Visar inlägg med etikett Åke Åhlström. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Åke Åhlström. Visa alla inlägg

tisdag 5 augusti 2014

Pajso - på Dan Andersson-veckans sista dag

söndag morgon fick jag ett telefonsamtal: Skulle jag kunna tänka mig att följa med till finnmarken för att dricka kaffe med tillbehör och äta medhavda smörgåsar?
  
Mitt svar blev Ja! Den som frågade var min på äldre dar nye vän Åke Åhlström i Sunnansjö, men - som man tidigare uttryckte det - barnfödd i Rävvåla (nuvarande Saxdalen).
  
Tidpunkten var väl vald, den nionde och sista dagen i årets längsta vecka: Dan Andersson-veckan. Vart hade då Åke tänkt sig ställa kosan? Jo, passande nog, till:

På grund av att både Åke och jag är något äldre än de nybyggda skogsvägar som nu finns i Dan Anderssons marker var det med viss möda vi letade oss fram till Pajso.
Trubaduren Åke Åhlström
  
Det blev inte till den något bredare å-del som det var tänkt men bron över Pajso med fin utsikt över Dan Anderssons omdiktade - ja det borde väl heta så - å, var ett vackert substitut för vår till-tänkta plats. Åke hade också medfört lätta stolar att sitta på och naturen försåg oss med ett stabilt bord för våra varma kaffekoppar.

Festen dokumenteras endast i denna bildrapsodi. Bilderna tarvar ingen förklaring, de talar bäst för sig själva. 
(Klicka på bilderna för förstoring!)
  





Åke Åhlström, också poet och ordbehandlare
Litteraturberget har försett oss med en mängd information om våra författare och poeter i vår trakt också om Paiso. Där finns också Dan Anderssons dikttext och ackordsanalys för ackompanjatörer. 



Utflykten dokumenterad av
Ola

tisdag 21 maj 2013

Åke Åhlström signerar sin bok i Grangärde 28 maj

  
Vi har tidigare presenterat Åke Åhlströms efter- längtade bok i bloggen, klicka här.  Nu kommer det att finnas möjlighet att få ett signerat exemplar av Åkes bok Låtar som lyster
  


Den 28 maj kl 14-15 signerar Åke sin bok i Grenge- huset i Grangärde. 
  
Boken som kostar 100 kronor kan köpas i Grenge- huset och på Globe bokhandel i Ludvika. Under flera av sommarens tillställningar på Runnbergsgården och i Saxdalens folkets hus kommer den också att finnas till salu.

fredag 19 april 2013

Boksläpp i byn - inte så ofta men nu har det hänt

Hur ofta är det någon författare från Rävvåla/ Saxdalen publicerar en nyskriven bok? Inte så ofta. Den senaste i raden är med stor säkerhet Åke Åhlström, numera boende i Sunnansjö.

Åke, Per Åke eller Pelle som han också kallas, är för många känd som trubadur och underhållare. Då är hans signum de egna fyndiga och underfundiga texterna framförda till eget gitarrackompagnemang.
  
I den bok som Åke nu hämtat från tryckeriet är det poeten och textskrivaren Åke Åhlström som presen- terar sig.

Så här ser boken ut, både framsidan och baksidan:






Mellan pärmarna hittar man nästan 100 sidor dikter och texter med både djupsinniga, skarpsinniga och till viss del också lättsinniga inslag. 

Åke Åhlström har presenterats ett par gånger tidigare i Saxdalen blogg. Den som vill se och höra ett exempel på Åkes poesi kan klicka här. Ett exempel på Åke som trubadur kan också nås på ett klick.

Åke Åhlström är en mänsklig ordbehandlare, en språ- kets tämjare och tänjare och en trubadurium filurium.

Några fakta om boken: Boktitel Låtar som lyster, författare: Åke Åhlström, 98 sidor med 58 dikter och vistexter. Pris 100 kr. Bokens innehåll är grupperat under följande rubriker:

 Från Bergslag och finnmark
 Fläktar från Västkusten
 Västgötavisor
 Visor från Västindien
 Tillbakablickar
 Limerickar med mera
 När skämtet tar ordet vid vänskapens ord
 Glesbygdsproblem och politik
  
ISBN 978-91-637-2750-4, Strands tryckeri, Ludvika.

Boken kan köpas på Globe bokhandel i Ludvika och på Grengehuset i Grangärde. Den kommer också att säljas vid evenemang i Saxdalen. Den som vill vara säker på att få ett exemplar av den begränsade uppla- gan kan ringa författaren på tel. 0240-912 51 eller Ola Hagfall, tel. 0240-310 38 så reserverar vi böcker så långt upplagan räcker. Intresserade utanför Ludvika kommun kan också skicka e-post till den här bloggen. 

torsdag 8 september 2011

Poeten Åke Åhlström: I natt jag drömde...

Vi kommer väl alla ihåg Ed McCurdys fredssång som fick svensk text av Cornelis Vreeswijk. Vår kulturens diversearbetare, trubadur, poet m.m. Åke Åhlström har en egen text som har flera ord gemensamt med Cornelis text men ändå är en helt annan och unik Åhlströmsk dikt. Så här låter den när diktaren själv framför den:
 

I inledningen till ett av kapitlen i särtrycket RÄVVÅLA - SAXDALEN genom tiderna  ur årsskriften GRÄNGE kan vi läsa följande:

"Den 9 december 1783 föddes i hemmanet på Per Ers backe i dåvarande Räfvåla ett gossebarn, som fick namnet Lars. Föräldrarna var Per Ersson och Catharina Larsdotter.
 
Lars, som enligt gängse sed fick efternamnet Persson, växte upp och deltog i de sysslor på åker och i skog, som hörde till hemmanet. Han blev också den, som vid faderns död 1812 övertog gården.
 
År 1810 hade Lars Persson vid 27 års ålder blivit antagen som indelt soldat på Räfvåla rote och han hade då fått överta rotenamnet Åhlström. Eftersom det saknades särskilda soldattorp i Grangärde socken, bodde denne Lars Åhlström kvar på sitt hemman, då han ej var inkallad till militär- eller krigstjänst. År 1815 hade han ingått äktenskap med Anna Andersdotter Runnberg från Räfvåla.
"

Poeten och trubaduren m.m. Åke Åhlström råkar i rakt nedstigande led vara ättling till nämnde Lars Åhlström, indelt soldat. Kanske visar dikten att den försvarsvilja som fordom fanns i Svea rikes indelta arme fortplantat sig i flera generationer till våra dagars släktled?

Dessutom är Åke Åhlströms bror, Lars Åhlström d.y. den som har författat 34 av de 35 artiklarna i särtrycket om Saxdalens historia. Den första artikeln i särtrycket - den spännande berättelsen om hur Långfallsgruvan upptäcktes - skrevs av bröderna Lars och Åkes far, folkskolläraren August Åhlström.

Bäva månde den fiende som ens vågar närma sig Brunbäcks älv... 

onsdag 27 juli 2011

Rävvåla föreläsningsförening - En historik

Under hösten 2008 och våren 2009 genomfördes två studiecirklar om Rävvåla-Saxdalen och byns historia. Lokalen var Saxdalens kapell. Två av deltagarna i cirklarna var bröderna Lars och Åke Åhlström, söner till folkskollärare August Åhlström. Familjen Åhlström bodde tidigare i lärarbostaden som fanns i samma hus som Saxdalens kapell som då kallades kyrksal. Bröderna Åhlström ärvde sin fars intresse för hembygden och bidrog genom osedvan- ligt god minnesförmåga med många erfarenheter till studiecirkeln.
 
I november 2008 kom Åke Åhlström till en cirkelträff med den här historiska samman- ställningen om Rävvåla föreläsningsföre- ning.
(Klicka 1-2 gånger på bilderna för att se dem förstorade!)
































Storebror Lars Åhlström har på ett sätt som inte lär kunna överträffas bidragit till att skriva Rävvåla-Saxdalens historia. Som redaktör för  Gränge - årsskrift för hembygdsintresserade under 20 år har han placerat sig på en ointaglig guldmedaljplats när det gäller att beskriva vår by genom tiderna.
 
Tanken uppstod under nämnda studiecirkel att alla de artiklar i Gränge som handlade om Rävvåla/Saxdalen - och som råkade vara skrivna av Lars Åhlström - borde samlas i ett särtryck ur Gränge. Tanken föll i god jord och vi kunde förverkliga vårt önskemål. Resultatet blev nedanstående skrift:

Klicka två gånger på bilden för förstoring!
Det blev 101 sidor högintressant text både när det gäller historiska fakta men också som en levande beskrivning av hur byns invånare strävade för att få ett gott liv.
 
Vi är många som köpt och läst boken som bara kostar 100 kr. Det är knappt en krona per sida. Och en bra sak med boken är att det fortfarande finns exemplar till försäljning. Men det är inte så många!
 
Är du det minsta intresserad av boken, för egen del eller t.ex. som gåva kan du köpa den i Saxenkiosken i Saxdalen eller Turistbyrån i Ludvika. Du kan också skicka en beställning till bloggen eller ring mig Ola Hagfall, tel 0240-31038 eller Lars-Åke Wettercrantz, tel 0240-31193. Vi kan leverera på olika sätt.
 
PS. En av artiklarna i boken är inte skriven av Lars Åhlström men av hans far August. Den handlar om upptäckten av Långfalls- gruvan eller Saxbergsgruvan som den också kallades DS.

fredag 14 maj 2010

Det här händer också i Saxdalen

Städning lördag 15 maj, 10.00
I morgon, lördag 15 maj anordnar Saxdalens Byalag städning i byn. Gammalt skräp som skämmer vägrenar och andra allmänna platser väntar på att bli upplockat och bortforslat. Vi hoppas att så många som möjligt kommer och hjälper till.

Samling vid Saxdalens skola kl. 10.00
Alla välkomna!

MusikCafé onsdag 19 maj, 19.00
Saxdalens Manskör och Studieförbundet Vuxenskolan anordnar Musik-Café i Saxdalens Folkets Hus. Biljettintäkterna tillfaller Saxdalens Folkets Hus. Se de intressanta medverkande på följande affisch (klicka för förstoring):

Ställ upp för vårt Folkets Hus
och få
en minnesvärd musikafton på köpet!

Alla hjärtligt välkomna hit också!

måndag 25 maj 2009

Ännu en gökotta utan gök!

Lördagsmorgonens gökotta vid Tors-Karis förlöpte väl men huvudattraktionen, göken själv, uteblev... Trots fint väder, trevliga lyssnare och en riktigt skön sommar-morgon behagade göken inte underhhålla oss med en enda guckning. Jag gissar att vi alla känner till gökens lockrop men kanske inte hur den ser ut? Här är den på bild:
Klicka på bilden för förstoring!
Vår natur är ju internationell och göken finns i många länder, kanske med lokala varianter. Med hjälp av modern teknik har jag lyckats spåra en turkisk gök (om min kunskap i turkiska har lett mig rätt)? Den här göken går under beteckningen BELGIN GÖK något som först antydde att det kunde vara fråga om en Belgisk gök. Men vidare spaning ledde till Turkiet. Troligen är den här göken inspelad i Ankara-trakten. Om min fragmentariska turkiska hjälpt mig att förstå är det bara hanen som är gök och honan som sjunger? Lyssna själva och njut.


Naturen är förunderlig och tänk så många likheter det finns mellan natur och musik: Melodi, rytm och harmoni...

Linnés lärjunge doktor
Johan Otto Hagström skrev så här 1749 från sin resa i Jämtland:

"När någon råkar komma under det trä, deruti gjöken sitter och gal, så kan gjöken spå, huru länge man skal gå ogift. Men hvarje galande utmärker giöken ett år, då han frågas, efter vissa rim, ungefärligen sålunda:

Giök, Giök,
Sitt på qvist,
Säg mig vist,
Hur' många år,
Jag ogift går.

Skulle nu gjöken gala allenast en gång, efter denna fråga, får den frågnde god tröst, at inom årets slut blifva gift. Men gal han öfver 10 resor, då sägs han sitta på galen qvist, i hvilken händelse hans spådom intet aktas."

Till vår gökotta gick en del av oss från Folkets Hus medan några tog vägen från Omvägen. Väl vid Tors-Karis kunde vi fågelokunniga lära oss av våra kunniga ornitologer som deltog i ottan. Dessutom fick vi lyssna till flera intressanta dikter egensinnigt och sirligt utformade av en av våra cirkeldelgagare: Åke Åhlström. De är värda att läsas och höras av flera än en begränsad krets hembygdsintresserade. Förhandlingar med Åke kommer att inledas för att se om vi kan få förmånen att på något sätt publicera något/ra av alstren här i bloggen.

Vår gök gäckade oss. Men döm om min förvåning när jag efter gökottan hemma på Malbacken fick besök av min dotter som hade gått en tre timmar lång skogspromenad från vår stuga i Mässan och nästan hela tiden hört göken! Och inte bara en gök utan flera stycken samtidigt! Ja naturen är naturlig och bryr sig inte så mycket om våra förväntningar på den.

Väl hemma fick jag också en klargörande rapport från Lars Persson, fågelskådaren som antagligen alltid har ögon och ögon öppna och anteckningsblock och penna tillhands när han går ut i skogen. Det här är några rader från hans "fågelrapport" från gökottan:

Någon gök behagade ju inte höra av sig under den trevliga utfärden till Torskaris.(dock en göktyta som är en hackspettsfågel) Men det var ju full fart på andra fåglar och jag räknade till 32 olika arter som sågs eller hördes från Folkets Hus – Torskaris – Folkets Hus. Nu gick ju jag och Åke Lundeberg en extra tur efter Saxbergsleden och då träffade vi på en riktig raritet i fågelvärlden för Dalarnas del: en Mindre flugsnappare samt en annan ganska sällsynt art: Törnskata.

Kuriosa: Jag tror inte jag hört någon som sett det hus som tidigare fanns på egendomen Tors-Karis. Men söndagen efter gökottan besökte jag min fars kusin Lars Fredriksson - allmänt känd som Urmakarn - som berättade att han hade sett det huset många gånger i sin barn- och ungdom. Lars och Gunnar Eklund brukade gå till Tors-Karis ibland och han kommer ihåg att de någon gång hade satt en tomhylsa i någon spricka i timmerväggen och sedan tävlat att skjuta prick på den blanka hylsan med luftgevär eller salongsgevär. Så det är helt klar att den gamla karta som visar att det fanns ett hus på platsen för länge sen var rättvisande.

Några bilder från Tors-Karis och gökottan, klicka på bilderna för förstoring:



























fredag 27 februari 2009

Rävvåla Föreläsningsförening

En historik

Redan som barn var blev jag medveten om att det fanns föreningar i Rävvåla-Saxdalen - många föreningar.

Min far var med i flera styrelser med olika befattningar. Han var ganska ofta på föreningsmöten eller hade vi besök hemma som gällde föreningar och föreningsarbetet.




Föreningarna var troligen viktiga
för samhällets utveckling på olika sätt. En del föreningar tillkom för att förbättra servicen för de boende i byn. Det var t.ex. en lysförening som säkert reducerade kostnaden för service som annars skulle ha fått köpas men som genom det ideella arbetet i föreningen klarade samma service till lägre kostnad.



Andra föreningar bidrog till den allmänna trivseln som t.ex. Folkets Hus- föreningen.

Här har vi exempel på en förening som bidrog till folkbildningen: Rävvåla Föreläsningsförening.

Föreningens historia har tecknats av min föreningskollega i Rävvåla Kulturförening Per Åke Åhlström. Den är värd att läsas av flera. Håll till godo!