Visar inlägg med etikett Saxdalen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Saxdalen. Visa alla inlägg

tisdag 8 juli 2014

Saxdalsvädret under juni 2014

Juni månad inleddes med temperaturen +11,1 °C. Månadens högsta temperatur uppmättes den 8:e juni med +27,3 °C och månadens lägsta temperatur +3,4 °C den 21:a juni. Medeltemperaturen för hela månaden var 11,9 °C. Hela temperaturkurvan ser ut så här:

Klicka på bilderna för förstoring!
Kom ihåg att väderstationen här uppe på Malbacken för det mesta har något högre temperatur än nere i byn.

Lufttrycket är den variabel som har använts mest för att förutspå väder. Runda aneroidbarometrar som den till vänster har sedan länge varit graderade med både skala/skalor och väder-symboler eller klar-text som här: Stormy-Rain-Change-Fair-Very Dry. 

Lufttrycket är det tryck som orsakas av tyngden hos den luftmassa som finns ovanför oss. Vi pratar ofta om luft som om det vore tomrum men det är helt fel. Om luften vore tom skulle vi inte ha något lufttryck.
  
Men luft är en blandning av nio olika gaser. De två största gasandelarna i luft är 78 % kväve och 21 % syre.  Den återstående knappa 1 procenten utgörs av argon, koldioxid, neon, helium, metan, krypton och väte i sjunkande andel. Dessutom finns vattenånga som inte har räknats in.

Alla dessa gasmolekyler har massa som påverkas av jordens gravitation, tyngdkraften. Luften dras mot jorden. Lufttrycket vid en viss höjdnivå är lika med tyngden av en lodrät luftpelare som sträcker sig från den aktuella nivån upp till atmosfärens övre gräns.
 
Från 1986 mäts det meteorologiska lufttrycket i hekto Pascal (hPa). Före år 1986 användes enheten millibar (mb). Ännu längre tillbaka, i meteorologins järnålder? (när jag själv studerade meteorologi), användes kvicksilver-barometrar för att mäta lufttrycket. Då var mätenheten millimeter kvicksilver (mmHg).
 
Nyare barometrar kan vara graderade med skalor både för millimeter kvicksilver (mmHg) och hektopascal (hPa). Medelvärdet för lufttrycket över hela jorden och här i Sverige är 1013 hPa eller med den gamla skalan: 760 mmHg.
 
Själv sitter jag nu på min väderstation, 220 meter över havsytan. Det gör att jag har en lägre och lättare luftpelare över mig än om Malbacken låg i havsnivå. 
 
En lufttrycksbestämning på "kvicksilver-barometerns" tid var en betydligt större procedur än att läsa av lufttrycket från min väderstation. Med kvicksilverbarometern fick man kompensera för flera faktorer innan man kom fram till rätt lufttryck: temperaturen i rummet där barometern fanns, översta ytans buktning i barometerröret och höjden över havet där barometern fanns. Det var en tidsödande procedur. Men hur är resultatet av en lufttrycksbestämning? Så här enkelt får man resultatet från min väderstation:
  
Mitt väderprogram är inställt för att göra en avläsning varje timme, 24 gånger per dygn. Det lufttrycksdiagram som man får fram med några knapptryckningar på datorn ger två kurvor. Den röda undre kurvan visar det faktiskt uppmätta trycket på Malbacken. Det kallas det absoluta trycket och används mycket lite. Det lufttrycksvärde som används är det som kallas det relativa trycket. Det visas av den gröna kurvan. Den räknas fram automatiskt av datorn från väderstationens observationer. Skillnaden mellan absolut och relativt tryck är alltid lika stor, för Malbacken 26 hPa.

Som framgår av diagrammet varierade det relativa lufttrycket en del under juni. Högsta observerade värdet var 1022 hPa, den 2:a och 10:e juni. Lägsta observationen under juni 1000 hPa uppmättes den 19:e juni.
 
Högsta observerade lufttrycket i Sverige någonsin var 1063,7 hPa i Kalmar, januari 1907. Det lägsta lufttryck som observerats i Sverige är 938,4 hPa i Härnösand 6 december 1895.

Luftfuktigheten är nog den väderegenskap som varierar mest av alla. Se på digrammet här under. Den gröna kurvan är luftfuktigheten utomhus och den röda inomhus. När vi pratar om väder och luftfuktighet gäller det luften utomhus. Inomhus kallar vi det hellre inomhusklimat än väder. 


Luftfuktighet mäts som relativ luftfuktighet och uttrycks i procent. En luftmassa kan bara innehålla en viss mängd vatten innan den blir mättad. Mättad luft innehåller 100 % av den högsta möjliga vattenmängden.

Luftfuktigheten är mycket beroende av temperaturen. En varmare luftmassa kan innehålla mer vatten är en kallare. När lufttemperaturen sjunker ökar därför luftfuktigheten. Därfär har vi stor variation i utomhusluftfuktigheten när dagstemperaturen är mycket högre än nattemperaturen. 

onsdag 21 maj 2014

Guidad vandring, lördagen 24 maj

För att se affischen förstorad: Klicka på bilden.

onsdag 11 september 2013

Vi pensionärer dricker inte bara kaffe och äter tårta

På torsdagen firade vi 65-årsjubileum i vår PRO-förening i Saxdalen. Men tro inte att vi bara njuter och latar oss! Nej redan på måndagen efter, 9 september, var vi igång med fysisk träning och match i Väster- bergslagens PRO-föreningars bouleturnering. Motståndare den här gången var våra jämnåriga föreningsvänner från Ludvika.
  
Här följer några bilder från matchen som varade ca. tre timmar inklusive en kafferast.


















  
Efter en gedigen arbetsinsats avslutade de nio delmatcherna. Utgången var länge oviss men i slutskedet föll hemmalagets klot på plats och vi vann drabbningen med fem vunna matcher mot Ludvikas fyra. En välkommen seger i seriens näst sista omgång. 
  
Snart är det höst och då fortsätter träningen inför nästa års tävlingssäsong.

måndag 1 juli 2013

Välbesökt bymarknad i vackert väder

Måndagen i Saxdalen bjöd på fint väder och dagens bymarknad på Runnbergsgården blev välbesökt.
  
Från ett fönster i Runnbergsgårdens gamla bostad hade man god sikt över aktiviteterna på gårdstunet.

Betydligt lugnare var det i lägenhetens rum på övervåningen.

Besökarna kunde förutom av det fina vädret njuta av mycket god musikalisk underhållning av  Sofia Olsson och Ulrika Forsberg. Kaffe, saft och varm korv smakade också bra under den trivsamma aftonen. Barn i alla åldrar bjöds dessutom på godis i Runn- bergsgårdens gamla butik. Både barn och vuxna verkade trivas på bymarknaden. 

lördag 29 juni 2013

Just nu: Möjlighet för saxdalingar att kunna ansluta till fibernät!

Texten i nedanstående dokument kan vara för liten för att vara direkt läsbar. För att kunna läsa med bra bildkvalitet gör så här:
  
1. Vänsterklicka på bilden av texten
2. Högerklicka sedan på den nya bild som öppnas och
3. Välj "Öppna bild i ny flik"
4. Klicka på den nya fliken. 
5. Vänsterklick på bilden så förstoras den!

söndag 16 juni 2013

Bengt Emil Johnsons väg invigd

Denna vackra junidag 15 juni 2013 invigdes Bengt Emil Johnsons väg i Saxdalen, en liten ny väg som går från Oxbrovägen och upp mellan de två hus som Bengt Emil bodde i.

Bengt Emils nära vän Lasse Persson höll i trådarna för den njutbara tillställningen som ägde rum precis i centrum för den värld som Bengt Emil förmedlade så mycket av i både dikter och prosa. Bengt Emils texter och produktion var också centrala i eftermiddagens program. Här inleder Lasse Persson med en text ur boken Hemort som alla deltagare fick ett exemplar av:
  

Bengt Emil betydde också mycket för musiklivet i Saxdalen, byn som det sjunger om. På plats för att underhålla och hylla Bengt Emils minne fanns Saxdalingarna, musikgruppen som ofta uppträder vid sammankomster i byn. Vi bör kanske erkänna att det i gruppen ingår musikanter bosatta utanför Saxdalen. Jag kunde t.ex. urskilja två spelmän/kvinnor ända från Västansjö!

Vår riksspelman Olle Wallman introducerar den kända låten Kullerullvisan av Anders Frisell som upptecknades och fick text av Karl Erik Forsslund.


Bengt Emils son Klas Johnson läste texten om en kort vår, hänryckningens tid, pingsten och den evinnerliga motorgräsklippningens tid. Texten skulle kunna vara skriven för det pågående året:
  

Redan bibeln talar om att det inte är så lätt att bli profet i sin egen hemort. Ändå var Bengt Emil en kändis både i Saxdalen och i byarna runt omkring. Men hans nationella storhet belystes nog bäst av två invigningsdeltagare från huvudstaden med omgivning.

Hans Isaksson
Författaren och förläggare under lång tid av Bengt Emils böcker: Hans Isaksson från Albert Bonniers förlag






Staffan Söderblom
och författaren, över- sättaren och littera- turkritikern Staffan Söderblom bekräftade båda bilden av Bengt Emil Johnson som en framstå- ende person också utanför hemorten.

Innan invigningsceremonin avslutades bjöds deltagarna på en uppfriskande fruktdryck och fick hämta sina presentböcker.


Avslutningsvis blåste Gunilla Söderholm i näverluren och Staffan Söderblom klippte bandet som öppnade infarten till Bengt Emil Johnsons väg som därmed var invigd: 


torsdag 13 juni 2013

Invigningen av Bengt Emil Johnsons väg, lördag 15 juni kl. 15:00


Som  tidigare meddelats kommer författaren, poeten, musikern, radiomannen med mera, Bengt Emil Johnson att få en väg uppkallad efter sig, i sin hemby Saxdalen. Vägskylten är på plats sedan en tid tillbaka och på lördag kl 15.00 sker den officiella invigningen. Den nya vägen omfattar de två fastigheter som han bebott under sin levnad med förutvarande adress: Oxbrovägen 37 och 39.
  
Bengt Emil Johnson avled i juli 2010. Idén till att hedra minnet av bygdens stora kulturpersonlighet med en egen väg kom från författarkollegan, Staffan Söderblom från Muspelhem i Roslagen i Uppland, som gästade Saxdalen i fjol somras. Hans besök föranleddes av att han har för avsikt att skriva en bok om Bengt Emil och han ville då besöka de platser som ofta förekommer i Bengt Emils prosa- och poesitexter. Det blir också Staffan Söderblom som kommer att ”klippa bandet”. På programmet står bland annat: Underhållning av vis- och låtgruppen Saxdalingarna, texter av Bengt Emil Johnson, Gunilla Söderholm blåser i näverlur.
  
Alla som kommer till invigningen får ett exemplar av en av Bengt Emils böcker (Hemort) samt bjuds på förfriskningar.
  
På grund av obefintliga parkeringsmöjligheter bör de som färdas i bil ställa bilen vid skolan/Furulidens idrottsplats och promenera tillbaka de ca 300 meterna.

måndag 13 maj 2013

För PRO Saxdalen startade sommaren idag

Sommaren hade inte hunnit bli mer än några dagar gammal innan PRO-föreningarna i Västerbergslagen startade årets bouleturnering idag. Spelschemat är inkört och fungerar år efter år. För Saxdalens del innebär det premiärmatch borta men ändå ganska nära, i Blötberget

En förändring sedan förra året var att Blötberget fått sina nya boulebanor spelklara. Vädret var också bra, utan regn.
  
Vi talar inte alltid så gärna om resultatet men med tanke på den kalla våren och att det var premiär för oss saxdalingar  på den nya banan så är vi inte alltför missnöjda med att visserligen förlora men med bara en matchs skillnad, 5-4 till Blötberget. Men vi fortsätter att träna och att förbereda oss för kommande matcher både på Furuliden och på bortalagens planer. 

Det märks att PRO:s boule-planerare har rutin. Sommaren utnyttjas från första veckan för att vi ska kunna ha ett semesteruppehåll mitt i sommaren. Sen vänder serien och försommarens hemmalag blir bortalag när lagen möts för andra gången. Vi i Saxdalen hoppas på en lyckad turnering och i så fall kommer flera resultat att rapporteras här i bloggen. Annars önska vi ändå alla en bra sommar 2013!

onsdag 1 maj 2013

April - ett väder vi gärna glömmer

April är en månad som är känd för för att vara ostadig och ombytlig vädermässigt. Efter årets kalla mars är vi många som hoppats på att åtminstone få lite försom- marväder under någon del av april. Men vädret under årets april kan väl snarare beskrivas som stabilt oförbätterligt. Nåja, det är kanske utifrån våra förhoppningar. Månaden har ändå inneburit en höjning av temperaturen. Månadens medeltempe- ratur, +0,25 grader är knappast något att hurra för. Det positiva är ändå en positiv tendens under månaden. Månadens lägsta temperatur -10,3 grader uppmättes 9 april. Högsta månadstemperaturen 15,8 grader lästes av 25 april. Månaden kan temperatur- mässigt delas i tre delar: Första två veckorna med stora temperaturskillnader mellan dag och natt pendlande runt 0-strecket, en vecka i mitten helt utan minusgrader och sista 10 dygnen åter med stora dygnsvariationer men pendlande runt +5 grader. Kom ihåg att Malbacken har högre temperatur än nere i byn Saxdalen.

Temperatur (röd) och daggpunkt (grön) på Malbacken april 2013
Det relativa lufttrycket har i genomsnitt varit helt normalt, 1012 Hpa. Genomsnittet för hela jorden är 1013. Det relativa lufttrycket är oberoende av höjd över havet.
 
Relativt lufttryck (grönt) under april 2013
Den röda kurvan, absolut lufttryck, är det tryck som faktiskt uppmätts. Om väderstationen på Malbacken låg på havets nivå i stället för 220 m över havsytan skulle värdena på den röda kurvan ha lästs av.
 
Det högsta lufttryck som uppmätts i Sverige är 1084 hPa. Det registrerades i Kalmar år 1907. Lägsta uppmätta lufttrycket är 938 hPa i Härnösand 1895. Det är extrema värden och vår variation under april är ganska normala.
 
April har bjudit på ett ovanligt blåsigt väder. 
 
Vindhastighet (röd, stadig) (grön i byarna)
I våra trakter är vindhastighet inte alltid så intressant eftersom vi har jämförelsevis lite vind. April har dock bjudit på ovanligt blåsigt väder också hos oss. Diagrammet ovan visar vindhastighet under april mätt i m/s (meter i sekunden eller meter per sekund). I ovanstående diagram kan vi se att vinden under april hade sina toppar under mitten och senare delen av månaden.
 
Vindenhastigheten mäts som den genomsnittliga vindhastigheten under 10 minuter och 10 meter över marken. Det är den röda kurvan i diagrammet. Malbackens väderstation uppfyller kravet på 10 meter över marken. Den gröna kurvan i diagrammet, byig vind, avser den högsta vindhastigheten under en mycket kortare tidsperiod, vanligtvis 2 sekunder.
 
Vi landkrabbor har kanske lite svårt för att förstå hastigheten uttryckt i m/s. Därför anger jag inom parentes motsvarande hastighet i km/timme. Under april var den genomsnittliga vindhastigheten (under 10 minuter) 0,15 m/s (0,54 km/tim). Högsta genom- snittliga vindhastighet under månader var 7,5 m/s (27 km/tim) den 18 april. Den högsta vindhastigheten i byarna uppmättes samma dag: 15 m/s (54 km/tim).

fredag 1 mars 2013

Februarivädret 2013

Vi är inne i vårmånaden mars och vi väntar på våren. Den hann inte till Malbacken under februari men vi hade en klar vårtemperatur den 27 februari. Klockan två på eftermiddagen registrerade vår väderstation månadens klart högsta temperatur +14,0° C. Det var till och med högre än den högsta officiella månads- temperaturen i hela Sverige 11,9° som uppmättes i Brovallen samma dag. Månadens lägsta temperatur på Malbacken -13,9° lästes av den 21:a februari.
















Februari har hos oss haft en ganska jämn temperatur utan ovanligt kallt eller varmt väder. Det var de sista dagarna i febru- ari som lovade att våren var på väg. Om man ser till den nor- mala månadstemperaturen ligger Saxdalen i ett område som har haft ca. två grader högre medeltamperatur i februari jämfört med normalt. Om temperaturtendensen från februaris avslutning fortsätter kommer vi snart att ha våren här, sju dygn i rad med dygns- medeltemperaturer över noll grader.

