Visar inlägg med etikett Våren. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Våren. Visa alla inlägg

onsdag 20 mars 2013

Våren är på väg



Nåja, någon riktig vårkänsla bjöd inte vädret på idag men vi lär oss kanske mer och mer att vara tålmodiga. Den här videosnutten visar utsikten från vår balkong idag. Punktlighet är inte längre något typiskt svenskt. Tänk bara på SJ, gamla Statens järnvägar, som lärt oss att vänta. Och tänk så många orsaker till försening- arna som vi har fått lära oss t.ex. växelfel, kopparstöl- der, elavbrott, datorfel och annat. I veckan var det ett godståg med ett hjul som inte snurrade längre...

Sen kan man undra vad det dåliga vädret beror på. För mig är våren lite förknippad med Norge. Lyssna på det här:


Två norska musikprofiler, landets största tonsättare Edvard Grieg, han som tonsatte Våren som här sjungs av den lika stora sångerskan Sissel Kyrkjebø. Kan det vara en slump att båda är från Bergen?

Frågan är om Norge har något med vårt (dåliga) väder att göra? Ja, redan tidigt i den här bloggens historia togs väderprognosen från Norge. Vi har fyra väder- länkar i bloggens vänsterspalt. De båda första går till en "försvenskad" vädersida. Läser man längst ner på dessa sidor hittar man: Våra prognoser görs av Meteorologisk Institutt i Norge och håller hög kvalitet. De levereras av Yr.

Där har vi nog förklaringen! Vad är det för väder Yr levererar? Titta igen på videon högst upp. Är det inte uppenbart att det är Yr-väder? Norskt Yr-väder. Och yrvädret är garanterat filmat på Malbacken. Så norr- männen tar inte bara hand om de flesta skidmedaljer. De behåller det goda vädret i Norge och skickar sitt yr- väder till Sverige.
 
Och tänk efter: Ni som tittar på TV4 trots all reklam: Vem presenterar vädret i TV4? Jo det är Norwegian, det norska lågprisflygbolaget! För att bli av med busvädret så fort som möjligt exporteras det med flyg till Sverige. Det känns som om både tiden och vädret är ur led men kanske vi är en förklaring på spåren? Det har ju också förekommit ovanligt mycket yrväder i södra Sverige och på kontinenten. Undrar varifrån det kommer?

onsdag 9 februari 2011

Det går nog åt rätt håll

Allt beror på vad det är man jämför men åtmin- stone mycket går åt rätt håll. Jag tänker t.ex. på dagarnas längd. Idag var det soluppgång kl 7:55 och solen gick ner 16:33. Det ger en dagslängd av 8 timmar 37 minuter.

Mitt minne är inte som en dators men jag tjuv- tittade tillbaka i bloggen till mitt inlägg från 21 december förra året. Då var det vintersolstånd och det årets kortaste dag. Solen gick då upp kl 9:03 och ner 14.52. Dagslängden var alltså bara 5 timmar och 49 minuter. Så visst går det år rätt håll.                                            (Klicka på bilderna för förstoring!)

Så här vackert var det utanför sängkammarfönstret härom dagen när jag var glad att inte behöva gå ut med min vinter- förkylning. Men visst är vin- tern vacker - särskilt nu när dagarna blivit längre och vi fått mer ljus.

Äppelträdet är äldre än jag men ger inga äpplen längre
Ändå får vi fortfarande vara beredda på en del bakslag. SMHI har t.ex. idag utfärdat en klass 1- varning för snöfall i Dalarna utom Dalafjällen: Från torsdag morgon snöfall som kan ge ca 1 dm nysnö fram till kvällen. Bloggens norska väderprognos säger också att vi kan vänta oss nattemperaturer på -15 eller -16 grader från kommande lördag till tisdag. 
  
 Våren är som julen - den låter oss vänta. Men det är ju något gott som ska komma.