:
  



Ytterligare ett uppskattat inslag under konstrundan var ett bildspel med gamla bilder från Rävvåla/ Saxdalen. Bildspelet har ställts samman av Lars-Åke och Marita Wettercrantz och visades både under lördagen och söndagen.

söndag 24 mars 2013

Årsmöte med musik i Saxdalens Folkets hus

Mars är månaden för många föreningars årsmöten. Den gångna veckan var det dags för PRO Saxdalen att träffas för årsmötesförhandlingar. Mötesförhand- lingar är inte alltid så njutbara men vi i Saxdalen, byn det sjunger om, har förmånen att aldrig vara långt ifrån njutbar musik. Vi kunde dessutom njuta av kaffe och hembakade semlor.

Vi i PRO Saxdalen har flera gånger haft förmånen att få besök av de musikaliska skolbarnen från Saxdalens skola. Det händer t.ex. i samband med Lucia eller, som nu, när vår förening samlas och behöver under- hållas.

Den här torsdagseftermiddagen hade en stor grupp elever med olika instrument kommit till Folkets hus för att musicera och underhålla. Som vanligt hade de med sig de två drivande musiklärarna Roger Broberg och Janne Wallman. Eleverna har kommit och gått men Roger och Janne som musikaliska ledare har bestått. Vi i PRO vill tacka alla elever som deltagit som musikaliska underhållare under många år och inte minst instututionen Roger Broberg och Janne Wallman.

Så här lät det när orkestern från Saxdalens skola spelade Da Doo Ron Ron, från den amerikanska vokalgruppen The Crystals 1963:



Vi i PRO Saxdalen fortsätter att njuta också den kom- mande veckan: På skärtorsdagen ska vi festa på god mat när vi åter samlas i Folkets hus för den traditio- nella påsklunchen. Ett 30-tal medlemmar är föran- mälda. Vi önskar dem och alla andra en Glad Påsk!

lördag 23 augusti 2008

SAXDALENS DAG 23 AUG 2008


Lördagen 23 augusti 2008 är det dags för den årligen återkommande SAXDALENS DAG, vilket sedvanligt inträffade vid Runnbergsgården i centrala Saxdalen.
Vädrets makter står verkligen på Rävvåla Kulturförenings sida denna underbara augustidag med strålande solsken hela dagen.
Det är ett omfattande program som skall genomföras denna solskenshöstdag, besökare började strömma till redan vid 12-tiden, uppskattningsvis kom omkring 500 personer under eftermiddagen till gårdstunet.


Ponnyridning finns möjlighet för de hästintresserade att vara med på.



Arbetarteatern från Ludvika erbjuder gratis ansiktsmålning till de som känner för utsmyckning, ett uppskattat inslag som resulterade i att flertalet ungdomar ser ut som små konstverk.

Saxdalens bäbis, Neo Bo Edvin Holm, hyllas med diplom och presenter







Rävvåla Kroken vandrar vidare bland Saxdalens bybor.
Nils Jakobsson, förra årets "krokinnehavare" överlämnar kroken till årets "krokförvaltare", Jan Wallman.
Allt under överinseenda av Evi Andersson.




Saxdalens Manskör bjuder på som vanligt ett program med fina och väl framförda visor av kända författare, under ledning av den som alltid inspirerande Broberg.






Kerstin står som vanligt för kaffeserveringen, som uppskattades av den stora skara besökare, bullar och muffins fick en strykande åtgång.







Marie svarade med säker hand för "back-up" vad gäller kaffekokning och bröd hanteringen.







Hela eftermiddagen är affären öppen för besök av intresserade, bodbiträden för dagen är Åke och Ola, som med bravur berättade Runnbergs Affärens historia alltsedan den sista dagen den var öppen. Året var 1933, sedan dess har dörren varit låst och all inredning orörd fram till början av 2000-talet då Rävvåla Kulturförening fick möjlighet att låsa upp och visa denna kulturskatt.


Gårdstunet vid Runnbergsgården var välbesökt hela eftermiddagen av en publik som uppskattade dagens underhållning till fullo, och avnjöt det fina solskensvädret med stor uppskattning.





Det bästa av det omfattande programmet kom som sista punkt.
Emma Broberg och Ann-Louise Johansson sjöng och spelade visor av bland annat Dan Anderson och Mikael Wiihe, allt framfört på ett fantastiskt fint sätt.
Publiken ville ha extranummer, som framfördes och tacksamt emottogs med långa applåder som tack.