Visar inlägg med etikett Låsberget. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Låsberget. Visa alla inlägg

söndag 3 februari 2013

Det som en gång var 3,_ny film från Johannes Graaf

Mycket från Saxdalen i ny film! Det var inledningen i det meddelande jag fick igår från vår produktive filmare Johannes Graaf. Han har släppt den tredjde filmen i serien Det som en gång var. Övergivet, gammalt och det förflutna är nyckelord för den nya filmen där vi bl.a. känner igen scener från Låsberget och Runnbergsgården. 
 


När jag ser filmen känner jag behov av att se den tillsammans med filmaren Johannes. Helst skulle man se den på dator så att man kunde stoppa filmen där man vill och diskutera vad det är man ser och var... Att många skulle kunna se filmen och ställa frågor om den skulle vi kunna ordna i Saxdalens Flolket Hus. Johannes har tidigare visat egna filmer där. På något sätt vill jag försöka bidra till att de som är intresserade av filmens tema: "Övergivet, gammalt och det förflutna" ska kunna få ut mer information om filmen än att se den ensamma på sina kamrar. Den som är intresserad kan gärna skicka ett medde- lande till olahagfall@gmail.com Vi tackar Johannes Graaf så länge.
  
Hälsar Ola
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

lördag 3 november 2012

Film från Låsberget

Det är inte varje dag man hittar en film om och från Låsberget på Internet. Men idag gjorde jag det.

När jag var liten hade vi grannar som tidigare hade bott på Låsberget. Familjen kallade Klotens och jag trodde att de hade kommit från Kloten men det trodde inte min far.

Klot-familjen hette Andersson i efternamn. August, Gerda och yngste sonen Anders var våra grannar från det jag föddes och  under en del av min uppväxt. Jag har skrivit en gång tidigare om familjen här. Två barn Kalle och Ulla var utflugna och bodde på andra ställen i byn. Anders var grovarbetare och mycket stark. Han kallade sig själv Världens starkaste man. Han visade sin styrka många gånger men aldrig på något negativt sätt men stark var han.

Jag var stolt över att bli arbetskamrat med August. Vi vallade kor tillsammans med två andra ko-ägare. Jag vallade min mosters två fjällkor. Jag fick betalt 10 öre för att ta korna till en grind över Bredmyrvägen, nedanför Rönningfallet. På kvällen hämtade vi korna vid grinden och jag tjänade 10 öre till. När min moster slutat med djurhållningen hämtade jag mjölk hos August och Gerda. Det gav också 10 öres förtjänst varje mjölkdag och det var mycket kortare att gå.
 
Klicka på filmen här under så startar den!


För att se filmen på hela bildskärmen: För markören över den svarta kanten under bilden och klicka på den lilla "fyrklövern" till höger på fältet. För att återgå till mindre bild tryck på ESC. Om filmen hackar: klicka på HD så kopplas den höga upplösningen av och filmen flyter på bättre.
 
Jag hörde August och Gerda prata mycket om att de bott i Låsberget men jag minns inte att de berättade något om hur det var där. Den här filmen sätter igång min fantasi och jag tänker på "Klotens" när jag ser den. Låsberget är ett ganska stort berg och södra delen har räknats till Rävvåla/Saxdalen och norra delen till Sunnansjö.

Sunnansjöbönderna hade fäbodar på Låsberget och i Mässan söder om Väsman. Ofta fick korna beta på Låsberget i början av sommaren och flyttades sen till Mässan. Troligen började Rävvåla, numera Saxdalen som en fäbod till Sunnansjö.