Visar inlägg med etikett Saxdalingarna. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Saxdalingarna. Visa alla inlägg

onsdag 7 augusti 2013

Vis & Låtgruppen SAXDALINGARNA sjunger och spelar i Grangärde kyrka på torsdag kväll


söndag 16 juni 2013

Bengt Emil Johnsons väg invigd

Denna vackra junidag 15 juni 2013 invigdes Bengt Emil Johnsons väg i Saxdalen, en liten ny väg som går från Oxbrovägen och upp mellan de två hus som Bengt Emil bodde i.

Bengt Emils nära vän Lasse Persson höll i trådarna för den njutbara tillställningen som ägde rum precis i centrum för den värld som Bengt Emil förmedlade så mycket av i både dikter och prosa. Bengt Emils texter och produktion var också centrala i eftermiddagens program. Här inleder Lasse Persson med en text ur boken Hemort som alla deltagare fick ett exemplar av:
  

Bengt Emil betydde också mycket för musiklivet i Saxdalen, byn som det sjunger om. På plats för att underhålla och hylla Bengt Emils minne fanns Saxdalingarna, musikgruppen som ofta uppträder vid sammankomster i byn. Vi bör kanske erkänna att det i gruppen ingår musikanter bosatta utanför Saxdalen. Jag kunde t.ex. urskilja två spelmän/kvinnor ända från Västansjö!

Vår riksspelman Olle Wallman introducerar den kända låten Kullerullvisan av Anders Frisell som upptecknades och fick text av Karl Erik Forsslund.


Bengt Emils son Klas Johnson läste texten om en kort vår, hänryckningens tid, pingsten och den evinnerliga motorgräsklippningens tid. Texten skulle kunna vara skriven för det pågående året:
  

Redan bibeln talar om att det inte är så lätt att bli profet i sin egen hemort. Ändå var Bengt Emil en kändis både i Saxdalen och i byarna runt omkring. Men hans nationella storhet belystes nog bäst av två invigningsdeltagare från huvudstaden med omgivning.

Hans Isaksson
Författaren och förläggare under lång tid av Bengt Emils böcker: Hans Isaksson från Albert Bonniers förlag






Staffan Söderblom
och författaren, över- sättaren och littera- turkritikern Staffan Söderblom bekräftade båda bilden av Bengt Emil Johnson som en framstå- ende person också utanför hemorten.

Innan invigningsceremonin avslutades bjöds deltagarna på en uppfriskande fruktdryck och fick hämta sina presentböcker.


Avslutningsvis blåste Gunilla Söderholm i näverluren och Staffan Söderblom klippte bandet som öppnade infarten till Bengt Emil Johnsons väg som därmed var invigd: 


lördag 20 augusti 2011


Saxdalens Dag 2011 lördag pågår fortfaran- de vid Saxenstranden. Det planerade utom- husevenemanget på Runnbergsgården fick flytta in i Folkets Hus p.g.a. regn precis som den första Saxdalens Dag för 25 år sedan.
 
Den första av de två 25-årsjubileumsdagarna hade ett omfattande innehåll. Eftersom det var jubileum fanns olika faser i byns historia som en röd tråd. Den som efter viss tvekan tog på sig ansvaret för den historiska tillba- kablicken var Lars Persson. Han har upplevt byns med- och motgångar i kontakten med myndigheter från insidan eftersom hans far Gottfrid nog var den som stångade sin panna blodigast för att driva byns frågor och få igenom  förslag.

Lars Persson, presentatör
Lars är en van presentatör. I den här rollen kan man ofta se honom i Cassels, på Ludvika Jazzklubb, Ludvika Gammenlgård, på Hammarbacken och i Saxdalens Manskör. Han kanske har ärvt sin energi och sitt engagemang från sin far? Vi fick en bra överblick över byns historiska strapatser under de senaste 70 åren.

Saxdalens Manskör:
Manskören har förgyllt Saxdalens musikliv i alla 25 år som Saxdalens Dag firats. Den är till och med fem år äldre än Saxdalens Dag och firar 30-årsjubileum i år. Och vad kan passa bättre än att lyssna till kören i Bob Thieles (som George Douglas) and George David Weiss What a wonderful world med svensk (lokal) text av Bengt Emil Johnson.



Både Bengt Emil Johnson och Lars Persson har varit medlemmar i Saxdalens Manskör, Lars sedan första framträdandet för 30 år sedan.
 
Saxdalingarna
En väletablerad sång- och låtgrupp som fyllde 30 år förra året. De både sjunger och spelar och har flera spelmän som medlem- mar. I gruppen ingår tre spelmän från samma familj, pappa Olle och sönerna Janne och Mats Wallman. I det här numret är Mats Wallman solist.
   

Visstugan
 

Det här var en positiv överraskning för mig och troligen för många andra. Det är det nyaste tillskottet till våra körer/musik- grupper i Saxdalen. Att den dessutom är klart kvinnodominerad även om det är en blandad kör ger en ny spännande dimension. Saxdalingarna är ganska mansdominerade - för att inte tala om Manskören! Visstugans repertoar är också annorlunda och kören verkar ha trevligt när den sjunger. En tredje musikgrupp i byn som inte alls liknar de vi redan haft tidigare. Trevligt!

Byn det sjunger om



Nu får det väl anses bekräftat att Saxdalen verkligen är en by det sjunger om. Här har vi tre musikgrupper/körer som för första gången uppträder tillsammans: Saxdalens Manskör, Saxdalingarna och Visstugan.

Vi är bara den 6:e tätorten i kommunen när det gäller befolkning med 604 invånare 31 december 2010. Ändå har vi så mycket musik och sång att vara glada åt i Saxdalen, verkligen byn det sjunger om!

Prisutdelningarna
Det hände så mycket mer i Folkets Hus än den stora musikaliska underhållningen t.ex. glassätning och ansiktsmåling för barnen men för att det här inlägget inte ska bli alldeles för långt ska vi avsluta med de två "belöningar" som avslutade programmet.

Årets Saxdalsbäbis var ingen total överaskning, eftersom lille Theodor, tre månader och fem dagar gammal, redan är van vid massmediakontakter. Han har varit huvudnyhet i båda våra lokaltidningar. Han tog hela ceremonin lugnt liksom syskonen Tor och Tindra. Också föräldrarna Malin och Kalle verkar ha vant sig vid mediauppmärk- samheten.

Årets saxdalsbäbis Theodor med familj får sina presenter
Årets Rävvålakrok är inte heller någon överraskning. Det är samma krok som alla tidigare år. Däremot är ju innehavaren ny. Den som får njuta av att inneha belöningen Rävvålakroken under kommande år är Roger Persson.

På bilden lyssnar Roger Persson när Lars Persson läser upp juryns motivering. Han får sedan ta emot kroken för förtjänstfulla insatser för byn av förra årets krokvinnare Evi Andersson.

Därmed avslutades eftermiddagens firande i Saxdalens Folkets Hus. Fortsättning under kvällen vid Saxenstranden och i morgon uteaktiviteter vid kapellet, skolan och på Furuliden. Väderprognosen lovar vackert väder för söndagens utomhusövningar.

onsdag 28 juli 2010

Succé i Saxdalens Folkets Hus

Dan Andersson-veckan 2010 innebar för Saxdalens del en helafton i Saxdalens Folkets Hus. Ett program som på förhand - för en ganska nyligen återinflyttad Saxdaling, som jag själv - såg ut att vara: Ja kanske, visade sig vara en  succé. Som biljettförsäljare såg jag redan innan insläppet att intresset för kvällens föreställning var stort.

Kön utanför Folkets Hus innan portarna öppnades
Två säkra kort i kvällens föreställning fanns redan: Saxdaling- arna som måste beundras för deras idoga fram- trädanden och alltid av hög kvalitet. Både nya och gamla nummer på deras reportoir kändes mycket inspirerade och spelglädjen var större än någonsin.

Heidi Baier, har tidigare visat sin klass i Saxdalens Folkets Hus. Men i dag överträffade hon klart sin tidigare höga nivå med bl.a. mindre kända visor av Dan Andersson. Tyvärr var jag förhindrar att ta något bra foto av Heidi den här kvällen men det kommer säkert att ges många tillfällen framöver. Heidi är en etablerad del av den Dan Anderssonska kulturen!
Ing-Marie Lerström och Göran Israelsson
En ny bekantskap för mig och för många andra, eftersom de inte uppträtt tillsammans förut, var  duon Ing-Marie Lerström och Göran Israelsson. Den duon kommer att höra av sig i framtiden!

Kvällens program presenterades som alltid av Lasse Persson. En viss sordin både över kvällens framträdanden och Lasses presentation var det faktum att vår stora kulturperson från Saxdalen Bengt Emil Johnson gått bort. Bengt Emils mycket stora insats för kulturen inte bara i Saxdalen utan i hela Sverige gör att vi kan se fram emot många kulturevenemang i framtiden - likt det som här presenterade av Lasse Persson.

Lasse Persson, konfrencier framför Saxdalingarna

tisdag 11 maj 2010

Saxdalen i Dan Andersson-veckan 2010

I allmanackan är det redan nu dags att notera en av Ludvika kommuns högtidsveckor under sommaren 2010, Dan Andersson-veckan som i år infaller 24 juli - 1 augusti.

Självklart är också Saxdalen involverad i aktiviteterna till minne av vår skald Dan Andersson. Själv sitter jag och skriver på ett vindsrum på Malbacken i Saxdalen där Dan passerade många gånger på väg från Skattlösberg till tåget i Blötberget. På den tiden var närmaste järnvägsstation för Dan Blötberget. Dan hade åtminstone en "lumpar-kompis" i Rävvåla och han tog gärna en paus här på sin vandring till tåget.

Dan Anderssons minne lever också kvar i Saxdalen kanske mer än i någon annan by. Saxdalens manskör har t.ex. framfört den specialskrivna hyllningskonserten till Dan Anderssons 100-årsdag mer är 130 gånger sedan 1988. Se mer om spelet Helgdagskväll vid timmerkojan här på manskörens webbplats.

Här är tre inslag under Dan Andersson-veckan. Alla har Saxdals-anknytning.

Söndag 25/7
kl. 17.00
SKATTLÖSBERG Parkeringen
HELGDAGSKVÄLL VID TIMMERKOJAN
Ett sångspel av och med Saxdalens manskör under ledning av Roger Broberg.

Tisdag 27/7
kl. 18.00
SAXDALEN Folkets Hus
HEIDI BAIER, SAXDALINGARNA, ING-MARIE LERSTRÖM & GÖRAN ISRAELSSON
Visor och låtar med välkända lokala förmågor

Lördag 31/7 kl. 18.30
GRÄNGESBERG Cassels konserthus
SVEN BERTIL TAUBE med Saxdalens Manskör
Saxdalens Manskör inleder med en egen visavdelning, men kommer också att sjunga tillsammans Sven Bertil Taube.

måndag 26 april 2010

Fira Valborgsmässoafton i Saxdalen!

Årets absolut sista april firas traditionsenligt i Saxdalen. Mellan Saxberget och sjön Saxen, söder om Saxenkiosken men norr om Nya gruvvägen. Där blir det som vanligt en riktig brasa.


Enligt den nu 45-åriga traditionen som importerades från Schweiz kommer en snögubbe att brännas för att visa att nu är också den här ovanligt bistra vintern över.

Saxdalens Manskör kommer att sjunga och allt annat kommer att ske traditionsenligt. Det enda man inte kan lita på är ju aprilvädret. Men det kan bjuda på allt!

Ungefärliga hålltider i programmet:

19.30 Traktorn avgår från Skolan
20.30 Brasan tänds
21.00 Saxdalens Manskör sjunger, vårtal
21.30 Fyrverkeri

Förplägnad kan köpas i form av korv, hamburgare, godis, läsk och kaffe.

Alla är hjärtligt välkomna!

Arrangör:
Byalaget, Kulturföreningen, PRO
Saxdalens Manskör, Saxdalingarna och Saxdalens IF

tisdag 3 november 2009

Konstrundan 2009 i Saxdalens Idrottshall


Hallå!
Som vi annonserat här i bloggen deltog Saxdalen traditionellt i Konstrundan i Allhelgonahelgen som anordnades i Ludvika kommun. I år fick besökarna bege sig till Idrottshallen vid Saxdalens skola.

Årets upplaga av konstrundan i Saxdalen överträffade mina förväntningar med råge och många av besökarna höll med. Ulf Holms fågelholk här uppe till vänster får illustrera den positiva överraskningskänsla årets Konstrunda gav.

Det var ett blandat program ur många synpunkter: bildkonst, skulptur, bildspel med gamla och nyare bilder från Saxdalen och dessutom i år blandat med många musikinslag.
Utställningen hade också en annan bredd: En utställare från Saxdalen, en från övriga kommunen och en från Moskva (även om hon hu bor i både Stockhom och Saxdalen).

Allt höll en hög klass och blandat med möjligheten att mingla med kända och okända, ta en "kaffe å duppa" i det lilla kaféet blev hela föreställningen succéartad. Det hela varade ju dessutom i två dagar.

Låt oss se ett litet urval av vad som fanns runt väggarna i Idrottshuset dessa konstens dagar:

Direkt till vänster när man kom in i den stora salen, Gunnar Perssons målningar, med motiv från trakten. Konkret konst med livliga färger och motiv som ganska många besökare kunde känna igen. (Klicka på bilderna för att se dem förstorade")











På norra väggens långsida hittade vi en äkta Rävvåling, nåja bortsett från 29 dagar har han varit bosatt i Saxdalen hela sitt liv: Ulf Holm.

Eftersom jag varit borta från Saxdalen mellan 1962 och 2007 kände jag inte till alla Ulfs konstnärliga anlag. Jo, jag visste förstås att han bidragit alltmer i Valborgsfirandet i Saxdalen med den snögubbe som vi är så stolta över, en tradition som importerats genom Käthy Karlsson som kom till Saxdalen för många, många år sedan från Schweitz. Ulf både målar och täljer och särskilt hans originella, täljda träskulpturer fick många beundrande blickar: Kan han sånt också? Ja definitivt!










På den östra väggen hängde vår mest "internationella" utställare Irina (Ira) Batalow en del av sina härliga akvareller. Jag vet att alla saxdalingar som jag pratade med var förtjusta i hennes "Runnbersgård" men också hennes övriga målningar föll alla jag hann prata med i smaken.

Visst är det konstigt. Jag har bott granne med Ira i över två år - på hennes fritid - sedan jag flyttade tillbaka hem 2007 och ändå kände jag inte alls till hennes konstnärliga kapacitet. Född och med en omfattande konstnärlig utbildning i Moskva bor hon med sin familj i Stockholm sedan 1990 men är sen flera år fritidsbosatt på Malbacken, 240 meter från min bostad!


Innehållet i de två dagarnas konstvisning är för stort för att få plats i ett inlägg i Saxdalen blogg. Musiken var ett inslag som engagerade publiken och vi måste förundra oss över hur en by med 615 invånare (enligt SCB 2005) kan presentera så god och varierande musikalisk underhållning.

Saxdalingarna är ju en grundsten i Saxdalens musikliv och de får här presentera flera timmars musikalisk underhållning. Vi behöver återkommer med ett ytterligare musikaliskt blogginlägg från Konstrundan i Allhelgonahelgen i Saxdalen 2009 för att visa ytterligare en del av all musik som vi fick uppleva.




Bildspel ska vi också återkomma till. De flesta besökare av Konstrundan blev stående ganska länge framför det bildspel som visade bilder från Saxdalen förr och nu. Vi planerar att låta alla intresserade komma till någon av våra samlingslokaler för att se bilder från Saxdalen. Vi behöver hjälp med att känna igen motiv och människor som finns på gamla fotografier.

Om du har gamla fotografier från Rävvåla/Saxdalen eller vår närmaste omgivning, kontakta Lars-Åke Vetterkrantz eller Ola Hagfall. Om vi får låna bilderna kan vi skanna in dem i våra datorer utan att skada bilderna. De kan då bli värdefulla bidrag till skrivningen av Rävvåla/Saxdalens historia!

Konstrundan i Saxdalen 2009 arrangerades av Rävvåla Kulturförening och Studieförbundet Vuxenskolan.

lördag 24 oktober 2009

Konstrundan i Allhelgonahelgen i Saxdalen 2009


Lördag 31 oktober och söndag 1 november

genomförs den traditionella Konstrundan i Allhelgonahelgen i Saxdalen. Traditioner behöver inte vara speciellt gamla men kanske ha några år på nacken för att kallas tradition. Det kravet uppfylls i Saxdalen och årets upplaga av evenemanget ser mycket intressant ut.


Lokal: Idrottshallen vid Saxdalens skola

Öppet 11-17 båda dagarna

Fritt inträde


Verk av

Irina Batalow

Ulf Holm
Gunnar Persson


Bildspel och foton från gamla Saxdalen

Lörd 31/10 kl. 13.30 Visor till gitarr



Emma Broberg
Fredrik Brohmé


Lörd 31/10 kl. 14.00 Musikgruppen Saxdalingarna

Sönd 1/11 kl. 14.00 Musik med


Cornelia Batalow
Ulrika Forsberg
Sofia Olsson & David Timonen


Fika


Arrangör:


Rävvåla Kulturförening &
Studieförbundet Vuxenskolan

Varmt Välkomna!

söndag 23 augusti 2009

Saxdalens dag - en njutbar dag

Byn är lyckligt lottad när det gäller tillgång till egna musikaliska förmågor. Vi har två mycket aktiva grupper som också känns mycket saxdaliga: Saxdalens manskör och gruppen Saxdalingarna. Saxdalingarna framträdde också med flera låtar på årets Saxdalens dag.

Men jag vill ändå börja med en annan grupp som gjorde en storartad insats på Runnbergsgårdens utescen, Saxdalens skolbarn. De framförde en musikal som man skulle kunna säga handlar om att vara människa, om hur man kan känna och
hur man vill vara som människa. Ett stort ämne som behandlades med stor entusiasm och på ett humoristiskt sätt. Vi kände igen oss, både barn och vuxna och den omväxlande föreställningen uppskattades verkligen av publiken.

Vilken lycka för en liten by som för inte så länge sen kämpade för skolans överlevnad att skolan finns och att skolan kan bidra till barnens utveckling inte bara med traditionell kunskapsförmedling utan också med kreativ verksamhet som kan ta sig så här härliga uttryck.





Dagens tema var Sjörövare och det fanns både vuxna sjörövare och sjörövarbarn i publiken.

Sen har vi naturligtvis Saxdalingarna den rutinerade gruppen med en stor repertoar för olika sammanhang, också musik som passar bra på ett gårdstun i Dalarna en sommardag som idag.





fredag 19 juni 2009

Midsommarafton 2009 är över och trots ett något kyligt och ostadigt väder restes majstången på Malbacken helt traditionsenligt. Dansen runt stången var uppskattad med många deltagare.

Som alltid är det en spännande stund när starka dalkarlar kämpar för att få midsommarstången att ändra läge från liggande till att stå lodrätt och tillåta de dansande att tryggt cirkulera runt den nyklädda stången. Det tar en god stund innan stången börjar närma sig lodrätt läge. Här ser vi den strävsamma början. Publiken håller sig för säkerhets skull på behörigt avstånd:


Men det hela går framåt och efter en lång ängslan börjar stången närma sig lodrätt läge.


Under hela majstångsresningen och under dansen runt den resta stången spelar de uthålliga spelmännen och spelkvinnan, Saxdalingarna, musik till de kända ringlekarna. Här ett urval bilder från Midsommar-firandet på Malbacken 2009:



















söndag 14 juni 2009

Fira Midsommar på Malbacken

Som vanligt firar vi Midsommar på Malbacken också 2009.

Här är programmet:


Stor eller liten, ung eller gammal: Alla är välkomna!