Visar inlägg med etikett Latinamerikansk Dans. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Latinamerikansk Dans. Visa alla inlägg

onsdag 5 oktober 2011

Får jag bjuda på en merengue?

Vad är det för något? Är det någon slags maräng? Nej, det är en latinamerikansk dans och musikstil.
 
Det finns ju många latinamerikanska danser t.ex. cha-cha-cha , rumba, samba, salsa, mambo, merengue, bachata, cumbia reggaeton, son, forró och bolero. Just merengue kommer från den karibiska staten Dominikanska Republiken som delar ön Hispaniola med grannstaten Haiti.
 
Jag trodde inte att jag kunde dansa merengue här hemma på Malbacken eftersom min sambo just nu hälsar på i sitt födelseland Colombia. Men sen fick jag idag ett e-brev från en bekant som då och då skickar trevliga bilder, texter eller videor. Jag insåg då att jag mycket väl kan dansa merengue även om Annie just nu är i Sydamerika. Vi har ju hund! Klicka gärna nere i högra hörnet på bilden för att se videon i helskärmsläge:


Det här dansparet är från Chile men de latinamerikanska danserna dansas över hela Latinamerika.

En liten undran: Är det möjligen så att Kevin Costner prövade en djurisk pardans när han regisserade filmen Dansar med vargar?

Nikita på Stackarberget
 
Nikita sover just nu men jag får väl bjuda upp imorgon.
 
Ett tips: Om du gärna läser på engelska leder flera av länkarna till utförligare artiklar i engelskspråkiga Wikipedia. Välj först att översätta artikeln till engelska och klicka sedan på länkarna.

Hälsar Ola

lördag 4 december 2010

Idrottshuset i Örebro

Vad har Idrottshuset i Örebro med Saxdalen att göra? Kanske inte mycket men för mig personligen har Idrottshuset varit som ett nav dit jag kommit flera gånger också innan jag flyttade till Örebro 1992.
 
Idrottshuset i Örebro
Första gånger jag besökte Idrottshuset var för att se och höra en jazzkonsert med Louis Armstrong. Jag har skrivit om den resan i Olas blogg: Klicka här
 
Nästa gång jag åkte till Idrottshuset i Örebro var några år senare. Då åkte jag och en skolkamrat på realskolan i Grängesberg med Grängesbergs Damhandbollslag till Örebro. De spelade en match där. Om jag minns rätt var det en söndag när vi varit i Gränges Folkets Park och dansat på lördag. Där fick vi nog vår första kontakt med damhandboll. Om vi blev bjudna att följa med eller om vi fick tillåtelse att följa med minns jag inte.
 
Hur var den resan? Jo, den var trevlig och trång. Ett helt damhandbollslag plus min kompis och jag i en folkvagnsbuss. Men vi kom både dit och hem helskinnade.
 
Som lärare vid Uppsala universitet fick jag åka till Örebro för att undervisa i Idrotts- huset! Ämnet var inte idrott utan statistik. Örebro hade ingen högskola ännu men Uppsala universitet bedrev undervisning i mindre skala i några lokaler i Idrottshuset. Kursen jag hade ingick i det som då kallades 1 betyg i pedagogik, numera 20 poäng.

Första gången jag besökte Idrottshuset sedan jag flyttat till Örebro var när det anordnades Svenskt mästerskap i latin- amerikansk dans. Då var jag där som åskådare.
 

Senast jag var i Idrottshuset var i juni 2007 när min sambos yngsta dotter Valentina tog examen vid Engelska skolan i Örebro. Här en bild från examensceremonin inne i Idrotts- huset. Klicka på bilderna för förstoring!


Här ses vi nedanför ingången till Idrotts- huset efter skolavslutningen. Valentina med den engelska examenshatten.