Visar inlägg med etikett Saxdalens Folkets Hus. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Saxdalens Folkets Hus. Visa alla inlägg
tisdag 6 maj 2014
onsdag 20 november 2013
En tillbakablick: Konstrundan 2013
Det börjar bli mörkt nu. Tiden går och rätt som det är lackar det mot Jul. Det kanske redan har börjat lacka nu när årets julklapp är utsedd: Råsaftcentrifugen. Men det är fortfarande mer än en månad till Julafton.
Med tanke på mörkret är det kanske trevligare just nu att se bakåt, till ljusare tider? Det är inte så länge sedan vi hade en ljuspunkt i den mörka hösten: Allhelgona-helgen med möjlighet att se massor av konst runt om i hela vår kommun. Konstrundan innebar för Saxdalens del två dagar med en fin blandning av varierande konst.
I Saxdalens Folkets hus var det en ganska jämn ström av besökare. Utan att veta exakt uppskattade vi antalet besökare till 300-400 personer under de två dagarna. Här följer en liten bildkavalkad med några av utställarnas alster.
En känd Ludvikakonstnär som ställde ut flera målningar i Saxdalen var Svante Rydberg.
Mycket trevligt var att också hans syster Britt-Marie Rydberg - känd textilkonstnär - också fanns på plats.
Syskonparet hade bara ställt ut tillsammans en gång tidigare, i Vansbro, men det här var första gången i Ludvika kommun.

Med tanke på mörkret är det kanske trevligare just nu att se bakåt, till ljusare tider? Det är inte så länge sedan vi hade en ljuspunkt i den mörka hösten: Allhelgona-helgen med möjlighet att se massor av konst runt om i hela vår kommun. Konstrundan innebar för Saxdalens del två dagar med en fin blandning av varierande konst.
I Saxdalens Folkets hus var det en ganska jämn ström av besökare. Utan att veta exakt uppskattade vi antalet besökare till 300-400 personer under de två dagarna. Här följer en liten bildkavalkad med några av utställarnas alster.
En känd Ludvikakonstnär som ställde ut flera målningar i Saxdalen var Svante Rydberg.
| Svante Rydberg bredvid en av sina målningar |
| Britt-Marie Rydberg med några av sina textiler |
| Pernilla Hoffer Jansson, brudklänning |
| Kerstin Byström, kyrkotextilier |
| Henrik Larsson, naturbilder |
Två saxdalsbor ställde ut. Kerstin Byström med kyrkotextilier och naturfotografen Henrik Larsson med foton av fjärilar och de allra minsta av våra kryp.
Ett uppskattat inslag under söndagen var besöket av Saxdalens skolorkester som underhöll med blåsinstrument, stränginstrument och keyboard tillsammans med sina ledare Roger Broberg, gitarr och Janne Wallman, fiol. Hör här:
Ytterligare ett uppskattat inslag under konstrundan var ett bildspel med gamla bilder från Rävvåla/ Saxdalen. Bildspelet har ställts samman av Lars-Åke och Marita Wettercrantz och visades både under lördagen och söndagen.
lördag 16 november 2013
Bio Saxen hösten, vintern och våren 2013/14
Bio Saxen bjuder på film den 24 november kl 16
i folkets hus Saxdalen, första filmen är
Croodarna
Se saxdalen.se och facebook gruppen Bio Saxen för vilken film som ska visas
På plats finns det möjlighet att köpa medlemskap för kommande filmer.
3 filmer 100 kr eller 6 filmer för 200 kr/per familj
Filmer kommer att visas på följande datum:
15 december
29 december
19 januari
9 februari
9 mars
30 mars
Den 24 november kommer barnen att kunna rösta på vilka filmer som ska visas.
Kiosk kommer att finnas på alla filmvisningar
Etiketter:
Bio Saxen,
höst-vår 2013/14,
Saxdalens Folkets Hus
lördag 26 oktober 2013
lördag 14 september 2013
Nils Ferlin igen i Saxdalens Folkets Hus
Det kom ett e-brev från Lasse Persson om en efterlängtad repris. Här visar vi både en affisch om evenemanget och Lasses brev:
Saxdalens Manskörs premiär på det nya programmet om skalden Nils Ferlin som ägde rum i Folkets Hus i Saxdalen den 1/8 under Dan Anderssonveckan blev en succé, inte minst publikt. 290 personer lyckades klämma in sig, en del stående och även sittande i foajén, men många fick också vända i dörren. Under kvällen utlovades en ny föreställning och på söndag 22/9 kl 16.00 är det dags för en repris i Folkets Hus. Medverkande förutom manskören är: Heidi Baier sång, Lars Trygg klarinett och Anders Haraldsson piano och så förstås dirigenten Roger Broberg gitarr/flöjt. Under premiärkvällen visades ett mycket uppskattat bildspel dels om Nils Ferlin dels gamla Stockholmsbilder, allt sammansatt av Marita Wettercrantz; bilderna kommer att rulla även under reprisföreställningen.
Saxdalens Manskörs premiär på det nya programmet om skalden Nils Ferlin som ägde rum i Folkets Hus i Saxdalen den 1/8 under Dan Anderssonveckan blev en succé, inte minst publikt. 290 personer lyckades klämma in sig, en del stående och även sittande i foajén, men många fick också vända i dörren. Under kvällen utlovades en ny föreställning och på söndag 22/9 kl 16.00 är det dags för en repris i Folkets Hus. Medverkande förutom manskören är: Heidi Baier sång, Lars Trygg klarinett och Anders Haraldsson piano och så förstås dirigenten Roger Broberg gitarr/flöjt. Under premiärkvällen visades ett mycket uppskattat bildspel dels om Nils Ferlin dels gamla Stockholmsbilder, allt sammansatt av Marita Wettercrantz; bilderna kommer att rulla även under reprisföreställningen.
Hälsningar
Lasse
P
Etiketter:
Heidi Baier,
Nils Ferlin,
Saxdalens Manskör,
Saxdalens Folkets Hus
fredag 2 augusti 2013
Ferlin gjorde succé under Dan Anderssonveckan!
Vi är inne i årets längsta vecka. En vanlig vecka har ju sju dagar men Dan Anderssonveckan har tio! Hur det egentligen går till är inte så lätt att förstå men det kan ha att göra med att veckan innehåller två fredagar, två lördagar och två söndagar. Och tur är väl det, så mycket sång och musik, deklamationer och andra kulturyttringar som ska få plats under en vecka.
En Dan Anderssonvecka ska naturligtvis innehålla mycket Dan Andersson. Så var det också igår kväll i Saxdalens folkets hus. Ändå var det en utsocknes poet som var huvudperson i det nya spel som uruppfördes av Saxdalens manskör med sångerskan Heidi Baier som solist. Det nya spelet kallas Nils Ferlin - En berättelse i ord och ton.
En Dan Anderssonvecka ska naturligtvis innehålla mycket Dan Andersson. Så var det också igår kväll i Saxdalens folkets hus. Ändå var det en utsocknes poet som var huvudperson i det nya spel som uruppfördes av Saxdalens manskör med sångerskan Heidi Baier som solist. Det nya spelet kallas Nils Ferlin - En berättelse i ord och ton.
onsdag 15 maj 2013
Nu är det städat runt Follkets hus
I går, tisdag, träffades medlemmar i PRO Saxdalen på Gubbas berg för den årliga städningen runt vår möteslokal Saxdalens folkets hus. Det har blivit en tradition sedan många år att vi mera mogna saxdalingar, åtminstone åldersmässigt, samlas efter den långa vintern för att räfsa bort löv och gammalt gräs, plocka skräp, städa och göra det fint runt vårt Folkets hus. På parkeringsplatsen och i naturen runt samlingslokalen var PRO-arna utspridda utrustade med räfsor, krattor, spadar och andra redskap för att samla ihop och transportera bort naturens naturliga avfall.
