Visar inlägg med etikett Julgransplundring. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Julgransplundring. Visa alla inlägg

söndag 6 januari 2013

Barnens julfest 2013 i Saxdalens folkets hus

Saxdalen blogg var på plats i Saxdalens folkets hus för att se barnen dansa ut den stora julgranen på tretton- dagen. Som vanligt var det full fart både på musiken och dansen. Så här började det:
 

 
Dansen fortsatte sedan med många jullekar.
 
Klicka på bilderna för förstoring


Efter många varv runt granen dök en väntad gäst upp, Tomten!

 
Det blev kö både till Tomten och till fiskdammen där fiskelyckan var god. Alla barn fick napp.

  
Efter en paus där barnen drack saft och åt bullar fortsatte dansen. Föräldrarna tog kaffepauser och barnen fortsatte dansa tills det började skymma.



Saxdalingarna som den här eftermiddagen var ett stort gäng musikanter spelade och sjöng och höll fart på dansen. Många barnsben var säkert trötta när festen avslutades.

torsdag 29 december 2011

Tjugondag Knut dansas julen ut? Eller...

Julens sista dag närmar sig. Vilken dag det är kan diskuteras men enligt tradition i Saxdalen dansas julen ut på trettondagen, den 6 januari. Så blir det också i år! Ja, det vill säga nästa år, 2012. Men det är ju årets jul som ska dansas ut...
 
För den som vill dra ut längre på julfirandet finns en gammal tradition att dansa ut granen på Tjugondag Knut, 13 januari, 20 dagar efter jul.
 
Den Knut som tidigt gav namn åt högtiden var en dansk prins Knut Lavard som mördades 7 januari 1131 och sedan blev helgonförklarad. Hans namnsdag 7 januari flyttades i svenska almanackan till 13 januari i början av 1700-talet.
 
För den som vill vara med och dansa ut julen i Saxdalens Folkets Hus under januari 2012 är det bara ett datum som gäller: 6 januari. Tomten kommer ingen annan dag.

tisdag 5 januari 2010

Trettondag jul dansas julen ut

I Saxdalens Folkets Hus dansas julen ut på trettondagen. Det kallas ju också julgransplundring eller julgransskakning. Att skaka granen går bra om det är en plastgran men en naturgran brukar ju barra om den skakas.

En annan dag att dansa ut julen kan vara på tjugonag Knut. Saxdalen blogg kan dock meddela att ett stort antal godispåsar redan inköpts i Saxenkiosken inför trettondagens julfest i Folkets Hus. Så välkomna dit. Se programmet här:


För den som har hört att julen dansas ut tjugonda Knut rekommenderar vi att dansa ut granen hemma då. På så sätt blir det ju dubbla fester.