torsdag 23 oktober 2008

Arvid Björk alias Västansjö-Plusken skrev en dikt

Arvid Björk från Västansjö var en välkänd profil för de flesta som bodde i Grangärde socken för några tiotal år sedan. Han var gårdfarihandlare och sålde i de flesta gårdar och han var också en viktig nyhetsförmedlare mellan stugor och mellan byar. Jag minns när jag var liten och han kom en gång upp på Malbacken. Min mormor hade kängor och hon ville köpa nya skosnören. Det fanns naturligtvis i Arvids resväska. Mormor tittade på snörena som det bara fanns ett fåtal kvar av. Hon ville köpa de snören som fanns. Men det ville inte Arvid: Han hade ju några stugor kvar att besöka på Malbacken och han ville att alla skulle ha möjlighet att köpa av hans fulla sortiment.
Klicka på dikten för att se den förstorad

Idag har jag fått en dikt som Arvid Björk skrev för länge sedan. Jag fick den av vår storspelman Olle Wallman. Han hade i sin tur fått den per brev från en dam i Sala. Damen i fråga heter Birgitta och fick tydligen dikten när hon var Lotta och kommit till Storfars 1944 på luftbevakning. Där kom Arvid aldrig in. Birgitta stannade där över ett år. Och hon fick den här dikten av Arvid.

Arvid Björk hade skrivit sin dikt för hand men sedan skickat den till Stockholm för att få den tryckt på ett tryckeri. Det är möjligt att dikten fram till nu i dagarna bara lästs av Birgitta. Jag vet inte om Arvid Björk skrev flera dikter men i annat fall debuterar han idag som poet när dikten "Sunnansjö by" härmed publiceras på Internet.

Inga kommentarer: