Visar inlägg med etikett Cassels. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Cassels. Visa alla inlägg

tisdag 9 augusti 2011

Sista dagen i Dan Anderssonveckan 2011


Byns Mats Larsson & Jonas Hansson, vad vet vi om dem?
 
Byns Mats Larsson t.v. och Jonas Hansson t.h.
Jag måste erkänna att jag inte kände till dem alls. Jag har hört talas om Mylla - en musik- grupp som lär vara hörvärd - men jag har inte hört dem heller.

Nu fick jag stifta bekantskap med Byns Mats Larsson och Jonas Hansson i Cassels på söndag, sista dagen i Dan Anderssonveckan 2011. Då fick jag också veta att duon är en del, eller närmare bestämt två femtedelar, av musikgruppen Mylla. Den by det är fråga om i namnet Byns Mats Larsson är inte Saxdalen utan Nås. Därifrån kommer gruppen Mylla.
 
Nog med information. Låt oss få ett smakprov på hur duon Byns Mats Larsson och Jonas Larsson låter. De framför här Cornelis Vreeswijks Grimasch Om Morgonen:
 

Nu faller dagg och nu stiger sol
Men det kan du inte höra
Du ligger utan blus och kjol
Med läpparna mot mitt öra
Tala nu allvar ber du bestämt
Du skrattar visor, du sjunger skämt
Du kan men vill inte göra
en sång om lyckan den sköra

Nu stiger sol och nu faller dagg
För fattigt folk och för rika
Men lyckan har en förgiftad tagg
Som man bör noga undvika
Hon stannar gärna i några dar
Men när du vill hålla henne kvar
Blir hennes ögon iskalla
och du blir bitter som galla

Nu faller daggen för utan ljud
Och gräs och blader blir våta
Och varje morgon står solen brud
Fast inga brudpsalmer låta
Ann-Katarin du ska veta att
Det finns en lycka som dör av skratt
Men den vill smekas om natten
och den är stilla som vatten

Stig upp ur sängen Ann-Katarin
Och lyssna på något viktigt
Det finns ett särskillt slags ädelt vin
Som man bör njuta försiktigt
För om man dricker det utan sans
Förlorar det sin forna glans
Och du får kvar en tom flaska
och bittra tårar och aska
Och så här mäktig låter Byns Mats Larssons djupa stämma i  Fredmans Epistel N;o 72 - Glimmande Nymph! 
 


Glimmande Nymph! blixtrande öga!
Sväfvande Hamn på bolstrarna höga!
Menlösa styrka!
Kom, kom nu at dyrka,
vid et smalt och utsläckt ljus,
sömnens Gud, vår Morpheus.
Luckan ren stängd, Porten tilsluten,
natthufvan ren din hjässa kringknuten,
ren Norströms Pisk-peruk
den hänger på sin spik.
Sof, somna in vid min Musik.
Sof, somna in vid min Musik.


Efter konserten i Cassels fortsatte duon till Knallis mila i Gruvskogen för att förenas med resten av Mylla.

Ett stort tack till Byns Mats Larsson och Jonas Hansson för att de gav mig tillåtelse att för Saxdalen blogg både fotografera och filma under deras framträdande!
 
Hälsningar Ola 

torsdag 15 juli 2010

Saxdalen i Dan Andersson-veckan 2010

Saxdalen blogg fråntar sig allt ansvar om ni missar någon av de tillställningar inom den kommande Dan Andersson-veckan som har anknytning till Saxdalen. Vi var ute i god tid och annonserade redan den 11 maj om tre huvudnummer i den aktuella veckan: Färska upp minnet Här!

Det
här är en sista påminnelse med affischer om två av evenemangen. Klicka på affischerna om du inte hittar läsglasögonen i hastigheten!
___________________________________________

___________________________________________


___________________________________________

Se veckans hela program 24 juli - 1 augusti här:

http://www.dananderssonveckan.se/

söndag 7 februari 2010

100 års musik på Alla hjärtans dag

14 februari är varje år Alla hjärtans dag. I år är det dessutom en dag med möjlighet att återuppleva musik från hela förra seklet. Det gäller inte all musik utan bara svensk musik och den kan inte höras var som helst - nej bara i vårt eget konserthus av världsklass: Cassels.

En av spindlarna i det nät som håller igång verksamheten i Cassels på ett imponerande sätt är Lars Persson. Han har bidragit med följande information om konserten nästa sönddag 14 februari:

1900-talets Svenska Musik

Saxdalens Manskör – Ludvika Musikkår

Cassels Grängesberg

Söndag 14 februari kl 16.00

Biljetter: Turistbyrån 0240/86050 samt i Cassels från kl 15.00 konsertdagen.


Inför millennieskiftet satte Ludvika Musikkår och Saxdalens Manskör samman ett program med enbart svensk musik som täckte hela 1900-talet. Det framfördes inte mindre än 73 musikstycken, av naturliga skäl dock inte i sin helhet. Mellan musikstyckena lästes glimtar ur historien upp såväl på det lokala som världsliga planet.

Dessa konserter i Cassels blev mycket populära och fick också fina recensioner i lokalpressen. Föreställningar gavs också i Borlänge, Mora och Lindesberg. Drygt tio år senare är det dags för en repris i Cassels och den sker efter exakt samma mall som tidigare med samma musik och samma prat mellan musikstyckena.

Händelseberättare är: Britt Marinder (ordf vård- och omsorgsnämnden) och Lars Hellsing (kommunchef).