måndag 5 juli 2010

Det finns nobelpristagare i Dalarna

Idag, som konvalescent men förhoppningsvis i slutet an en ordentlig sommarförkylning, letade jag på Internet efter webbplatser med dialektala ord. Vårt språk i Saxdalen och Grangärdebygden fascinerar mig och då blir det intressant att också titta på andra Dala-dialekter.

Kort sagt hittade jag tre intressanta dialektsidor som finns på följande länkar:

Dialektord från Säfsen

OREMÅL - en ordlista

Åsens Hemsida

På Åsens Hemsida måste man klicka på "Älvdalska ord" i menyn till vänster för att komma till den dialektens ordlista.

Jag överlåter åt er läsare att efter intresse och smak utforska de tre ordlistorna. Själv hittar jag många intressanta likheter och olikheter både jämfört med rikssvenska och andra språk t.ex. när det gäller uttal men det tarvar nog en längre förklaring...

Det som föranleder rubriken till det här inlägget hittar du också på Åsens Hemsida. Där finns i menyn "Nobelpris". Där kan vi lära att inte mindre än sex män fick del av Nobels fredspris 1988 som det året tilldelades FN:s fredsbevarande styrkor.

Sex av 200 invånare d.v.s. tre procent. Så Åsens befolkning består av 3 % nobelpristagare och 97 % som åtminstone hittills inte tilldelats något nobelpris.

Hur stort är det? Ja, närmare granskning av befolkningsstor- leken vid senaste tätortsbestämning 2005 visar att det då fanns 263 invånare i Åsens tätort. Omräknat till Stockholmsförhål- landen, vår största tätort som då hade 1 252 020 invånare skulle det behövas 28 672 nobelpristagare från Stockholms tätort för att komma upp i samma andel som i Åsen (2,29 %, 2005). Imponerande, åtminstone för en av tätorterna.

Jag har tyckt att statistik kan vara roligt, både att arbeta med och att leka med...

Inga kommentarer: