Visar inlägg med etikett Arvid Björk. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Arvid Björk. Visa alla inlägg

torsdag 14 april 2011

Har du sett någon haj i Sunnansjö?

Igår hälsade jag på min mamma på Solgärdet i Sunnansjö. Hon var trött på kvällen men det har man väl rätt att vara när man är 94. För det mesta är hon pigg och sjunger när vi hälsar på henne.

På vägen från Solgärdet svängde jag in vid Feskarpôjka som säljer "Färska fiskfiléer och andra goa grejor" utanför COOP i Sunnansjö varannan onsdag. Jag hade redan tidigare diskuterat om beställning av en fisk som inte ingår i deras ordinarie sortiment: haj!

Visst är det trevligt att det finns någonting kvar av de  omkringresande försäljare av mat och dryck som var så vanliga i min barndom. Tidigt fanns "Sannud Osker" (Sandudd Oskar) som körde runt med häst och vagn och sålde ost. Hästfrakt tar ju sin tid så han hade väl inte mycket tid på sig för varje stopp. Enligt vad jag hört så: 
 
1. Stannade Oskar hästen med ett pro! (Det var egentligen ett annat ljud som jag inte klarar att skriva med bokstäver).
 
2. Den obligatoriska frågan ställdes: "Skä ni ha nå ost idag?"
  
3. (Oskar smackade sedan igång hästen innan han fullföljde meningen...)
    4. "Annars far jag!"
       Kanske var det stressigt förr också. Konkurrens fanns med andra försäljare t.ex. var det minst fem bryggarbilar som kom varje vecka för att sälja öl, läsk och svagdricka från Grängesberg bryggeri, Kopparbergs bryggeri, Ludvika bryggeri, Gräsbergs bryggeri och Risingsbo bryggeri. De hade också bråttom och ibland körde de fast när de svängde för snävt när de skulle in på avtagsvägen till vårt hus. Det var spännande för oss småpojkar men chaufförerna blev förstås stressade. "Bryggarn har kört fast!" fick vi  ropa mer än en gång när jag var liten.

      Vi hade besök av bilburen kaffehandlare, fiskbil, bagarbil och jag minns inte allt vad det var men det gick att köpa många matvaror utanför huset, och förstås gårdfarihandlaren Arvid Björk från Västansjö som inte bara var försäljare. Han var också den tidens sociala medium, den tidens facebook eller twitter och förmedlade hälsningar och nyheter mellan personer som var släkt eller kände varandra men bodde i olika byar. Arvid hade inga matvaror men kom gående med sin cykel ända upp på Malbacken. Han var alltså cykelburen om inte vägen var ovanligt dålig. Då kanske han i stället fick bära cykeln?
        
      Idag har vi bara glassbilen som spelar för oss i Saxdalen på fredagar. Det är enda bilen som nu säljer utanför dörren.

      Och sen som sagt: Feskarpôjka - men då får man åka till Sunnansjö. Den här gången var det för mig fråga om köp av beställningsvaran haj. Jag hade inte bestämt hur jag ville ha hajen levererad, filéad eller som kotletter. Det gick bra vilket som så jag bestämde mig för att beställa fyra hajkotletter. Feskarpôjka ringer mig om de får in någon haj till onsdagen om fyra veckor. Jag förbereder mig genom att läsa hajrecept och annat om hajar. Lite dåligt samvete har jag eftersom hajar fiskas alltför mycket. Jag återkommer med det slutliga resultatet av mitt hajfiske.
        
      Pigghaj, vår enda hajart i Sverige. Fiskas på Västkusten och ibland en bit upp i Östersjön.

      torsdag 13 augusti 2009

      Arvid Björks poetiska bild av Nyhammars bruk

      Vi har tidigare presenterat några dikter av Arvid Björk här i bloggen. Hittills har vi bara tillgång till en ytterligare: Dikten om Nyhammars bruk. Sussie Andersson i Ludvika har skickat in dikten. Tack för den! (Klicka på bilderna för förstoring!)

      Om någon känner till ytterligare poem från Arvid Björks penna tar vi tacksamt emot dem här i Saxdalen blogg.

      Jag har förstått att många i Arvid Björks närmaste omgivning inte kallade honom Plusken eller Västansjö-Plusken. Men här där jag är uppväxt 15 km söderut var av alla känd som Plusken. Som jag upplevde det fanns det inget nedvärderande i benämningen.



      Men "Plusken" var en roll han hade och som han gärna spelade ibland när det fanns folk runtomkring som ville lyssna.

      Som gårdfarihandlare upplevde jag honom som en helt annan person som hade en imponerande personkännedom som han förmedlade till sina kunder. Han visste hur det stod till med de flesta som bodde i Grangärde socken och han var en duktig informatör och berättare.

      Att han var från Västansjö gjorde väl att vi i byar en bit ifrån, som Rävvåla och Blötberget lade till den geografiska bestämningen Västansjö-Plusken. Men Plusken var tillräckligt för att alla skulle veta vem som avsågs.

      Min gamla vän - ja vi säger ju så även om han inte är lastgammal - men vi har ju varit vänner så länge... jo han Rädd Aktörn Bettil Danielsson som tidigare skickade mig en skock bilder som han under en längre tid tagit av Arvid när han besökt honom. En del har jag redan använt i bloggen, här kommer ett par till. Bertil ställer inga krav men framför synpunkten att "jag skulle bli sååååå kâru om jag fick ståta med mitt namn (med tanke på en kommande fotobok "Knäppt i Ludvika").

      Han har ju alltid fått till det med ord och bild han
      Danielsson, så den boken vill jag gärna köpa redan innan den kommit ut om det går. Ända sen vi träffades i skolåldern har han ju annars slagit sig fram här i livet - med sina trummor.

      På bilden till höger ses Arvid Björk (sittande) och Rickard Karlsson spelande Bingo på Solgärdet. Året var 1974.

      Bilden här nedan visar också Arvid Björk på Solgärdet år 1972.


      Båda bilderna är tagna av Bertil Danielsson.

      lördag 6 juni 2009

      Arvid Björk och "Natt på Stakhea"

      Häromdagen fick jag e-post från min klasskamrat i Realskolan i Grängesberg, Göran Axelsson. Göran växte upp på Sandbacken i Nyhammar. Han svarade på min önskan att få fler berättelser om och minnen av Arvid Björk, Västanjö-Plusken. Göran kunde berätta om en episod som jag aldrig hört talas om men som väl är ganska typisk för Arvid Björk:

      Arvid hade målat en tavla som han visade grabbarna.
      Tavlan var helt svart med en gul fyrkant påmålad.
      Tavlan hette "Natt på Stakhea".

      Arvid hjälpte grabbarna att förstå tavlan bättre. Hans beskrivning av tavlan var att "i det gula fönster som lyser bor Post-Pär".

      Så Arvid var inte bara poet, han var också målare och bildkonstnär.

      Tack för bidraget Göran!

      torsdag 28 maj 2009

      Bilder och kommentarer om Per Arvid Björk

      Jag hann inte mer än lägga in Arvid Björks poem NORRBO BY i bloggen innan jag fick inte mindre än sju e-brev från en - jag höll på skriva - mycket gammal god vän... men nej, sedan gammalt mycket god vän! Han var dessutom en känd rädd-aktör på Ludvika Tidning men har liksom jag själv bytt status till pensionär: Bertil Danielsson. Han har inte bara använt pennor för att skildra människor och företeelser i Ludvika kommun utan också kamera. I det här inlägget vill jag presentera en del av den information om och bilder av Arvid Björk som Bertil försett mig med.

      Först en kommentar från Bertil om Plusken
      :

      "När jag gjorde min visinventering kom även Norrbo by upp. Då fick jag höra en festligt skröna(?) om visans tillkomst. Enligt uppgift lär Per Arvid ha kommit knallande genom byn och noterat att, vid ett av de beskrivna husen, en stege stod uppställd.
      - Han upprördes då svårligen i sin ande, knackade på dörren och bad husägaren att omedelbart låta flytta den misshagliga stegen. Förklaring?
      - Annars bir hä en krok på visa´!"

      Men Arvid Björk bodde i den här stugan nära Bergvalls gamla affär i Västansjö. Bilden är tagen av Bertil Danielsson 1906.

      Arvid var stamgäst på flera kaféer i nuvarande Ludvika kommun. Bertil träffade och fotograferade Arvid flera gånger och hans favoritbild är den här nedan, tagen på Nyhammars konditori 1963. Bertils känsla är att den här bilden ÄR Arvid Björk! Det är Bertils absoluta favoritbild av Plusken.

      Arvid var också en återkom- mande gäst på Annas Kafé i Rävvåla och på Olgas Café i Blötberget.

      Plusken var säkert respekterad och uppskattad av många men troligen också missuppfattad av en del, kanske bl.a. av barn, något som gjorde honom ledsen och ibland irriterad. Bertil träffade Arvid många gånger och hade samtal med honom. Hans slutsats är att Arvid Björk...

      "på tu man hand, var som vilken ordinär äldre man som helst. Han var nog, vid närmare eftertanke, en "artist" som bjöd sin publik på den sorts show som förväntades av honom. (Int´ett rättförs ord).
      Vid mina besök fördes ett resonemang utan några som helst "galenskaper" och revaljur.
      En ståtlig och värdig man, värd all respekt enligt mitt sätt att se det."

      Ett av de foton som Bertil tagit av Arvid Björk och som jag uppskattar mycket är från 1966:

      Per Arvid Björk, Västansjö-Plusken

      Alla ni läsare som har minnen eller kanske bilder av Plusken, Arvid Björk: Skicka gärna ett e-brev, vanligt brev eller ring och berätta. Vi lovar att ta vara på alla minnen av en person som fyllde en viktig funktion i sitt liv och som också blev känd av många.

      måndag 11 maj 2009

      Norrbo by skildrad av diktaren Arvid Björk

      I vår blogg har vi tidigare fått resa med gårdfarihandlaren Arvid Björk, Västansjö-Plusken. Han har gett oss en poets syn på RÄVÅLA FABRIK och Sunnansjö by. En av bloggens läsare, Sussie Andersson i Ludvika, låter oss nu fortsätta vår färd i Pluskens hjulspår. Hon har skickat dikten NORRBO BY till mig. Sussie har fått dikten från sin far Ivar Ågren som bodde i Grangärde. Tack för den!


      Klicka på bilden för att få den förstorad!

      Det är ganska klart att Arvid Björk var en man som kände sin hembygd mycket väl. Ingen vet hur många gånger har trampade sin cykel med resväskan runt till byarna i Grangärde socken. Och han trampade inte bara förbi stugorna, han var in i de flesta. Och han kände folket och han pratade med alla som ville lyssna och han förmedlade nyheter, stora och små, mellan socknens olika byar och stugor.

      Min mormor var född i Östanbjörka och varje gång Arvid kom till Malbacken fick mormor de senaste nyheterna om vad som hänt i hennes födelseby och hur det stod till med de olika familjerna i byn.

      Inte visste jag att Plusken till och med cyklade och "uppträdde" utanför socknen. Men min svärfar Arne Nyström, född i Rusbodarna och uppväxt på Slogåsen lämnade följande kommentar när han läst det första inlägget från Arvid Björks penna:

      "Han var ofta en uppskattad gäst på Olgas Café i Blötberget där han berättade historier som han ofta avslutade med orden: "Det var möljugt och pluskut" därav skapades hans tillnamn. Han hade ytterligare ett uttryck som återkom och det var att, "han önskade P J Hammar ur sockna"! Hammar var en landsfiskal som krävde Plusken på handelsrättigheter.

      Den dikt om Sunnansjö som du publicerat och som han skrivit gläder mig och förvånar mig. Hans beskrivning av 30/40-talets Sunnansjö både geografiskt och känslomässigt väl beskriven. Min mormorsmor bodde i Forstäppan fram till början av 30-talet så jag har många resor på mammas cykelpakethållare mellan de omtalade stugorna och institutionerna att minnas."


      Från Sussi Andersson har jag också fått en dikt om Nyhammars bruk. Den kommer i ett senare inlägg. Frågan är: Har Arvid Björk skrivit dikter från alla byar i socknen? Känner någon till om han sålde sina dikter? Han lät trycka åtminstone en del av sina dikter i Stockholm och satte pris på dem: 10 och 20 öre.

      Du som har mer information om Plusken, dikter, minnen, bilder: Skicka brev eller e-post eller ring mig på nummer 0240-310 38 och berätta!

      Hälsar Ola

      fredag 24 oktober 2008

      Mera litterärt från "Plusken" Arvid Björk




      Arvid Björk var tydligen en produktiv person, han har även diktat en visa om Rävvåla Fabrik, som lär skall handla om anriktningsverket som i början av förra seklet låg i Rävvåla by, och via en linbana försågs med malm från Långfallsgruvan.

      Denna dikt är tydligen tryckt på Berglunds Tryckeri i Stockholm, och betingar ett pris av 10 öre.


      Den högra bilden är förmodligen ett orginal från Plusken, den vänstra en renskrivning av texten.
      Hälsningar Lars-Åke

      torsdag 23 oktober 2008

      Arvid Björk alias Västansjö-Plusken skrev en dikt

      Arvid Björk från Västansjö var en välkänd profil för de flesta som bodde i Grangärde socken för några tiotal år sedan. Han var gårdfarihandlare och sålde i de flesta gårdar och han var också en viktig nyhetsförmedlare mellan stugor och mellan byar. Jag minns när jag var liten och han kom en gång upp på Malbacken. Min mormor hade kängor och hon ville köpa nya skosnören. Det fanns naturligtvis i Arvids resväska. Mormor tittade på snörena som det bara fanns ett fåtal kvar av. Hon ville köpa de snören som fanns. Men det ville inte Arvid: Han hade ju några stugor kvar att besöka på Malbacken och han ville att alla skulle ha möjlighet att köpa av hans fulla sortiment.
      Klicka på dikten för att se den förstorad

      Idag har jag fått en dikt som Arvid Björk skrev för länge sedan. Jag fick den av vår storspelman Olle Wallman. Han hade i sin tur fått den per brev från en dam i Sala. Damen i fråga heter Birgitta och fick tydligen dikten när hon var Lotta och kommit till Storfars 1944 på luftbevakning. Där kom Arvid aldrig in. Birgitta stannade där över ett år. Och hon fick den här dikten av Arvid.

      Arvid Björk hade skrivit sin dikt för hand men sedan skickat den till Stockholm för att få den tryckt på ett tryckeri. Det är möjligt att dikten fram till nu i dagarna bara lästs av Birgitta. Jag vet inte om Arvid Björk skrev flera dikter men i annat fall debuterar han idag som poet när dikten "Sunnansjö by" härmed publiceras på Internet.