onsdag 7 juli 2010

En annan sida av Sydafrika

Eftersom det är fotbolls-VM i år och det är i Sydafrika tillåter jag mig minnas tillbaka till Sydafrika ännu en gång i den här bloggen. Jag har nyligen beskrivit en resa västerut från Pretoria eller Tshwane som den också kallas där jag arbetade - genom Rustenburg där en del av VM-matcherna har spelats och till ett naturreservat, Pilanesberg, nästan vid gränsen till Botswana. Ja det var västerut.

Den här gången vill jag ge ett par bilder av en resa österut från Pretoria till det bergiga om- rådet ca. 30 mil öster om Pretoria. En svensk kollega och jag ville utnyttja påskveckan för att se mer av Sydafrika. De alternativ vi valde mellan var

  1. Durban, en storstad, 3,5 miljoner invånare, vid Indiska Oceanens kust, 65 mil sydost från Pretoria. Jag låter länken gå till FIFA, internationella fotbollsförbundets presentera Durban där vi idag kunnat se Spanien slå ut Tyskland i en av VM-semifinalerna.
  2. Kruger National Park, Sydafrikas största nationalpark ca. 45 mil öster om Pretoria.
  3. Sabie i Drakensberg, en liten ort med sågverksindustri och då (år 2000) nästan utan turism.
Vi strök Durban från önskelistan p.g.a. avståndet. För mycket tid skulle gå till bilkörning. Kruger Nationalpark ströks p.g.a. en ovanligt hög malariarisk just då.

Den valda orten Sabie låg fågelvägen ganska nära Kruger nationalpark men saknade tset- seflugor och var alltså malariafri p.g.a. den höga höjden. Högsta punkten i Drakensberg ligger på 3 482 m.ö.h.

Vi åkte ganska raka vägen till Sabie, nära förbi nuvarande VM-staden Nelspruit som fått en pampig fotbollsstadion sedan vi åkte förbi där. Något som överraskade var den goda kvalitet på vägen från Pretoria till Nelspruit. Den var till större delen motorväg, avgiftsbelagd men mycket bra. På de mindre vägarna norr om Nelspruit kunde apor sitta på vägen efter kurvorna så där fick man ta det lite försiktigt.

När vi åkte så långt från "civilisationen" i Pretoria förväntade jag mig att få se Sydafrika som orörd och naturlig vildmark. Då blir man lite förvånad när man tittar ut mot de vida skogarna vid sidan av vägen och märker att träden står i rader! Så gör väl inte träd i en naturlig skog? Nej trakten runt Sabie är en av världens största planterade skogar. Sabie och många orter runt om i trakten lever helt på skogen och skogsindustrin.

Naturen är vacker och området har ett stort antal älvar och åar och vattenfall. Vi har varit inne på avdelningen vattenfall tidigare och här finns världens näst högsta vattenfall Tugela falls med en fallhöjd på 912 m.

Om ni klickar på länkarna här ovan hittar ni flera bilder som visar den vackra naturen i Drakensberg liksom på den här länken.

 
Som gammal intervjuare från arbetet på Uppsala universitet ville jag pröva på intervjuarkonsten i en för mig ovanlig miljö. Här en bild från ett möte på hög höjd i Drakensberg: (En klick på bilderna och de ses förstorade!) 
 


Som intevjuare/undersökare gäller det ibland att ställa "intervjuoffret" mot väggen för att få reda på sanningen. Här fanns det tyvärr ingen vägg i närheten så en påle från intervjuskjulet fick räcka som stopp så att inte offret skulle springa sin väg. Trots min böjda rygg är jag längre än intervjuoffret men jag försöker böja mig ner en del för att ge känslan att vi är på samma nivå. Intervjuns största problem var språket. Vi hittade inget "vanligt" språk som vi hade gemensamt men på olika andra sätt kan man ofta ändå skapa en bra kommunikation.

I mitt andra jobb på Statistiska Centralbyrån tog jag initiativ till det som blev kallat "Matpatruller". Det innebar helt enkelt att några i vår arbetsgrupp gick ut med ojämna mellanrum på olika lunchrestauranger för att avnjuta lunch tillsammans. Denna erfarenhet och några års sommararbete som lekledare på barnkolonier fick jag nytta av i ett annat möte med den svarta befolkningen - djupt in i Drakensbergs skogar. Bilden nedan visar en spännande samvaro i djupaste Afrika, inte i djungeln men väl i den Sydafrikanska naturen. Också här fanns språkliga hinder men andra kommunikationsvägar gjorde att både jag och de svarta kvinnorna trivdes i den djupa skogen - åtminstone som jag tolkade det. Det blev många skratt och många skämt. En oförglömlig stund! 





Det var allt från Sydafrika från idag.

Inga kommentarer: