Visar inlägg med etikett Tjugondag Knut. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tjugondag Knut. Visa alla inlägg

måndag 16 januari 2012

Julen 2011 är slut

Helgdagar och mellandagar är slut. Trettondagen, 6 januari, var för tio dagar sedan och Tjugondag Knut, 13 januari, var i fredags. Sen har vi haft ett veckoslut, lördag och söndag. Men idag är det måndag och definitivt slut på julhelgen.

Enda möjligheten att hålla kvar vid julfirandet är väl att tro på uttrycket "Julen varar än till påska". Själv föredrar jag att betrakta julen som slut nu och att rikta in mig på normala veckor med fem vardagar mellan varje veckoslut. Som pensionär är det ju dessutom inte så väldigt stor skillnad mellan vardag och helg.

Som avslutning på min julhelg vill jag visa ett av mina julbord, en modern variant med både ljus, julgran, tomte och julmusik, allt kompakt och eldrivet:

  
  
Att avsluta julstämningen i det här läget går på några sekunder om man rycker ur kontakten men man bör stänga av datorn på ett "normalt" sätt. Datorer har ju sina egna beteenden som man bör respektera. Då är risken för datorproblem mindre.

Sen finns det en del fördelar med att julen är slut. Dagarna blir längre och dagen är nu 8 timmar och 47 minuter lång i Saxdalen. Dagslängden ökar dessutom redan med 25 minuter per vecka. Ökningen kommer att gå fortare och fortare fram till vårdagjämningen den 20 mars. Då är dag och natt ungefär lika långa.

Så vi går mot ljusare tider, åtminstone när det gäller dagsljuset. Sen får vi hoppas att hela 2012 blir ett bra år också på andra sätt men även om julen i år blir normalt mörk så är det långt dit...

Saxdalen blogg önskar sina läsare en god fortsättning på det nya året!

torsdag 29 december 2011

Tjugondag Knut dansas julen ut? Eller...

Julens sista dag närmar sig. Vilken dag det är kan diskuteras men enligt tradition i Saxdalen dansas julen ut på trettondagen, den 6 januari. Så blir det också i år! Ja, det vill säga nästa år, 2012. Men det är ju årets jul som ska dansas ut...
 
För den som vill dra ut längre på julfirandet finns en gammal tradition att dansa ut granen på Tjugondag Knut, 13 januari, 20 dagar efter jul.
 
Den Knut som tidigt gav namn åt högtiden var en dansk prins Knut Lavard som mördades 7 januari 1131 och sedan blev helgonförklarad. Hans namnsdag 7 januari flyttades i svenska almanackan till 13 januari i början av 1700-talet.
 
För den som vill vara med och dansa ut julen i Saxdalens Folkets Hus under januari 2012 är det bara ett datum som gäller: 6 januari. Tomten kommer ingen annan dag.