Visar inlägg med etikett Östanbjörka. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Östanbjörka. Visa alla inlägg

tisdag 6 juli 2010

Mina idoga författarvänner

Nu har det hänt igen. En ny bok har hamnat på Malbacken, inte i bokhyllan utan på nattduksbordet. Finns det sådana än - Nattduksbord? Ja vi har faktiskt ett gammalt, fint nattduksbord i vårt sovrum, med skåp - kanske i äldre tider för den obligatoriska pottan eller som det kanske kallas på stockholmska "nattkärlet" som gjorde att man inte behövde gå en lov nerför trappan på natten för att sen kunna sova lugnt vidare. Jag tror att en äldre kommod i min barndom hade den funktionen.

Men vårt nattduksbord är inte för nattkärl och har också två hyllor t.ex. för att därpå stapla de böcker som är mest aktuella för läsning - eller studier. Det är ju så med mina författarvänner att de inte är så många men desto mer aktiva. De två som jag haft en hel del kontakt med sen jag flyttade tillbaka till mitt föräldrahem för tre år sedan är: De två pojkarna Bettil Danielsson (medveten stavning) och Bengt Östberg. Båda har ju liksom jag rötter i Östanbjörka på andra sidan sjön Björken från Kyrkbyn sett. Båda har haft sin försörjning på annat sätt och skrivandet är mer ett resultat av ett djupt intresse för vår hembygd än ett sätt att göra sig rik.

Men vad är det nu som har dykt upp eller ner igen? Jo, en bok om skolans historia i vår gamla Grangärde socken. Den helt klargörande titeln är Skolor och Lärare i gamla Grangärde socken 1850-2009 och ser ut så här:

Klicka på bilden för att se den förstorad!

Ett gediget källmaterial ligger bakom den 108 sidor tjocka publikationen. Hela 34 skolor finns beskrivna och listorna med namngivna lärare, skola och tjänstgöringstid är långa och ingående.

Den här boken bör vara intressant för alla som gått i skola i Grangärde socken och det har många gjort!

Precis som i Bengt Östbergs förra publikation som presenterades här har den andra mångsysslaren Bertil Danielsson bidragit till den nya boken genom att använda sin kamera. Som fotograf har Bild-Bettil sitt finger med både här och där.

Som Ingemar Stenmark säkert skulle uttrycka det: Dä ä bara å läs!

torsdag 11 februari 2010

En intressant bok - om Östanbjörka

En ny efterlängtad bok har kommit ut. Jag visste att den var på väg och hittade den vid mitt senaste besök på Globe bokhandel i Ludvika. Så här ser den ut, boken om "Östanbjörka - en by i Grangärde"

Författare till boken är Bengt Östberg, född och uppväxt i byn. Han har gjort ett imponerande jobb för att i ord och bild presentera Östanbjörka från 1900-talets början och fram till idag. På mer än 100 sidor skildras byns historia - alla 26 gårdar som finns i byn - och de familjer som har bott i de olika gårdarna. Rikligt med fotografier, både gamla och nytagna ger en god uppfattning om hur byn och befolkningen sett ut under ca 110 år.

Släktforskning har lett till ett utförligt släktregister och i boken finns anekdoter, dikter och limrickar som på ett utmärkt sätt kompletterar den stora mängd fakta som boken innehåller. Erik Nordström, en annan Östanbjörkabo, känd musiklärare och ofta sedd dirigent i Cassels har också bidragit till den både intressanta och trevliga boken.

Visserligen har jag kanske ett extra stort intresse av den här boken eftersom min mormor Julia Maria (Mia) Haag f. Pettersson var född (1875) och uppväxt i Östanbjörka. Bengt Östbergs bok bidrar på ett utmärkt sätt till min hittills rudimentära släktforskning som gjordes för flera år sedan.

Men boken har mycket att ge också den som inte har någon personlig anknytning till Östanbjörka. Intresse för hembygd och historia räcker gott för att med glädje läsa boken. Och priset är bara 80 kr!

Östanbjörka är ingen by man åker förbi då och då utan att ha ärende dit, byn har en egen väg som inte leder någon annanstans. Men har man inte åkt igenom den idylliska byn är Erik Nordströms förhoppning på baksidan av boken att den ska inspirera till ett besök.

Så nästa gång ni kommer hem från Kupolen eller Falun eller bara från Rämshyttan: Sväng till vänster när ni kört 450 m efter skylten mot Saxenborg. Skylten till vänster heter då Östanbjörka. Njut av idyllen tills vägen tar slut, vänd och kör tillbaka samma väg.

måndag 23 november 2009

Vi ses väl i Grenge på lördag?

Jag fick en inbjudan till en vernissage idag. Det är inte varje dag jag får det. Och absolut inte från en släkting! Och allra helst inte från en släkting som jag inte visste om att jag är släkt med - förrän i förrgår...

Ja det här börjar kanske bli rörigt men vi tar en sak i taget:

Vernissagen i fråga är nu på lördag 28 november.
Platsen är Grengehuset i Grangärde.
Vernissagör är den tidigare kände rädd-aktören på Ludvika (både gamla och nya) Tidning: Bertil Danielsson.

Men släktingen då? Jo jag informerades i förrgår om att denne Bertil Danielsson hade en farfars far som hette Daniel och bodde i Kyrkbyn. Där bodde också min mormors moster Sara Lisa och hon var gift med Daniel.

Först i förrgår fick jag reda på det här släktskapet när jag fick en annan inbjudan. En ny och efterlängtad bok om Östanbjörka är klar för publicering. Det är Bengt Östberg från byn som forskat och sammanställt by- och släkthistoria och bildmaterial om Östanbjörka. Bengt och jag lär också vara släkt genom min mormor som var från Östanbjörka. Den boken ska jag läsa långsamt och ingående!

Men tillbaka till vernissagen: Förutom fler bilder på den kände gårdfarihandlaren Per Arvid Björk (som på affischen ses sitta vid sitt stambord på Nyhammars konditori) kan vi säkert förvänta oss bilder av andra lokala kändisar som vi träffat och har minnen av. En del kanske kommer på visningen.

Och vilka andra kan tänkas komma dit? Ja alla Grenge-bor, d.v.s. alla som bor i forna Grangärde kommun och socken. Att Grängesberg hör dit hörs ju men också alla i Ludvika. Ludvika växte och blev en avknoppning från gamla Grangärde församling, först som kapellförsamling under Grangärde och senare som egen församling. Så om det inte vore så sent på hösten kanske vi kunde få se kyrkbåtar från Lyviken lägga till vid slaggbyggnaderna vid Bysjön... men, nej det är nog bättre att ta bilen. Och Säfsingarna hör ju också hit. I vilket fall är alla säkert välkomna oavsett fortskaffningsmedel.