Lufttrycket har varierat ganska mycket under februari. Det relativa lufttrycket (gröna linjen) är genomsnittligt 1013 Hpa.















Februari inleddes med lågtryck och det lägsta uppmätta trycket 975,6 lästes av den femte februari. Högsta lufttrycket 1008,5 Hpa inträffade den 25:e februari.

Februari avslutades med ovanligt blåsigt väder.

måndag 24 december 2012

Johannes Graafs nya film: Skogens väktare

Saxdalen blogg önskar alla som tittar in här ibland en God Jul! Nu är det redan julafton. Har du letat jul- gran? Annars börjar det bli hög tid nu. Men titta först på Johannes Graafs senaste film Skogens väktare. Den bör man ha sett innan man ger sig ut i skogen. Det kan bespara oss vissa problem och obehag.


 
Vi på bloggen tackar Johannes Graaf för filmen som kom väldigt passande i tid. Tack Johannes och medhjälpare för ännu ett gott jobb.

Och God Jul alla önskar Saxdalen blogg!

tisdag 11 december 2012

Hur har ni det där ute i mörkret?

Här sitter jag nu i mörkret på min kammare där jag föddes för snart 71 år sedan. Jag har letat efter svar på en fråga jag fick från Niklas Våhlander nere i byn. Han undrar över den kallaste temperatur som upp- mätts i byn Råvvåla/Saxdalen och när det i så fall var?

Det korta svaret är: Jag vet inte! Men som väderbiten börjar man ju fundera och leta information. Det finns säkert en del väderstatistik bland gamla anteckningar som våra föräldrar och tidigare förfäder gjort men att hitta dem? Och någon officiell väderstation har vi säkerligen aldrig haft i närheten av Rävvåla/Saxdalen.

För att leta efter några fakta om hur temperaturen kan ha varit tidigare kan man jämföra med kända temperaturer i närheten. Om vi ser till registrerade låga temperaturer i Dalarna så är köldrekordet -46,1° i Grundforsen (nordväst om Granfjällsstöten i Sälen- fjällen) den 1 januari 1979. Det är dessutom köldre- kord i hela Svealand. Nästan lika kallt var det i Särna den 3 januari krigsvintern 1941: -46,0°. Själv föddes jag i januari 1942 som också var en bister krigsvinter. Jag föddes i det rum som jag sitter i nu. Det gick inte att komma upp på Malbacken med någon bil så min moster Hanna hjälpte till med förlossningen.

Både Grundforsen och Särna ligger i ett område som är känt för kalla vintrar. Det beror till stor del på avståndet från havet. Havsvatten verkar stabilise- rande på temperaturen över landområden i närheten. Den plats på hela Skandinaviska halvön som ligger längst från havsvatten hittar vi i skuggan av Fulufjäl- let  strax öster om den lilla byn Mörkret. Därifrån är det 22 mil till Trondheimsfjorden, 22 mil till Oslo- fjorden och 22 mil  Bottenhavets vatten några kilo- meter söder om Njutånger. Flera av de nämnda Dalaorterna kan ses på följande karta.
 
 
Flera vargavintrar är kända historiskt sett men upp- mätta temperaturer är inte så lätta att hitta.

1323 frös hela Östersjön. Allmän trafik på isen mellan Skåne och Tyskland startade och härbärgen byggdes ute på isen att resande kunde få vila, mat och byta hästar.
   
1658 var en kall vinter åtminstone i södra Sverige och Danmark. Det var då Karl X Gustav tågade med en svensk arme över isarna på Lilla bält (700 m brett på smalaste stället) och Stora bält (1200 m brett på sma- laste stället.

1940 frös Öresund till. Så många helsingborgare gick över isen till Helsingör att det blev problem för den danska tullen.

Värmlands lägsta temperatur är -42,0° den 20 januari 1917 i Adolfsfors och den 14 januari 1918 i Knon vid Gustavsfors
 
stmanland:
Köldrekordet inföll den 24 januari 1875, då Nora och Västerås uppmätte -36,5°. Den därefter lägsta temperaturen registrerades den 9 februari 1966, då Uttersberg hade -35,0°.

"Åren 1771 och 1772 voro för Västerdalarnas finnmarker fruktansvärda. Hungersnöden var så stor, att finnarne under vintrarne dessa år svulto ihjäl i sina pörten, stundom milsvidt skilda från folk. Man hittade de arma människorna, omtalas det, med munnen fylld af hö och halm, som de i yttersta nöden tillgripit. De utmärglade finnarne sökte i det längsta på sina skidor finna villebråd men svälten gjorde, att de dignade ned i skogen och sedan återfullos döda, vanligen svårt sargade af vilddjuren, whilka stundom endast lämnat skeletten kvar." (A. Magnevill, Grangärde Församlings Minnesbok. 1925, Faximilupplaga tryckt 1968, s. 179).

tisdag 6 november 2012

En doft av sommaren

Sommaren är definitivt slut för i år men minnet av den finns kvar. Den som har svårt att minnas sommarens dofter kanske kan locka fram minnena lättare genom att titta på Johannes Graafs senaste film som heter just En doft av sommaren.
 
 
Har du en långsam internetkoppling så att filmen hackar: Klicka på "kugghjulet" under filmbilden och välj en lägre kvalitet. För att se filmen i helskärmsläge: Klicka på "ramen" till höger under filmbilden.

I och med den här filmen har Johannes fullbordat filmerna om dofter från de fyra årstiderna. Här är länkar till filmerna om de övriga årstidernas dofter:

En doft av hösten
En doft av våren
En doft av vintern 
 
 Vi tackar Johannes och önskar lycka till med ännu många bra filmer.
 
Fler filmer av Johannes Graaf kan ses här på YouTube.
  

fredag 24 augusti 2012

Långa namn i Blötberget och Spanien

På något sätt tycker jag det mesta hänger ihop. Tankarna letar sig olika vägar genom associationer, vi kopplar ihop händelser eller företeelser som har någonting gemensamt. I efterhand är det svårt att exakt komma ihåg vilken väg tanken har letat sig fram.

När det gäller Blötberget har jag många minnen från barndomen. Min farfar hade en bror som bodde i Blötberget. Dit var min familj och hälsade på flera gånger. Jag hade också en granne och släkting som gift sig med en man från Blötberget. Hon flyttade till Kalle - som han hette - och blev natura- liserad blötbergare. Dit var vi också och hälsade på några gånger när jag var barn.
 
Från den tiden kommer jag ihåg att Kalle Odén i Blötberget hade ett ovanligt långt namn. Han hette Karl Artur Nikolaus Frans Josef Odén. Kalle berättade också att det ibland var opraktiskt att ha ett så långt namn, särskilt när man ska fylla i blanketter som kräver fullständigt namn. Det utrymme man har att skriva på är sällan anpassat till så långa namn.
 
Blötbergare kan vara fyndiga när det gäller namn. När min hemby Rävvåla bytte namn till Saxdalen 1 januari 1948 vet jag inte vad man tyckte i Blötberget men där skapades ett nytt namn som på ett fyndigt sätt sammanfattade båda våra bynamn: Rävsaxdalen.
 
Jag trodde nog på den tiden att Kalle Odéns fullständiga namn var ett av de längsta, kanske det längsta som funnits. Men i sommar gjorde min sambo och jag vår tredje resa till en stad som vi tycker mycket om: Barcelona. Där besökte vi ett intressant museum, Picasso-museet. Det var natur- ligtvis Picassos konst vi var intresserade av. Men när det gäller namn så var konstnärens fullständiga namn betydligt längre än Kalle Odéns. Han hette Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Mártir Patricio Ruiz y Picasso.

Som tur är signerade inte Picasso sina konstverk med sitt fullständiga namn. Nej, han signerade sina verk med moderns efternamn:
  
Picasso och jag har en del gemensamt. Det kan du läsa mer om i den mer internationella bloggen Olas blogg, här.

lördag 23 juni 2012

Vilken härlig midsommar

Vad behövs för ett lyckat midsommarfirande? Själv tycker jag att det vi hade i går var de perfekta förut- sättningarna.
 
Midsommarafton (igår) hade vi på Malbacken: en stor gräsmatta, mycket folk och många glada barn.Vad behövs mer? Jo, det behövs en stång som det går att dansa omkring. Det fanns också. Den ska vara lång och klädd med blommor och den ska resas av starka män som får kämpa med den långa, tunga stången så att publiken ibland drar efter andan av oro. Ska det verkligen gå bra - i år också... Och det gjorde det, se här:

Dubbelklicka på videobilden för att se den i helskärmsläge 
Den här processen tar en stund men har åtminstone vad jag vet - alltid lyckats. Avslutningen är att stången står rakt upp och är ordent- ligt fastsatt i sitt fundament.
 
För att kunna dansa runt stången behövs musik. Det har vi mycket av i Saxdalen. Några spelmän från gruppen Saxdalingarna började spela de traditionella melodierna på sina fioler redan innan stången var rest. 



Den här midsommaraftonen fortsatte dansen runt stången ganska länge. Vädret var strålande och inga mygg eller knott sågs till. Sådana här midsommar- aftnar hoppas vi få fler på Malbacken.

måndag 16 januari 2012

Julen 2011 är slut

Helgdagar och mellandagar är slut. Trettondagen, 6 januari, var för tio dagar sedan och Tjugondag Knut, 13 januari, var i fredags. Sen har vi haft ett veckoslut, lördag och söndag. Men idag är det måndag och definitivt slut på julhelgen.

Enda möjligheten att hålla kvar vid julfirandet är väl att tro på uttrycket "Julen varar än till påska". Själv föredrar jag att betrakta julen som slut nu och att rikta in mig på normala veckor med fem vardagar mellan varje veckoslut. Som pensionär är det ju dessutom inte så väldigt stor skillnad mellan vardag och helg.

Som avslutning på min julhelg vill jag visa ett av mina julbord, en modern variant med både ljus, julgran, tomte och julmusik, allt kompakt och eldrivet:

  
  
Att avsluta julstämningen i det här läget går på några sekunder om man rycker ur kontakten men man bör stänga av datorn på ett "normalt" sätt. Datorer har ju sina egna beteenden som man bör respektera. Då är risken för datorproblem mindre.

Sen finns det en del fördelar med att julen är slut. Dagarna blir längre och dagen är nu 8 timmar och 47 minuter lång i Saxdalen. Dagslängden ökar dessutom redan med 25 minuter per vecka. Ökningen kommer att gå fortare och fortare fram till vårdagjämningen den 20 mars. Då är dag och natt ungefär lika långa.

Så vi går mot ljusare tider, åtminstone när det gäller dagsljuset. Sen får vi hoppas att hela 2012 blir ett bra år också på andra sätt men även om julen i år blir normalt mörk så är det långt dit...

Saxdalen blogg önskar sina läsare en god fortsättning på det nya året!

måndag 11 juli 2011

Visst sjunger det om Saxdalen!

Visst har vi en hel del sång och musik i Saxdalen - och vi är så stolta över det. Både sommar och vinter händer det ganska ofta att vi kan njuta av sång och musik i vårt Folkets Hus. Särskilt är det i samband med helger, fredag, lördag eller söndag. Och på somrarna på Runnbergsgården.
 
Men hur är det en vanlig måndag, mitt på dagen? Ja vi har just en sådan idag, en vanlig men en riktigt skön måndag med sol, varmt väder och en lätt bris. Och mitt på dagen har redan varit eller håller på att ta slut.
 
En sån här dag kan man hitta härlig sommargrönska under gröna lövträd som skyddar mot de direkta solstrålarna. Det hittade jag när jag åkte ner till Saxenkiosken. Se bara här (Klicka 1-2 gånger på bilderna för förstoring!):
  
Men vad är det för ungdomar som slagit till i grönskan? Ja, till och med Saxdals- hästen i bakgrunden är grön.
 
Jo, om vi tittar närmare på skylten bakom tjejerna ser vi att de kommer från Västerbergslagens Kulturskola, alltså den annonserade SOMMARORKETSTERN 2011!
 
Saxdalshästen är säkert grön av avund för ungdomarna ser inte bara trevliga ut och ser ut att ha trevligt - de sjunger och spelar bra också. Hör bara! Vi dyker direkt in i musikalen Hair, med Aquarius och Let the Sunshine in.
 

De musikaliska ungdomarna är mitt i en musikalisk resa runt Väsman. Före Saxenstranden har de varit på Solgärdet och bl.a. sjungit för min mamma. Efter Saxdalen bär det iväg till Grängesberg och Granliden för en ny konsert. Men låt oss först höra lite mer av Sommarorkestern 2011. Det blir Lasse Berghagens  En kväll i juni även om vi nu kommit en bit in i juli...
 


Publiken njöt och man kunde märka flera välkända saxdalsmusiker bland lyssnarna. De måste känna sig lugna för återväxten bland våra musikaliska ungdomar i trakten. Som den då hette Ludvika Kommunala Musikskola har ju också prisats av en framstående musikprofessor Cecilia Rydinger i min andra blogg här
  
 Efter en väl genomförd middagskonsert återstod för Sommarorkestern att plocka ihop instrument, noter och alla grejer och packa orkesterbussen. Innan avfärd till Grängesberg var det dock dags för en utelunch i det gröna med utsikt över sjön Saxen. Några bilder från den avslutningen vid Saxenstranden:
 




söndag 3 juli 2011

Grangärdeveckan i morgon måndag

Vi är inne i Grangärdeveckan och i morgon, måndag, är Saxdalens dag i den veckan.

Måndag 4 juli klockan 18.00:
Runnbergsgården Saxdalen - byn det sjunger om! 
 
Musik, hantverk och blommor.
Medverkar och säljer gör:
Joakim Frost (smed)
Conny Svendsen (målningsteknik)
Gunilla Kindmark (tunnbrödsbakning)
Pelargonsällskapet.
Skolbarn från Saxdalens skola har loppis och lotteri.
Musikunderhållning av lokala förmågor.

Klicka på boken för förstoring!
Dessutom finns boken  RÄVVÅLA - SAXDALEN genom tiderna

och många böcker av Bengt Emil Johnson att köpa.
 

 
 
Rävvåla Kulturförening hälsar välkommen till en trivsam kväll på tunet.

lördag 30 april 2011

Våren välkomnad till Saxdalen i traditionell ordning

Årets april har delvis bjudit på meteorologiskt sommarväder, (dygnsmedeltemperaturen minst 10 grader). På sätt och vis har sommaren redan varit här men den lite kyliga Valborgs-kvällen påminner oss om att det enligt årstiderna inte är sommar än. Men våren och sommaren är välkomna i Saxdalen och säkert på de flesta platser.
 
Traditionen: Traktor, Snögubben, Saxdalens Manskör, Majbrasa, Vårtal, Fyrverkeri... Ja allt klarades av med bravur också denna sista april. Det är svårt att säga vad som är firandets höjdpunkt men en kandidat är arbetet att lyfta upp den stora snögubben på toppen av den höga rishög som sen tänds på, brasan. Klicka på startpilen för att se lyftet.
 

Vi på Saxdalen blogg är stolta över att kunna rapportera om den långa tradition som Valborgsmässofirandet i Saxdalen står för. Dessutom är den här videon ett bevis för utveckling, modernisering, arbetsmiljöutveckling...
 
Så sent som 2008 lyftes snögubben med handkraft från traktorsläpet upp på den höga rishögens topp. Det var både tungt och riskabelt och är - som här visas - idag ersatt med en modernare metod.

2008 var det som jag såg det fråga om "Traktorn" med Snögubben. I år fick jag se kortegen från början och nu var det inte fråga om en traktor. Nej, se här, en lång rad av traktorer (Klicka på bilderna för förstoring):
 

Snögubbens traktor ankommen till den blivande  brasan. Sen har ni redan sett hur den lyftes upp på rishögen och bara några minuter senare slog lågorna upp runt den stackars snögubben - men den representerade ju bara vintern som vi vill bli av med.



Till ackompanemang av de varma lågorna och knastret från den stora elden sjöng sedan den 30-årsjubilerande Saxdalens Manskör  vårvisor under sin dirigent sedan starten: Roger Broberg.














Innehavaren av Rävvålakroken Evi Andersson höll ett inspirerande vårtal inför de evenemang som kommer under året. Våren var välkomnad!

Saxdalens Manskör fortsatte sjunga alla de kända sånger som hör Valborg till och också flera andra.















Till sist återsod bara fyrverkeriet som också verkade vara mer laddat än vanligt. Då hade skymningen redan sänkt sig ner över festplatsen.