För flera år sedan lastade vi löv, ris och annat på släpkärror som några hade efter sina bilar men numera har vi stor hjälp av Anders Runnberg och hans stora traktor med skopa. Tillsammans med ett 15-tal arbetsvilliga PRO-medlemmar slutfördes städningen på ett par timmar. Belöningen blev en stunds trevlig samvaro med kaffe och smörgås i en ren omgivning.
| Gammalt gräs räfsas bort i sluttningen mot gamla folkparken. Klicka på bilden för förstoring. |
Etiketter:
PRO Saxdalen,
Saxdalens Folkets Hus,
Städdag på Gubbas berg
söndag 24 mars 2013
Årsmöte med musik i Saxdalens Folkets hus
Mars är månaden för många föreningars årsmöten. Den gångna veckan var det dags för PRO Saxdalen att träffas för årsmötesförhandlingar. Mötesförhand- lingar är inte alltid så njutbara men vi i Saxdalen, byn det sjunger om, har förmånen att aldrig vara långt ifrån njutbar musik. Vi kunde dessutom njuta av kaffe och hembakade semlor.
Vi i PRO Saxdalen har flera gånger haft förmånen att få besök av de musikaliska skolbarnen från Saxdalens skola. Det händer t.ex. i samband med Lucia eller, som nu, när vår förening samlas och behöver under- hållas.
Den här torsdagseftermiddagen hade en stor grupp elever med olika instrument kommit till Folkets hus för att musicera och underhålla. Som vanligt hade de med sig de två drivande musiklärarna Roger Broberg och Janne Wallman. Eleverna har kommit och gått men Roger och Janne som musikaliska ledare har bestått. Vi i PRO vill tacka alla elever som deltagit som musikaliska underhållare under många år och inte minst instututionen Roger Broberg och Janne Wallman.
Så här lät det när orkestern från Saxdalens skola spelade Da Doo Ron Ron, från den amerikanska vokalgruppen The Crystals 1963:
Vi i PRO Saxdalen fortsätter att njuta också den kom- mande veckan: På skärtorsdagen ska vi festa på god mat när vi åter samlas i Folkets hus för den traditio- nella påsklunchen. Ett 30-tal medlemmar är föran- mälda. Vi önskar dem och alla andra en Glad Påsk!
Vi i PRO Saxdalen har flera gånger haft förmånen att få besök av de musikaliska skolbarnen från Saxdalens skola. Det händer t.ex. i samband med Lucia eller, som nu, när vår förening samlas och behöver under- hållas.
Den här torsdagseftermiddagen hade en stor grupp elever med olika instrument kommit till Folkets hus för att musicera och underhålla. Som vanligt hade de med sig de två drivande musiklärarna Roger Broberg och Janne Wallman. Eleverna har kommit och gått men Roger och Janne som musikaliska ledare har bestått. Vi i PRO vill tacka alla elever som deltagit som musikaliska underhållare under många år och inte minst instututionen Roger Broberg och Janne Wallman.
Så här lät det när orkestern från Saxdalens skola spelade Da Doo Ron Ron, från den amerikanska vokalgruppen The Crystals 1963:
Vi i PRO Saxdalen fortsätter att njuta också den kom- mande veckan: På skärtorsdagen ska vi festa på god mat när vi åter samlas i Folkets hus för den traditio- nella påsklunchen. Ett 30-tal medlemmar är föran- mälda. Vi önskar dem och alla andra en Glad Påsk!
lördag 23 februari 2013
söndag 6 januari 2013
Barnens julfest 2013 i Saxdalens folkets hus
Saxdalen blogg var på plats i Saxdalens folkets hus för att se barnen dansa ut den stora julgranen på tretton- dagen. Som vanligt var det full fart både på musiken och dansen. Så här började det:
Dansen fortsatte sedan med många jullekar.
| Klicka på bilderna för förstoring |
Efter många varv runt granen dök en väntad gäst upp, Tomten!
Det blev kö både till Tomten och till fiskdammen där fiskelyckan var god. Alla barn fick napp.
Efter en paus där barnen drack saft och åt bullar fortsatte dansen. Föräldrarna tog kaffepauser och barnen fortsatte dansa tills det började skymma.
Saxdalingarna som den här eftermiddagen var ett stort gäng musikanter spelade och sjöng och höll fart på dansen. Många barnsben var säkert trötta när festen avslutades.
Etiketter:
Julgransplundring,
Saxdalens Folkets Hus,
Trettondagen 2013
fredag 28 december 2012
onsdag 14 december 2011
Stödgala i Folkets Hus lördag 17 december kl 15:00
Visst behöver vi ha vår kiosk kvar! Ingen vill väl behöva
åka till Ludvika eller grannbyarna för att köpa tidning och lite mjölk? Men
ingen kan driva en kioskrörelse utan tillräcklig omsättning. Men om vi hjälps åt
kan vi säkert behålla vår kiosk/minilivs.
Etiketter:
Saxdalens Folkets Hus,
SaxdalsElvis,
Saxenkiosken,
Stödgala,
Åke och Ing-Marie
söndag 27 november 2011
Kulturministern och 100 personer njöt av Helgdagskväll vid timmerkojan
Jag beklagar att jag missade lördagens föreställning av sångspelet Helgdagskväll vid timmerkojan i Saxdalens Folkets Hus. Jag hade sett fram emot att kunna se och rapportera från konserten här i bloggen. Som tur är var en av mina kompisar där och har hjälpt till med en rapport. Kompisen är mycket initierad eftersom han själv är en del av Saxdalens manskör och också körens konferencier. Lasse Perssons referat följer här:
Saxdalens Manskör avslutade sitt 30-års- jubileums- firande med att på lördagseftermiddagen framträda i Folkets Hus i Saxdalen med sitt populära och slit- starka Dan Andersson sångspel, Helgdagskväll vid timmerkojan inför en publik på 100 personer. Det var den 143:e föreställningen sedan premiären i april 1988 i Brunnsvik. Manskören har framträtt med detta sångspel på många platser i landet, från Kramfors i norr till Ängelholm i söder, i Danmark, Finland och Norge (flera gånger) och i svenskbygderna i USA, men det var första gången som föreställningen gavs på hemmaplan i Folkets Hus. Något märkligt kan tyckas med tanke på att manskören framträtt så många gånger på hemmaplan i Folkets Hus med sångspelen Vi möts igen på Annas café och Julkul och mer än så… samt många, många vanliga konsertframträdan- den.
Även om det var första gången i Folkets Hus så var det inte första gången i Saxdalen; för tio år sedan gavs föreställningen utomhus på Runnbergsgården. Lördagseftermiddagens Helgdagskäll vid timmer- kojan blev i alla avseenden mycket lyckad: kören gjorde en förnämlig föreställning, ljudet var toppen- bra, scenen var snyggt utformad med bakgrunds- dekor och en fin belysning. När applåderna tystnat efter föreställningens slut fick manskören en omedelbar recension när en yngling i nioårsåldern ropade: ”det gjorde ni bra”.
Innan föreställning spred vår körledare Roger Broberg information om att landets kulturminister, Lena Adelsohn Liljeroth eventuellt skulle komma att bevista föreställningen, vilket väl uppfattades som ett skämt hos körgubbarna. Men vilka sitter inte på plats i Folkets Hus om inte självaste kulturministern tillsammans med maken Ulf Adelsohn, känd som före detta landshövding i Stockholms län, nyligen sparkad styrelseordförande i SJ med mera.
Efter föreställningen frågade jag Lena Liljeroth Adelsohn om anledningen till att paret hedrade Saxdalens Manskör och Saxdalen med sin närvaro och fick då till svar att det berodde på makens senaste styrelseuppdrag som ordförande i Nordic Iron, det vill säga det gruvbolag som har långt framskridna planer på malmbrytning i Blötberget och Håksberg. En annan styrelsemedlem i bolaget ville visa paret Adelsohn på den kultur som finns i vår bygd och då föll valet på Dan Andersson sångspelet; enligt uppgift lär Ulf Adelsohn gilla Dan Anderssons poesi och han uttryckte också sitt gillande över den föreställning han just bevittnat.
Även om det var första gången i Folkets Hus så var det inte första gången i Saxdalen; för tio år sedan gavs föreställningen utomhus på Runnbergsgården. Lördagseftermiddagens Helgdagskäll vid timmer- kojan blev i alla avseenden mycket lyckad: kören gjorde en förnämlig föreställning, ljudet var toppen- bra, scenen var snyggt utformad med bakgrunds- dekor och en fin belysning. När applåderna tystnat efter föreställningens slut fick manskören en omedelbar recension när en yngling i nioårsåldern ropade: ”det gjorde ni bra”.
Innan föreställning spred vår körledare Roger Broberg information om att landets kulturminister, Lena Adelsohn Liljeroth eventuellt skulle komma att bevista föreställningen, vilket väl uppfattades som ett skämt hos körgubbarna. Men vilka sitter inte på plats i Folkets Hus om inte självaste kulturministern tillsammans med maken Ulf Adelsohn, känd som före detta landshövding i Stockholms län, nyligen sparkad styrelseordförande i SJ med mera.
Efter föreställningen frågade jag Lena Liljeroth Adelsohn om anledningen till att paret hedrade Saxdalens Manskör och Saxdalen med sin närvaro och fick då till svar att det berodde på makens senaste styrelseuppdrag som ordförande i Nordic Iron, det vill säga det gruvbolag som har långt framskridna planer på malmbrytning i Blötberget och Håksberg. En annan styrelsemedlem i bolaget ville visa paret Adelsohn på den kultur som finns i vår bygd och då föll valet på Dan Andersson sångspelet; enligt uppgift lär Ulf Adelsohn gilla Dan Anderssons poesi och han uttryckte också sitt gillande över den föreställning han just bevittnat.
Manskörens jubileumsår är nu tillända och en bättre avslutning än den i lördags med föreställning på hemmaplan med kulturministern på plats kan man väl knappast tänka sig.
Hälsningar
Lasse P
Etiketter:
Dan Andersson,
Saxdalens Folkets Hus,
Saxdalens manskör
tisdag 8 november 2011
Kulturrundan 2011 i Saxdalen
Som vanligt deltar Saxdalen aktivt i Kulturrundan i Ludvika kommun också 2011. Vi har haft många besökare i vårt Folkets hus lördag och söndag.
Tyvärr medger inte resurserna en exakt besöks- frekvens men uppskattningsvis 350-400 personer, drygt 200 på lördag och över 150 på söndag, tittade på konsten i Saxdelns fokets hus och umgicks med likasinnade vid en kopp kaffe vid ett av de kafébord som dukats framför scenen. Där visades också bildspel som uppskattades mycket av publiken.
Från den direkta återkopplingen från besökarna har vi övervägande positiva omdömen. Här följer några bilder från evenemanget:
Tyvärr medger inte resurserna en exakt besöks- frekvens men uppskattningsvis 350-400 personer, drygt 200 på lördag och över 150 på söndag, tittade på konsten i Saxdelns fokets hus och umgicks med likasinnade vid en kopp kaffe vid ett av de kafébord som dukats framför scenen. Där visades också bildspel som uppskattades mycket av publiken.
Från den direkta återkopplingen från besökarna har vi övervägande positiva omdömen. Här följer några bilder från evenemanget:
| Annetts glasverk, Avesta |
| Bo Ericson, Saxdalen |
| Alicia Batalow, Berlin |
| Ulf Holm, Saxdalen |
| Henrik Larsson, Saxdalen |
| Ingrid Johansson, Saxdalen |
Etiketter:
Kulturrundan 2011,
Saxdalens Folkets Hus
torsdag 3 november 2011
tisdag 18 oktober 2011
SaxdalsElvis och Eddie Nilsson i Saxdalens Folkets Hus nästa lördag
|
Etiketter:
Eddie Nilsson,
Saxdalens Folkets Hus,
SaxdalsElvis
tisdag 11 oktober 2011
Barnens egen filmklubb: Bio Saxen. Premiär söndag 16 oktober
Klicka 1-2 gånger på affischen här under för att se den förstorad!
Saxdalens Byalag har lämnat följande ytterligare information:
" Saxdalens barnbioklubb är ett försök att hitta på något för barnen här i byn. Vi är en liten grupp som fram till årsskiftet kommer att visa fem stycken filmer i två olika grupper.
En grupp där filmerna riktar in sig på de lite mindre barnen, där filmerna kommer att visas på söndagarna. En andra grupp inriktad mot de större barnen, med filmvisning på onsdag- eftermiddag eller kväll.
För medlemskap året ut i klubben löser varje familj medlemskort, och kan då se fem stycken filmer, till en kostnad av 200 Kr.
Visar det sig efter årets slut att vidare intresse finns så kommer ett nytt medlemsskap kunna lösas för 300 Kr. Då kommer 16 stycken filmer att visas under året.
Etiketter:
Barnfilmklubb,
Bio Saxen,
Saxdalens Folkets Hus
torsdag 6 oktober 2011
Filmer och bildspel i Saxdalens Folkets Hus 8 oktober
Nu på lördag 8 oktober blir det en spännande eftermiddag i Saxdalens Folkets Hus. Rävvåla Kulturförening visar bildspel och filmer med ett intressant innehåll med både historiskt material och en premiär. Eller vad sägs om följande program:
(Klicka 2 ggr. på affischen för att se den förstorad!)
(Klicka 2 ggr. på affischen för att se den förstorad!)
Två filmer/videor kommer att visas, en äldre film från 1968 med inslag från Idrottsföreningens verksamhet. Och en urpremiär: Johannes Graafs film Summer Sonata där vi får se vackra, kända och okända vyer från vår närmiljö och den just avslutade sommaren.
Bildspelen är från förra årets Valborgsfirande och från vår SaxdalsElvis resa i sommar till Memphis i USA.
Etiketter:
Film och bildspel,
Rävvåla kulturförening,
Saxdalens Folkets Hus
tisdag 20 september 2011
Gratis Barnteater i Saxdalens Folkets hus
Sommaren är nog slut och hösten är åtminstone på väg. Kulturen i Saxdalen flyttar inomhus. Närmaste evenemang är speciellt för barnen. Se här:
Barn i alla åldrar och inte bara från Saxdalen utan från hela kommunen - ja hela världen - är välkomna till Snövit och dvärgarna i Saxdalens Folkets hus på söndag!
Den barnfilmklubb som nämns i affischen startar söndagen den 16 oktober. Hittills är fem filmer bokade fram till början av december men planen är att fortsätta nästa år, både under vår- och höstterminen.
Saxdalen blogg kommer att informera närmare om Barnfilmklubben senare. Den vänder sig också till hela kommunens barn.
Barn i alla åldrar och inte bara från Saxdalen utan från hela kommunen - ja hela världen - är välkomna till Snövit och dvärgarna i Saxdalens Folkets hus på söndag!
Den barnfilmklubb som nämns i affischen startar söndagen den 16 oktober. Hittills är fem filmer bokade fram till början av december men planen är att fortsätta nästa år, både under vår- och höstterminen.
Saxdalen blogg kommer att informera närmare om Barnfilmklubben senare. Den vänder sig också till hela kommunens barn.
Etiketter:
Barnfilmklubb,
Barnteater,
Saxdalens byalag,
Saxdalens Folkets Hus,
Teater SLageT
måndag 22 augusti 2011
Lär dig Gammeldans i höst!
Snart är hösten här med mörka och lite ruggiga kvällar. Hur kan man förgylla den tiden? Ett bra sätt är att delta i den studie- cirkel i gammeldans som börjar måndag 5 september i Saxdalens Folkets Hus. Sammanlagt sju träffar i september och oktober.
Klicka två gånger på affischen
så kan du läsa den bättre!
Tycker du att du inte har tid att vara med därför att det ringer så många telefonförsäl- jare på kvällarna? Vi har lösningen på det problemet också:
Nix Telefon är en gratis tjänst för privatper- soner som inte vill bli besvärade av telefon- försäljare.
Så här gör du:
1. Ring från den telefon vars nummer skall spärras till telefonsvararsystemet på nummer 020-27 70 00. Det är gratis att ringa till det numret. Där svarar en automatisk telefonsvarare. Genom att med knapparna svara på de frågor som ställs kan en spärr begäras. Denna spärr måste bekräftas innan den träder i kraft.
2. Bekräftelsen sker genom att åter från den telefon vars nummer skall spärras ringa upp telefonsvararen på nummer 020-27 70 00. Det ska göras tidigast 2 dagar och senast inom 4 veckor efter det första samtalet.
2. Bekräftelsen sker genom att åter från den telefon vars nummer skall spärras ringa upp telefonsvararen på nummer 020-27 70 00. Det ska göras tidigast 2 dagar och senast inom 4 veckor efter det första samtalet.
Spärren ligger kvar tre år och du blir påmind när det är dags att förlänga spärren.
Länk till Nix Telefons hemsida:
Etiketter:
Nix telefon,
Saxdalens Folkets Hus,
Studiecirkel Gammeldans
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



.jpg)








