Visar inlägg med etikett 1920. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett 1920. Visa alla inlägg

söndag 2 juni 2013

Byte av bank i Rävåla 1920

Saxdalen har en ganska lång historia och i en by som vår som ligger långt från centralorten har servicen som funnits hemma i byn varit viktig. Jag har nog berättat om min morfar som arbetade i Blötbergs- gruvan. Han gick över skogen från Malbacken till Blötberget varje dag och hem igen på kvällen, sommar så väl som vinter. Visst kunde han delvis dra nytta av den service som fanns i Blötberget. T.ex. köpte han en sommar en trädgårdssoffa med gjutjärnsgavlar och kraftiga bräder. Den fick han sen bära över skogen på väg hen från Blötberget.
  
En service som fanns i byn, både före och efter 1920, var bankkontor. Byn hette då Rävåla eller Räfvåla.   Här en artikel som kunde läsas i tidningen Dalpilen den 29 oktober 1920:
 
Källa: Tidningen Dalpilen 1920-10-29


























Jag hittade artikeln på Sveriges nationalbibliotek, Kungliga biblioteket KB, för en tid sedan. Nyfiket försökte jag sen hitta något om vad som hände sedan. Då var databasen med digitaliserade dagstidningar oåtkomlig en tid. Nu har jag dock hittat fortsättningen på den här lilla delan av Rävvåla/Saxdalens historia: 

Dalpilen 1920-12-03




















Dalpilen 1920-12-03















Den som är intresserad att läsa i gamla tidningar kan göra det på Internet. Hitta KB:s söksida för digitaliserade dagstidningar här. Använd t.ex. sökorden Räfvåla, Rävvåla och Rävåla men bara ett i taget för att få massor av träffar och kunna läsa om byn i gamla tidningar.

lördag 5 juni 2010

Sanningen om Rävålingarna kryper fram

Äntligen får vi Rävvålingar/Saxdalingar lite upprättelse. I långliga tider har vi ju - som det nu verkar på felaktiga grunder - haft rykte om oss att vara våldsamma och försvara våra inhemska kvinnor med näbbar och klor - eller snarare enligt sägnen - med knytnävar och knogjärn.

Jag måste i ärlighetens namn bekänna att jag i denna blogg själv delvis bidragit till att sprida denna missuppfattning. Ett par läsare bekräftade rykten om Rävvålpojkarnas beteenden eller snarare om andras rädsla för det som kanske bara var en fördom - och ingen kom med invändningar.

Efterforskningar i den tidigare refererade dagstidningen Dalpilen ger nu vid handen att det - åtminstone understundom - var så att det tvärtom var Rävvålingarna som var de goda och särskilt skötsamma personerna...

Lördagen 26 februari 1920 kunde man nämligen i Dalpilen läsa den förskräckliga händelsen som några Rävvålaynglingar råkade ut för: (klicka på artikeln för att kunna läsa den!)

Om jag hädanefter av några okända personer efter vägen mot Björnhyttan tillfrågas om jag är från Rävvåla kommer jag att svara nekande! Visserligen är det delvis en lögn men jag har ju bara bott här i 23 år och varit borta från byn i 45 år och det blir ju ändå bara en nödlögn...

måndag 23 mars 2009

Nu går 34:an i himlen in... men när var det?

Saxdalen har inte haft så många hyreshus. Det senast byggda som också revs för några år sedan har vi visat här i bloggen med ett bild lånad från Nestor Arvidsson. Det låg nedanför Folkets Hus. Det var det enda hyreshuset i byn under senare tid och kallades helt enkelt för Hyreshuset.


Bilden ovan visar troligen det första eller andra hyreshuset i dåvarande Rävvåla. Två arbetarkaserner byggdes 1920 vid Lerbäcken väster om Mellanbyn. Byggmästaren var från Grängesberg och de två kasernerna byggdes i samma stil som kasernerna i Stora hagen och på Källfallet i Grängesberg.

Lägenheterna var små, fyra gånger ett rum och litet kök i varje kasern gav bostad åt åtta familjer eller ensamstående. Säkert bodde flera barnrika familjer i de två husen.

Det fanns till och med tillverkningsverksamhet i åtminstone en av lägenheterna. Vårt uppfinnargeni Hjalmar Sjöstrand bodde en period i en av lägenheterna - under den tid när radion gjorde sitt inträde i de svenska hemmen. Han lindade spolar till sina mottagningsapparater i sin lägenhet där han också tidvis hade åtminstone en medjälpare.

Nestor Arvidsson har också bidragit med tidningsurklippet om 34:an. Vi kan läsa från urklippen när det två kasernerna byggdes men kan någon person med gott minne eller urklipp eller anteckningar i byrålådorna upplysa om vilket år de revs? Vi tror att det var på 60-talet men skulle vilja veta vilket år. Om någon har fotografier på de gamla husen är vi också tacksamma om vi får låna dem och kopiera av dem.

Idag är det för sent att fotografera både 33:an och 34:an eftersom de för länge sen har gått i himlen in...