Visar inlägg med etikett Quincy Jones. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Quincy Jones. Visa alla inlägg

söndag 8 februari 2009

Både njutbara och lärorika håltimmar i gymnasiet i Ludvika

Under min gymnasietid vid Högre allmänna läroverket i Ludvika som det så pampigt hette fanns det en hel del "tom" tid: raster, håltimmar, lunchraster och inte minst väntan på bussen hem till Saxdalen. Det var för det mesta ASEA-bussen. Så dagarna blev ganska långa från det man sprang hemifrån tills man kom hem på kvällen. Det fanns alltså en hel del tid som inte var lektionstid. Den tiden var inte alltid tråkig och värdelös, tvärtom innehöll den en del av pärlorna under gymnasietiden.
 
Bland de mest uppskattade stunderna var när man fick tid att slinka in på Domus skivavdelning som då öppnat. En av mina bästa skolkompisar Lennart Blom från Grängesberg var jazzintresserad som jag själv och vi tillbringade åtskilliga timmar under gymnasietiden med lurar som såg ut som telefonlurar och som det strömmade härlig musik ur: Basie, Modern Jazz Quartet, Oscar Peterson, Quincy Jones... Jag tror att vi utvecklade både vårt jazzkunnande och vår jazzsmak ganska mycket tack vare Domus.


Ja det var förstås inta bara Domus förtjänst. Det fanns speciellt två viktiga personer inblanade också. Den ena åkte med samma morgonbuss som jag till Ludvika på morgonen. Hon steg på i Gonäs, hon hette Monika Glemmert och hon arbetade på Domus skivavdelning tillsammans med en annan tjej som inte åkte på bussen och som jag kanske därför har glömt namnet på. De var alltid tillmötesgående när vi kom och ville lyssna på olika jazzplattor. Lennart och jag måste ha lyssnat på flera hundra, kanske flera tusen jazzlåtar som tjejerna lade på skivspelarna och bytte ut. Vi köpte också en del skivor, men förstås efter mycket ingående provlyssningar...
  
Traditionell storbandsjazz slukade vi ganska obehindrat från början men jag minns första gången jag hörde en skiva med John Coltrane på sopransax. Det var en utmaning som jag först hade svårt att smälta men som senare kom att höra till mina absoluta favoriter. För mig har den musiken, Coltrane 1961, många gemensamma drag med en så annorlunda musik som den klassiska indiska ragan. T.ex. Ravi Shankar eller den konsert som jag hörde i New Delhi 1998 som bygger på tusenåriga traditioner...
 
Ingen av de två musikslagen är speciellt lätt musik men för mig mycket fascinerande. Lyssna här på My Favourite Things från inspelningen som gjordes 1961...
 

måndag 5 januari 2009

En stor jazzupplevelse i Ludvika

Musik har varit ett huvudintresse sedan jag var ganska liten. I Olas blogg skrev jag nyligen om en musikupplevelse när jag såg Louis Armstrong i Idrottshuset i Örebro. Men det har funnits högklassisk musik också på närmare håll. Jag blev tidigt intresserad av jazzmusik. Min mamma spelade jazzlåtar på pianot. Själv tror jag att också radion skapade jazzintresset tidigt. Vi hade inga grammofonskivor och ingen skivspelare under min yngre barndom.

Min mormor var djupt religiös och medlem i en pingstförsamling.
1955 startade pingströrelsen IBRA radio som sände program på kortvåg från Tanger. Mormor fick en ny radio med kortvågsbanden och jag hjälpte henne att ställa in radion när det var sändning på kvällstid. Det var inte alltid så lätt att få god mottagning från Tanger så jag brukade börja ställa in radion 15-20 minuter innen programmet började. Då hittade jag också tyska kortvågssändare som hördes betydligt bättre. Många av dem sände en tysk storbands-dansmusik som åtminstone var besläktad med jazz. Det blev också en ingång till mitt jazzintresse.

På somrarna arbetade jag flera år med olika sommarjobb i Grängesberg, Saxdalen och Sunnansjö. En sommar när jag arbetade med anläggning av kommunalt vatten- och avlopp på Malbacken fick jag reda på att den amerikanske jazzlegenden (ja då var han ju ännu ganska ung) Quincy Jones skulle spela med sin orkester i Ludvika Folkets park. Som jazzälskare var det ingen tvekan.

När jag slutat arbetet den kvällen tog jag taxi till Ludvika för att se och höra Quincy Jones orkester live. Jag tror inte jag talade om för någon av mina kompisar. De skulle inte ha förstått. Jag var ganska ensam jazzdiggare hemma i byn. Men i Grängesberg hade jag flera kompisar som skulle ha förstått.

Det är nog inte många gånger i mitt liv jag åkt taxi ensam och privat. Men den här resan har jag aldrig ångrat. Lite av vad jag såg och hörde kan du se om du klickar på länken här under. Melodin som spelas på videon är Quincy Jones Soul Bossa Nova som kom på skiva 1962, samma år som jag tog studenten i Ludvika och flyttade till Uppsala. Videon börjar så att man kan tro att man är på Hjalmars kafé... Där fanns ju Saxdalens enda Jukebox!


http://www.youtube.com/watch?v=fCKInUi05fg