Visar inlägg med etikett Nils Ferlin En berättelse i ord och ton. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Nils Ferlin En berättelse i ord och ton. Visa alla inlägg

fredag 2 augusti 2013

Ferlin gjorde succé under Dan Anderssonveckan!

Vi är inne i årets längsta vecka. En vanlig vecka har ju sju dagar men Dan Anderssonveckan har tio! Hur det egentligen går till är inte så lätt att förstå men det kan ha att göra med att veckan innehåller två fredagar, två lördagar och två söndagar. Och tur är väl det, så mycket sång och musik, deklamationer och andra kulturyttringar som ska få plats under en vecka.
  
En Dan Anderssonvecka ska naturligtvis innehålla mycket Dan Andersson. Så var det också igår kväll i Saxdalens folkets hus. Ändå var det en utsocknes poet som var huvudperson i det nya spel som uruppfördes av Saxdalens manskör med sångerskan Heidi Baier som solist. Det nya spelet kallas Nils Ferlin - En berättelse i ord och ton.
  
Sångare: Heidi Baier vid solistmikrofonen framför Saxdalens manskör
  
Sångarna hade också stöd av flera instrumentalis- ter. På ena sidan från vänster körledaren Roger Broberg, gitarr, Lars Trygg, klarinett och Lena Broberg, gitarr:
  

På andra sidan hade Heidi här två violinister, far och son Olle och Janne Wallman:
  

Folkets hus har nog aldrig varit så fullsatt som på torsdagen i Dan Anderssonveckan 2013. Ungefär 300 personer hade stuvats in i A-salen, B-salen och övre hallen. Ända var det tyvärr några som fick stå och andra som fick gå utan att se den bejublade föreställningen. Själv såg jag (bloggaren Ola) inte heller något av föreställningen då jag satt ute i övre hallen för att sälja böcker, CD- och DVD-skivor. På grund av den förträffliga akustiken i Saxdalens folkets hus kunde jag däremot höra hela föreställ- ningen klart och tydligt.
  
Som tur var kunde min bloggkompis Sörby-bon ta några foton som han delat med sig av här i bloggen.
  
En hellyckad kvällsföreställning belönades med rungande applåder. Och som tröst för dem som drabbades av att vårt Folkets hus den här gången var ett par nummer för litet har det redan medde- lats att en ny föreställning av Ferlin-spelet kommer att uppföras under hösten. Då ska jag också försöka se föreställningen.

söndag 28 juli 2013

Saxdalen och Nils Ferlin i årets Dan Anderssonvecka

Saxdalen deltar naturligtvis i det 25-årsjubileum som firas i och med årets Dan Anderssonvecka. Idag, söndag, framför Saxdalens manskör sångspelet Helgdagskväll vid timmerkojan i Skattlösberg kl. 18:00. Det är minst sagt tradition eftersom kören deltagit med sångspelet i Skattlösberg varje år sedan 1989. Visserligen hade kören premiär med sångspelet i Brunnsvikshallen året före, på dagen 100-år efter Dan Anderssons födelse men sedan 1989 har det spelats i Skattlösberg under Dan andessonveckan.
  
Saxdalens stora dag i årets Dan Anderssonvecka är annars torsdag 1 augusti. Då har Heidi Baier och Saxdalens manskör huvudrollerna i ett nytt spel om Nils Ferlin, hans liv och diktning.
  
Saxdalen lever fortfarande upp till beskrivningen Byn det sjunger om. Välkomna till Folkets hus på torsdag!