tisdag 6 juli 2010

Mina idoga författarvänner

Nu har det hänt igen. En ny bok har hamnat på Malbacken, inte i bokhyllan utan på nattduksbordet. Finns det sådana än - Nattduksbord? Ja vi har faktiskt ett gammalt, fint nattduksbord i vårt sovrum, med skåp - kanske i äldre tider för den obligatoriska pottan eller som det kanske kallas på stockholmska "nattkärlet" som gjorde att man inte behövde gå en lov nerför trappan på natten för att sen kunna sova lugnt vidare. Jag tror att en äldre kommod i min barndom hade den funktionen.

Men vårt nattduksbord är inte för nattkärl och har också två hyllor t.ex. för att därpå stapla de böcker som är mest aktuella för läsning - eller studier. Det är ju så med mina författarvänner att de inte är så många men desto mer aktiva. De två som jag haft en hel del kontakt med sen jag flyttade tillbaka till mitt föräldrahem för tre år sedan är: De två pojkarna Bettil Danielsson (medveten stavning) och Bengt Östberg. Båda har ju liksom jag rötter i Östanbjörka på andra sidan sjön Björken från Kyrkbyn sett. Båda har haft sin försörjning på annat sätt och skrivandet är mer ett resultat av ett djupt intresse för vår hembygd än ett sätt att göra sig rik.

Men vad är det nu som har dykt upp eller ner igen? Jo, en bok om skolans historia i vår gamla Grangärde socken. Den helt klargörande titeln är Skolor och Lärare i gamla Grangärde socken 1850-2009 och ser ut så här:

Klicka på bilden för att se den förstorad!

Ett gediget källmaterial ligger bakom den 108 sidor tjocka publikationen. Hela 34 skolor finns beskrivna och listorna med namngivna lärare, skola och tjänstgöringstid är långa och ingående.

Den här boken bör vara intressant för alla som gått i skola i Grangärde socken och det har många gjort!

Precis som i Bengt Östbergs förra publikation som presenterades här har den andra mångsysslaren Bertil Danielsson bidragit till den nya boken genom att använda sin kamera. Som fotograf har Bild-Bettil sitt finger med både här och där.

Som Ingemar Stenmark säkert skulle uttrycka det: Dä ä bara å läs!

Inga kommentarer: