Visar inlägg med etikett Saxenkiosken. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Saxenkiosken. Visa alla inlägg

onsdag 14 december 2011

Stödgala i Folkets Hus lördag 17 december kl 15:00

Visst behöver vi ha vår kiosk kvar! Ingen vill väl behöva åka till Ludvika eller grannbyarna för att köpa tidning och lite mjölk? Men ingen kan driva en kioskrörelse utan tillräcklig omsättning. Men om vi hjälps åt kan vi säkert behålla vår kiosk/minilivs.
 
Vi kan börja med att gå på stödgalan på lördag och se vår egen SaxdalsElvis. Sen får vi ha en dialog med Åke och Ing-Marie. Vi behöver ett ställe där vi kan handla det nödvändigaste. Och det är vi själva som måste tala om vad vi vill hitta i kiosken.
 
Vi ses i Folkets Hus på lördag!

torsdag 7 juli 2011

Mer musik i Saxdalen

Evenemangen i Saxdalen avlöser varandra. Närmast har vi möjligheten att få lyssna till:
 
Västerbergslagens kulturskolas
SOMMARMUSIKANTER 2011

Tid: Måndag 11 juni, kl. 12.00

Plats: Saxenkiosken
(Saxdalens Minilivs)
 

lördag 28 augusti 2010

STOR NOSTALGIAFTON i Saxdalens Folkets hus fredag 8 oktober

Vi vet att Saxdalen har ett omfattande musikliv. Det är ingen nyhet utan har varit så under lång tid. Saxdalen har också lyckats engagera artister som man inte kan förvänta om man ser till befolkningens storlek. Men både i Rävvåla/Saxdalens gamla Folkets hus och i den fina folkpark som vi hade tidigare lyckades arrangörerna engagera artister och orkestrar som många gånger överträffade dem som kom till Ludvika och Grängesberg..
  
 Nu har vi ännu en kommande storsatsning i Saxdalens nya Folkets hus. Titta bara på den här affischen:  
 
 För att vi som inte längre tillhör den yngre generationen men som kanske skulle få behagliga rysningar längs ryggraden - om vi kan läsa affischen: Klicka två gånger på affischen så kan vi läsa texten mycket lättare! 
 
  Hur stort är det här? Jag tror att Sme-Lasse som jag kallar honom träffar ganska rätt på sin webbplats när han säger Hela den gamla svenska rock/pop-eliten samlade i Saxdalens Folkets Hus!!! Så det kanske är läge att i tid ordna biljetter som kan köpas i Saxenkiosken eller på tel. 0240-31012. 
 
 Priset för biljetten är 295 kronor.

I Saxenkiosken kan man också köpa den purfärska boken om Rävvåla/ Saxdalens historia. Priset är 100 kronor.

Idag fick jag tanken: Hur kan det hända så mycket i den här lilla byn?

Kan det bero på att vi alla hjälps åt?

söndag 14 februari 2010

Klubbens Dag 21 februari, Räfvåla Skoterklubb

Vi har många föreningar i byn. En som har högsäsong hela den här vintern är Räfvåla Skoterklubb. Den som åker igenom Saxdalen och passerar Saxenstranden har säkert sett att det har varit stor aktivitet på Saxens is med bilar och snöskotrar. Ger man sig upp på höjderna mot Saxberget finner man både skoterleder, vandrings- och skidleder.
Klicka på annonsen till vänster för att se en förstorad affisch om evenemanget.

Räfvåla Skoterklubb hoppas på många besökare och passat på att vädja till framför allt skoteråkare om att bli medlemmar.

Vår ekonomi blir allt sämre och vi behöver fler som hjälper till.

Så hör av dig om du kan tänka dig att bidra på något sätt!

Länk till Skoterklubbens egen hemsida:
http://www.rafvalask.tk


Länk till Skoterklubben på portalen Saxdalen.se

lördag 13 september 2008

Studiecirkel om Rävvåla/Saxdalen

Som hemvändare till Saxdalen har jag märkt att många är intresserade av Saxdalen och dess historia. Själva har jag samma intresse och det känns mycket ispirerande att vi kan anordna en studiecirkel om Saxdalen genom ett samarbete mellan Rävvåla kulturförening och Studieförbundet Vuxenskolan.

Studiecirkeln, eller kamratgruppen som den officiella beteckninge kommer att vara, planeras att ha 8-10 träffar med den första måndag 29 september. Lokal blir Saxdalen kapell. Ingen deltagarvagift.

Vi kommer att träffar 8-10 gånger beroende på deltagarnas intresse och 1,5 - 3 timmar per gång.

Vi bestämmer själva vad vi pratar om och min förhoppning är att vi ska kunna samla och dokumentera deltagarnas erfarenheter och kunskaper om Saxdalen: historia, gårdar, personer, händelser, gruvan t.ex. Det kanske blir mest om dåtid men också om Saxdalen idag.

Redan har märkts ett stort intresse för studiecirkeln men alla har möjlighet att anmäla sig via listor som finns på IT-butiken, Smeserver och i Saxenkiosken.

Själv är jag mycket glad att vi har båda dessa butiker i Saxdalen med god service och dessutom till mycket bra priser. Skriv på anmälningslistorna om du är intresserad av Rävvåla/Saxdalen - Saxdalen, nu och då.

lördag 23 augusti 2008

Festligheterna pågår fortfarande i slutet av Saxdalens dag

Det är mindre än 1½ timme kvar av Saxdalens dag och fortfarande pågår festligheterna vid Saxenstranden.

Den lyckade dagen på Runnbergsgården finns dokumenterad i föregående inlägg men här kommer ett purfärskt inslag om kvällens show vid Saxens strand och Saxenkiosken.

Vad ska man säga när man möts redan på parkeringsplatsen av kvällens stora stjärna Elvis? Tala om service!
Saxdalens egen Elvis, Åke Dahlman, tillika handelsman och bussförare

Medan solen ännu lyser över Stackarberget lotsar vår Elvis in oss på parkeringsplatsen. Och för att få den rätta tidsandan och 50-talsstämmningen finns också tidstypiska veteranbilar på rad bakom Elvis scen.

Elvis tycker om sällskap och han har också fått sällskap av en hel rad damer under namnet Linedancers. De är inte riktigt från Saxdalen men nästan, nästgårds från Grängesberg. Men låt oss först se en så färsk inspelning av Elvis att ekot av Elvis stämma fortfarande är på väg tillbaka från Stackarberget...



Man behöver bara titta på Elvis/Åkes gest när videon slutar för att förstå att det var en Elvis som trivdes som fisken i vattnet. Han var ju dessutom på sin egen hemmaplan - nu mer än någonsin tidigare. Ingången till Saxenkiosken är ju bara några meter bredvid sångaren.

Egentligen var det inte bara en rad av damer som uppträdde med Elvis. Det var flera rader av Linedancers. Se själva:



Här ser vi den tidstypiska bakgrunden till Elvis framträdande:Men det var inte bara Elvis som trivdes med sensommarkvällen. Publiken diggade och levde med i föreställningen och visade tydligt sin uppskattning av Åkes och Linedancers uppträdande.
Vi saxdalingar har fått vårt eget Graceland som vi gärna delar med våra grannar både i kommunen och utanför.

Vi får hoppas på fler konserter vid Saxenstranden, både på Saxdalens dag och andra dagar!


söndag 10 augusti 2008

Loppis och andra tider vid Saxenkiosken

På tal om tider så är Saxenkiosken igång igen sen två veckor och öppen till 21.00 på vardagar och 19.00 på helger. Flera idéer finns för en utökning av verksamheten. Närmast på agendan är att Ing-Marie kommer att anordna Loppis med start på söndag 17 augusti och söndagar framöver, om intresse finns.

Loppis börjar kl. 10.00 eller när försäljarna själva vill och håller på till 16.00. Intresserade kontaktar Ing-Marie eller Åke för information och bokning. Avgiften 50:- kan tjänas in på en kvart!

Kiosken har nu fyllda diskar och om man saknar något så kommer det ikvä
ll eller i morgon! Jag har själv provat och det fungerar!

Här ser vi Åke som inte bara är en baddare på att köra buss och sjunga Elvis-låtar, han är lika bra på att sälja glass och tidningar för att inte tala om de mycket goda "inhemska" produkterna, färskt bröd från Vildmarksbagarn i Fredriksberg och ekologisk saft från Tillmans. Och Åke prata gärna med kunderna och har mycket att berätta när kön inte är för lång...

Jag väntar fortfarande på att få en kvart med Åke när han berättar om sitt intresse för indianer och sin resa till indianreservaten i USA!

Som sagt: diskarna är ganska fulla och mer blir det om vi talar om vad vi vill ha.

Och visst vill vi har Saxenkiosken kvar! Som vi kan se på den här teckningen som hängts innanför dörren:


Dessutom finns det intressanta planer för en expansion och utökning inte bara för kioskens vidkommande utan också för en höjning av livskvaliteten i Saxdalen med omnejd: Planer finns för en dansbana där olika estradörer kan framträda, traditionella dansband och lokala förmågor som skulle kunna få en scen att både debutera på och slå igenom lokalt...

Ett annat önskemål som Ing-Marie och Åke har är att det ska bli möjligt för husvagnar och kampare att stanna och njuta av naturen och Saxens renoverade badplats. En skrivelse har lämnats till Ludvika kommunens fritids- och byggnadsnämnd om denna önskan. Förhoppningar om att kunna bygga en ny minigolfbana finns också.

Vi hoppas på fortsatta framsteg för Saxdalens, Saxens och Saxenkioskens utveckling och fortbestånd. Under den korta tid kiosken varit öppnad har åtminstone jag (och jag vet många fler) varit glada åt att kunna handla i byn igen.

Ing-Marie och Åke är personer som man gärna träffar och pratar en stund med - ja egentligen längre än vad de hittills har haft tid med. Och om det fortsätter på detta viset så lär vi få ha vår kiosk och affär kvar - och det hoppas väl alla.


Fler bilder från Saxen och Saxdalen finns här.

torsdag 17 juli 2008

Saxdalen återfår sin efterlängtade Minilivs, Saxenkiosken

Glad Nyhet! På måndag 21 juli nyöppnar Saxdalens Minilivs, nu också med nytt namn: Saxenkiosken. Redan den här veckan har de som åkt förbi den lilla hemtrevliga byggnaden vid sjön Saxens strand kunnat gå in och handla från det lager som håller på att plockas upp i hyllor, kyl och frys. Men officiellt blir det invigning på måndag då de flesta varor ska finnas på plats.

De som nu tagit över Saxdalens Minilivs är Ing-Marie och Åke Dahlman. Här nedan ses paret med dotter på verandan utanför affären med utsikt över Saxen, Slamhavet och Stackarberget.

Det här är väl enda affären i Dalarna med havsutsikt? Och dessutom har ju slammet i Slamhavet ersatts med grus och sand. Så av Slamhavet är det ju egentligen bara hav kvar...

Ing-Marie, dottern Jeanette och Åke Dahlman på Saxenkioskens veranda
(Klicka på bilden för att se den förstorad)


Åke är ju redan känd i den här bloggen: Han råkar vara samma person som i föregående inlägg gick under beteckningen "bygdens eminenta ELVIS-kopia". Saxdalen blogg kan nu avslöja att det är samma person som Åke Dahlman som också sjunger i Saxdalens manskör, både som vanlig körmedlem och ibland som Elvis. Han är dessutom chaufför som Elvis men Åke kör buss och Elvis körde lastbil.

Kanske Åke slår igenom som Elvis vid Slamhavet så att Swebus får se sig om efter en annan bussförare? Men vi hoppas att sångkarriären kan kombineras med handelsmannasysslan så att vi får ha kvar vår affär. Planen är i alla fall att det ska bli öppet året runt och inte bara på sommaren.


Sen hänger det ju förstås på oss Saxdalingar också. En affär behöver ju kunder och det är ju i första hand vi. Men så trevligt som det var att provhandla redan innan affären öppnat bådar gott för framtiden!

Kanske kan vi också få se scenframträdanden av handelsman Åke som Elvis och i andra roller. Det kan bli många positiva överraskningar vid nya Minilivs!

Och
som ett bevis för att det verkligen blir en öppen affär igen kan vi här se Ing-Marie expediera en kund redan på torsdagen. Som synes fanns redan då både tidningar, drycker, kylvaror och en hel del annat att köpa.

Ing-Marie Dahlman betjänar en kund redan innan kiosken öppnat officiellt
(Klicka på bilden för förstoring)

Och från måndag blir det officiellt öppet igen i före detta Saxdalens Minilivs, nu Saxenkiosken. Vi är många som nästan gett upp hoppet men som tacksamt tar emot den glada nyheten. Och vi önskar väl alla Åke och Ing-Marie lycka till med företaget att återge oss Saxdalingar och förbipasserande den service som det innebär att kunna handla lokalt.

Lycka Till Ing-Marie och Åke!