Visar inlägg med etikett Hawaii. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hawaii. Visa alla inlägg

söndag 12 maj 2013

Nu blir det bråttom!

Alla de här årstiderna som kommer och går både i tid och otid. Ja, för oss i Sverige hör det till livet. En del får vi vänta, vänta och vänta på, som årets vår t.ex. Andra kommer helt plötsligt och lika oväntat som för engelsmännen när vintern kommer i London och för SJ när den första växeln fryser fast i Sverige. Det kommer som en fullständig överraskning. Så var det också med sommaren, den kom plötsligt i år. Ni kanske inte ens har hunnit höra det? Men till Malbacken kom sommaren 2013 den 6 maj!  
  
På Saxdalen blogg talar vi bara om de meteorologiska årstiderna. De följer inte vissa datum utan beror nästan helt på temperaturen. 
  
Det verkar som om meteorologerna är lite mer misstänksamma mot våren jämfört med övriga tre årstider. För att bestämma vårens ankomst behövs som tidigare nämnts sju dygn i rad med medeltem- peraturer över 0 grader. Då kom våren under det första av dessa sju dygn. För sommaren räcker det med fem dygn i rad med medeltemperaturer över 10 grader.
  
Nu gäller det bara att ta vara på sommaren. Tomas Ledin påminner oss:
  

  
Det visste Tomas Ledin redan 1982 när hans singel kom. Jag minns ett Ring så spelar vi-program för minst 15 år sedan. En svensk kvinna uppväxt på Västkusten men bosatt i HonoluluHawaii sedan flera år ringde och bad:

"Snälla någon, kan jag inte få byta bostad under några månader med någon som har en lägenhet eller stuga i Sverige. Jag står inte ut med att inte ha några årstider!"

tisdag 24 februari 2009

Vintern är härlig också i våra dagar

Förra inlägget var en tillbakablick till hur jag uppfattade riktiga vintrar när jag var barn. Men nu bor jag ju åter i ett riktigt vinterlandskap. Och häromdagen fick jag en påminnelse om det vinterlandskap som ligger på andra sidan om byn Saxdalen, ja till och med bortanför Långfallsgruvan om den funnits kvar. Rolf Pålsson skickade ett par färska vinterbilder från Ranmossen.

Idag går det varken gruvbuss eller linbana till platsen där Långfallsgruvan låg. Det gjorde det en gång i tiden. Men idag finns leder utmärkta för vandring och skidåkning så ingen ska behöva gå eller köra vilse även om man aldrig förut besökt mossen.

Inte heller behöver man börja spåra från Långfalla som det var förut när man kom med skidor. Idag finns leder med färdiga spår och det är bara att följa leden och njuta av utsikten.

Gruvan på Saxberget slutade att producera malm 1988 men nu, 20 år senare, finns en ny produktion som man kan se av den nedre bilden. Saxberget bidrar nu åter till vårt välbefinnande genom de 12 senast byggda vindkraftverk som finns i området.


Så här i sportlovstider kan vi vara särskilt glada åt den fina vinter vi har, fin vit snö och inte alltför kallt. På Fjällberget-Saxberget finns ju dessutom möjligheter att åka skidor både på längden och utför.

Om vi njuter av det nu så kommer säkert våren snart. Årstiderna och naturens otroliga skiftningar är något som bara vi som bor långt från ekvatorn kan glädjas åt.

Jag hörde för några år sedan ett telefonsamtal till ett av våra då så populära radioprogrammen "Ring så...". Det var en dam uppväxt på Västkusten men nu bosatt på Hawaii, USAs yngsta delstat i Stilla havet. Hon efterlyste någon som kunde byta lägenhet med henne under några veckor. Hon stod inte ut längre med att inte ha några årstider. Men det har vi. Och nog är det väl lite svårt att tänka sig att det är bara fyra månader till midsommar när man tittar på Rolfs bilder från Ranmossen. Men visst skulle man väl kunna stå ut några veckor på Hawaii.