Visar inlägg med etikett Heidi Baier. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Heidi Baier. Visa alla inlägg

fredag 27 juni 2014

En ny CD: Nils Ferlin



Nils Ferlin (1898–1961) var en aktad, prisbelönt och folkkär poet redan under sin levnad och hans dikter har tonsatts av många. Nils föddes i Karlstad men växte upp i Filipstad, där fadern arbetade som journalist. Denne dog  när Nils bara var elva  år, som därför fick  börja  arbeta  direkt  efter realexamen. Bland yrkena kan nämnas sjöman, elektriker, borstbindare och bokhandelsbiträde. Han var estradör, skrev kabaréer, kupletter och tog teaterlek-tioner där han skolade sin röst; det sätt på vilket han läste sina dikter är oförglömligt. Nils Ferlin var en sökare: frågor om livet var ständigt återkommande. Han stod på den lilla utstötta människans sida och slog hårt mot förljugenhet, falskhet och känslokyla. www.ferlin.se kan man läsa mer.
  
Sedan april 1988 har Saxdalens manskör turnerat med sångspelet om Dan Andersson, Helgdagskväll vid timmerkojan. I samband med Dan Andersson-veckan 2013 tog sig manskören an en annan stor poet: Nils Ferlin. I Saxdalens Folkets Hus var det då premiär på föreställningen Nils Ferlin i ord och ton, där även Heidi Baier (sång) och Lars Trygg (klarinett) medverkade. I föreställningen, som fick ett mycket positivt mottagande av den stora publiken, varvades Ferlins kända och mindre kända visor med berättelser och anekdoter ur hans liv.

På denna CD har vi valt att inte ta med berättelserna om Ferlin utan fokuserar på de visor och dikter som ingår i programmet. Medverkande förutom mans-kören är: Heidi Baier och Lars Trygg, Anders Haraldsson (piano), Niklas Vikersjö (slagverk), Lena Broberg (bas), Leif Carlzon (gitarr), Olle Wallman och Janne Wallman (fiol) samt Roger Broberg (gitarr, flöjt och sång). Körledaren Roger Broberg har svarat för samtliga arrangemang till sångerna och även tonsatt ett par dikter.

Saxdalens Manskör bildades 1981 av några entusiastiska sångare i Saxdalens Idrottsförening och gjorde sitt första framträdande på hemmaplan vid brasan på valborgsmässoaftonen samma år. Sitt stora genombrott fick kören med sångspelet Helgdagskväll vid timmerkojan, som hade premiär på Dan Anderssons 100-årsdag den 6 april 1988. Det har sedan dess framförts på många platser – från Kramfors i norr till Ängelholm i söder, i USA, Norge, Danmark och Finland. På www.saxdalensmanskor.se berättas mer!

Andra publikframgångar som kören haft är Vi möts igen på Annas café (ett revy/sångspel med 40-talsatmosfär), (en helaftonsföreställ-ning med musik från opera, operett, musical m.m.) och Julkul.

Ferlinskivan kan införskaffas förutom hos Mans-kören även på Dan Andersson museet i Ludvika.

lördag 14 september 2013

Nils Ferlin igen i Saxdalens Folkets Hus

Det kom ett e-brev från Lasse Persson om en efterlängtad repris. Här visar vi både en affisch om evenemanget och Lasses brev:
  


Saxdalens Manskörs premiär på det nya programmet om skalden Nils Ferlin som ägde rum i Folkets Hus i Saxdalen den 1/8 under Dan Anderssonveckan blev en succé, inte minst publikt. 290 personer lyckades klämma in sig, en del stående och även sittande i foajén, men många fick också vända i dörren. Under kvällen utlovades en ny föreställning och på söndag 22/9 kl 16.00 är det dags för en repris i Folkets Hus. Medverkande förutom manskören är: Heidi Baier sång, Lars Trygg klarinett och Anders Haraldsson piano och så förstås dirigenten Roger Broberg gitarr/flöjt. Under premiärkvällen visades ett mycket uppskattat bildspel dels om Nils Ferlin dels gamla Stockholmsbilder, allt sammansatt av Marita Wettercrantz; bilderna kommer att rulla även under reprisföreställningen.

Hälsningar
Lasse P

fredag 2 augusti 2013

Ferlin gjorde succé under Dan Anderssonveckan!

Vi är inne i årets längsta vecka. En vanlig vecka har ju sju dagar men Dan Anderssonveckan har tio! Hur det egentligen går till är inte så lätt att förstå men det kan ha att göra med att veckan innehåller två fredagar, två lördagar och två söndagar. Och tur är väl det, så mycket sång och musik, deklamationer och andra kulturyttringar som ska få plats under en vecka.
  
En Dan Anderssonvecka ska naturligtvis innehålla mycket Dan Andersson. Så var det också igår kväll i Saxdalens folkets hus. Ändå var det en utsocknes poet som var huvudperson i det nya spel som uruppfördes av Saxdalens manskör med sångerskan Heidi Baier som solist. Det nya spelet kallas Nils Ferlin - En berättelse i ord och ton.
  
Sångare: Heidi Baier vid solistmikrofonen framför Saxdalens manskör
  
Sångarna hade också stöd av flera instrumentalis- ter. På ena sidan från vänster körledaren Roger Broberg, gitarr, Lars Trygg, klarinett och Lena Broberg, gitarr:
  

På andra sidan hade Heidi här två violinister, far och son Olle och Janne Wallman:
  

Folkets hus har nog aldrig varit så fullsatt som på torsdagen i Dan Anderssonveckan 2013. Ungefär 300 personer hade stuvats in i A-salen, B-salen och övre hallen. Ända var det tyvärr några som fick stå och andra som fick gå utan att se den bejublade föreställningen. Själv såg jag (bloggaren Ola) inte heller något av föreställningen då jag satt ute i övre hallen för att sälja böcker, CD- och DVD-skivor. På grund av den förträffliga akustiken i Saxdalens folkets hus kunde jag däremot höra hela föreställ- ningen klart och tydligt.
  
Som tur var kunde min bloggkompis Sörby-bon ta några foton som han delat med sig av här i bloggen.
  
En hellyckad kvällsföreställning belönades med rungande applåder. Och som tröst för dem som drabbades av att vårt Folkets hus den här gången var ett par nummer för litet har det redan medde- lats att en ny föreställning av Ferlin-spelet kommer att uppföras under hösten. Då ska jag också försöka se föreställningen.

söndag 28 juli 2013

Saxdalen och Nils Ferlin i årets Dan Anderssonvecka

Saxdalen deltar naturligtvis i det 25-årsjubileum som firas i och med årets Dan Anderssonvecka. Idag, söndag, framför Saxdalens manskör sångspelet Helgdagskväll vid timmerkojan i Skattlösberg kl. 18:00. Det är minst sagt tradition eftersom kören deltagit med sångspelet i Skattlösberg varje år sedan 1989. Visserligen hade kören premiär med sångspelet i Brunnsvikshallen året före, på dagen 100-år efter Dan Anderssons födelse men sedan 1989 har det spelats i Skattlösberg under Dan andessonveckan.
  
Saxdalens stora dag i årets Dan Anderssonvecka är annars torsdag 1 augusti. Då har Heidi Baier och Saxdalens manskör huvudrollerna i ett nytt spel om Nils Ferlin, hans liv och diktning.
  
Saxdalen lever fortfarande upp till beskrivningen Byn det sjunger om. Välkomna till Folkets hus på torsdag!
  

onsdag 28 juli 2010

Succé i Saxdalens Folkets Hus

Dan Andersson-veckan 2010 innebar för Saxdalens del en helafton i Saxdalens Folkets Hus. Ett program som på förhand - för en ganska nyligen återinflyttad Saxdaling, som jag själv - såg ut att vara: Ja kanske, visade sig vara en  succé. Som biljettförsäljare såg jag redan innan insläppet att intresset för kvällens föreställning var stort.

Kön utanför Folkets Hus innan portarna öppnades
Två säkra kort i kvällens föreställning fanns redan: Saxdaling- arna som måste beundras för deras idoga fram- trädanden och alltid av hög kvalitet. Både nya och gamla nummer på deras reportoir kändes mycket inspirerade och spelglädjen var större än någonsin.

Heidi Baier, har tidigare visat sin klass i Saxdalens Folkets Hus. Men i dag överträffade hon klart sin tidigare höga nivå med bl.a. mindre kända visor av Dan Andersson. Tyvärr var jag förhindrar att ta något bra foto av Heidi den här kvällen men det kommer säkert att ges många tillfällen framöver. Heidi är en etablerad del av den Dan Anderssonska kulturen!
Ing-Marie Lerström och Göran Israelsson
En ny bekantskap för mig och för många andra, eftersom de inte uppträtt tillsammans förut, var  duon Ing-Marie Lerström och Göran Israelsson. Den duon kommer att höra av sig i framtiden!

Kvällens program presenterades som alltid av Lasse Persson. En viss sordin både över kvällens framträdanden och Lasses presentation var det faktum att vår stora kulturperson från Saxdalen Bengt Emil Johnson gått bort. Bengt Emils mycket stora insats för kulturen inte bara i Saxdalen utan i hela Sverige gör att vi kan se fram emot många kulturevenemang i framtiden - likt det som här presenterade av Lasse Persson.

Lasse Persson, konfrencier framför Saxdalingarna

tisdag 11 maj 2010

Saxdalen i Dan Andersson-veckan 2010

I allmanackan är det redan nu dags att notera en av Ludvika kommuns högtidsveckor under sommaren 2010, Dan Andersson-veckan som i år infaller 24 juli - 1 augusti.

Självklart är också Saxdalen involverad i aktiviteterna till minne av vår skald Dan Andersson. Själv sitter jag och skriver på ett vindsrum på Malbacken i Saxdalen där Dan passerade många gånger på väg från Skattlösberg till tåget i Blötberget. På den tiden var närmaste järnvägsstation för Dan Blötberget. Dan hade åtminstone en "lumpar-kompis" i Rävvåla och han tog gärna en paus här på sin vandring till tåget.

Dan Anderssons minne lever också kvar i Saxdalen kanske mer än i någon annan by. Saxdalens manskör har t.ex. framfört den specialskrivna hyllningskonserten till Dan Anderssons 100-årsdag mer är 130 gånger sedan 1988. Se mer om spelet Helgdagskväll vid timmerkojan här på manskörens webbplats.

Här är tre inslag under Dan Andersson-veckan. Alla har Saxdals-anknytning.

Söndag 25/7
kl. 17.00
SKATTLÖSBERG Parkeringen
HELGDAGSKVÄLL VID TIMMERKOJAN
Ett sångspel av och med Saxdalens manskör under ledning av Roger Broberg.

Tisdag 27/7
kl. 18.00
SAXDALEN Folkets Hus
HEIDI BAIER, SAXDALINGARNA, ING-MARIE LERSTRÖM & GÖRAN ISRAELSSON
Visor och låtar med välkända lokala förmågor

Lördag 31/7 kl. 18.30
GRÄNGESBERG Cassels konserthus
SVEN BERTIL TAUBE med Saxdalens Manskör
Saxdalens Manskör inleder med en egen visavdelning, men kommer också att sjunga tillsammans Sven Bertil Taube.

söndag 11 oktober 2009

Nästan besöksrekord






Söndag eftermiddag sattes nästan nytt publikrekord på Gubbas Berg.
Det gamla rekordet innehar fortfarande Alice-Babs, när hon 1951 vid en turne besökte Folkets Park på Gubbas Berg i Saxdalen.






En eftermiddag att minnas vid Folkets Hus fick vi vara med om denna söndag.




Saxdalens Manskör, Heidi Baier, Peter Bogsveen, Björn Hedén och Björn Jadling bjöd på en musikalisk visafton av stora mått.








Ett fullsatt Hus njöt av en fin föreställning, i pausen serverades kaffe med bulle och kakor.
























Fler bilder på: www.vvk.se

Hälsningar Lars-Åke