Visar inlägg med etikett Dikt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Dikt. Visa alla inlägg

torsdag 8 september 2011

Poeten Åke Åhlström: I natt jag drömde...

Vi kommer väl alla ihåg Ed McCurdys fredssång som fick svensk text av Cornelis Vreeswijk. Vår kulturens diversearbetare, trubadur, poet m.m. Åke Åhlström har en egen text som har flera ord gemensamt med Cornelis text men ändå är en helt annan och unik Åhlströmsk dikt. Så här låter den när diktaren själv framför den:
 

I inledningen till ett av kapitlen i särtrycket RÄVVÅLA - SAXDALEN genom tiderna  ur årsskriften GRÄNGE kan vi läsa följande:

"Den 9 december 1783 föddes i hemmanet på Per Ers backe i dåvarande Räfvåla ett gossebarn, som fick namnet Lars. Föräldrarna var Per Ersson och Catharina Larsdotter.
 
Lars, som enligt gängse sed fick efternamnet Persson, växte upp och deltog i de sysslor på åker och i skog, som hörde till hemmanet. Han blev också den, som vid faderns död 1812 övertog gården.
 
År 1810 hade Lars Persson vid 27 års ålder blivit antagen som indelt soldat på Räfvåla rote och han hade då fått överta rotenamnet Åhlström. Eftersom det saknades särskilda soldattorp i Grangärde socken, bodde denne Lars Åhlström kvar på sitt hemman, då han ej var inkallad till militär- eller krigstjänst. År 1815 hade han ingått äktenskap med Anna Andersdotter Runnberg från Räfvåla.
"

Poeten och trubaduren m.m. Åke Åhlström råkar i rakt nedstigande led vara ättling till nämnde Lars Åhlström, indelt soldat. Kanske visar dikten att den försvarsvilja som fordom fanns i Svea rikes indelta arme fortplantat sig i flera generationer till våra dagars släktled?

Dessutom är Åke Åhlströms bror, Lars Åhlström d.y. den som har författat 34 av de 35 artiklarna i särtrycket om Saxdalens historia. Den första artikeln i särtrycket - den spännande berättelsen om hur Långfallsgruvan upptäcktes - skrevs av bröderna Lars och Åkes far, folkskolläraren August Åhlström.

Bäva månde den fiende som ens vågar närma sig Brunbäcks älv... 

måndag 11 maj 2009

Norrbo by skildrad av diktaren Arvid Björk

I vår blogg har vi tidigare fått resa med gårdfarihandlaren Arvid Björk, Västansjö-Plusken. Han har gett oss en poets syn på RÄVÅLA FABRIK och Sunnansjö by. En av bloggens läsare, Sussie Andersson i Ludvika, låter oss nu fortsätta vår färd i Pluskens hjulspår. Hon har skickat dikten NORRBO BY till mig. Sussie har fått dikten från sin far Ivar Ågren som bodde i Grangärde. Tack för den!


Klicka på bilden för att få den förstorad!

Det är ganska klart att Arvid Björk var en man som kände sin hembygd mycket väl. Ingen vet hur många gånger har trampade sin cykel med resväskan runt till byarna i Grangärde socken. Och han trampade inte bara förbi stugorna, han var in i de flesta. Och han kände folket och han pratade med alla som ville lyssna och han förmedlade nyheter, stora och små, mellan socknens olika byar och stugor.

Min mormor var född i Östanbjörka och varje gång Arvid kom till Malbacken fick mormor de senaste nyheterna om vad som hänt i hennes födelseby och hur det stod till med de olika familjerna i byn.

Inte visste jag att Plusken till och med cyklade och "uppträdde" utanför socknen. Men min svärfar Arne Nyström, född i Rusbodarna och uppväxt på Slogåsen lämnade följande kommentar när han läst det första inlägget från Arvid Björks penna:

"Han var ofta en uppskattad gäst på Olgas Café i Blötberget där han berättade historier som han ofta avslutade med orden: "Det var möljugt och pluskut" därav skapades hans tillnamn. Han hade ytterligare ett uttryck som återkom och det var att, "han önskade P J Hammar ur sockna"! Hammar var en landsfiskal som krävde Plusken på handelsrättigheter.

Den dikt om Sunnansjö som du publicerat och som han skrivit gläder mig och förvånar mig. Hans beskrivning av 30/40-talets Sunnansjö både geografiskt och känslomässigt väl beskriven. Min mormorsmor bodde i Forstäppan fram till början av 30-talet så jag har många resor på mammas cykelpakethållare mellan de omtalade stugorna och institutionerna att minnas."


Från Sussi Andersson har jag också fått en dikt om Nyhammars bruk. Den kommer i ett senare inlägg. Frågan är: Har Arvid Björk skrivit dikter från alla byar i socknen? Känner någon till om han sålde sina dikter? Han lät trycka åtminstone en del av sina dikter i Stockholm och satte pris på dem: 10 och 20 öre.

Du som har mer information om Plusken, dikter, minnen, bilder: Skicka brev eller e-post eller ring mig på nummer 0240-310 38 och berätta!

Hälsar Ola

torsdag 23 oktober 2008

Arvid Björk alias Västansjö-Plusken skrev en dikt

Arvid Björk från Västansjö var en välkänd profil för de flesta som bodde i Grangärde socken för några tiotal år sedan. Han var gårdfarihandlare och sålde i de flesta gårdar och han var också en viktig nyhetsförmedlare mellan stugor och mellan byar. Jag minns när jag var liten och han kom en gång upp på Malbacken. Min mormor hade kängor och hon ville köpa nya skosnören. Det fanns naturligtvis i Arvids resväska. Mormor tittade på snörena som det bara fanns ett fåtal kvar av. Hon ville köpa de snören som fanns. Men det ville inte Arvid: Han hade ju några stugor kvar att besöka på Malbacken och han ville att alla skulle ha möjlighet att köpa av hans fulla sortiment.
Klicka på dikten för att se den förstorad

Idag har jag fått en dikt som Arvid Björk skrev för länge sedan. Jag fick den av vår storspelman Olle Wallman. Han hade i sin tur fått den per brev från en dam i Sala. Damen i fråga heter Birgitta och fick tydligen dikten när hon var Lotta och kommit till Storfars 1944 på luftbevakning. Där kom Arvid aldrig in. Birgitta stannade där över ett år. Och hon fick den här dikten av Arvid.

Arvid Björk hade skrivit sin dikt för hand men sedan skickat den till Stockholm för att få den tryckt på ett tryckeri. Det är möjligt att dikten fram till nu i dagarna bara lästs av Birgitta. Jag vet inte om Arvid Björk skrev flera dikter men i annat fall debuterar han idag som poet när dikten "Sunnansjö by" härmed publiceras på Internet.