lördag 4 december 2010

Idrottshuset i Örebro

Vad har Idrottshuset i Örebro med Saxdalen att göra? Kanske inte mycket men för mig personligen har Idrottshuset varit som ett nav dit jag kommit flera gånger också innan jag flyttade till Örebro 1992.
 
Idrottshuset i Örebro
Första gånger jag besökte Idrottshuset var för att se och höra en jazzkonsert med Louis Armstrong. Jag har skrivit om den resan i Olas blogg: Klicka här
 
Nästa gång jag åkte till Idrottshuset i Örebro var några år senare. Då åkte jag och en skolkamrat på realskolan i Grängesberg med Grängesbergs Damhandbollslag till Örebro. De spelade en match där. Om jag minns rätt var det en söndag när vi varit i Gränges Folkets Park och dansat på lördag. Där fick vi nog vår första kontakt med damhandboll. Om vi blev bjudna att följa med eller om vi fick tillåtelse att följa med minns jag inte.
 
Hur var den resan? Jo, den var trevlig och trång. Ett helt damhandbollslag plus min kompis och jag i en folkvagnsbuss. Men vi kom både dit och hem helskinnade.
 
Som lärare vid Uppsala universitet fick jag åka till Örebro för att undervisa i Idrotts- huset! Ämnet var inte idrott utan statistik. Örebro hade ingen högskola ännu men Uppsala universitet bedrev undervisning i mindre skala i några lokaler i Idrottshuset. Kursen jag hade ingick i det som då kallades 1 betyg i pedagogik, numera 20 poäng.

Första gången jag besökte Idrottshuset sedan jag flyttat till Örebro var när det anordnades Svenskt mästerskap i latin- amerikansk dans. Då var jag där som åskådare.
 

Senast jag var i Idrottshuset var i juni 2007 när min sambos yngsta dotter Valentina tog examen vid Engelska skolan i Örebro. Här en bild från examensceremonin inne i Idrotts- huset. Klicka på bilderna för förstoring!


Här ses vi nedanför ingången till Idrotts- huset efter skolavslutningen. Valentina med den engelska examenshatten.

Inga kommentarer: