torsdag 14 april 2011

Har du sett någon haj i Sunnansjö?

Igår hälsade jag på min mamma på Solgärdet i Sunnansjö. Hon var trött på kvällen men det har man väl rätt att vara när man är 94. För det mesta är hon pigg och sjunger när vi hälsar på henne.

På vägen från Solgärdet svängde jag in vid Feskarpôjka som säljer "Färska fiskfiléer och andra goa grejor" utanför COOP i Sunnansjö varannan onsdag. Jag hade redan tidigare diskuterat om beställning av en fisk som inte ingår i deras ordinarie sortiment: haj!

Visst är det trevligt att det finns någonting kvar av de  omkringresande försäljare av mat och dryck som var så vanliga i min barndom. Tidigt fanns "Sannud Osker" (Sandudd Oskar) som körde runt med häst och vagn och sålde ost. Hästfrakt tar ju sin tid så han hade väl inte mycket tid på sig för varje stopp. Enligt vad jag hört så: 
 
1. Stannade Oskar hästen med ett pro! (Det var egentligen ett annat ljud som jag inte klarar att skriva med bokstäver).
 
2. Den obligatoriska frågan ställdes: "Skä ni ha nå ost idag?"
  
3. (Oskar smackade sedan igång hästen innan han fullföljde meningen...)
    4. "Annars far jag!"
       Kanske var det stressigt förr också. Konkurrens fanns med andra försäljare t.ex. var det minst fem bryggarbilar som kom varje vecka för att sälja öl, läsk och svagdricka från Grängesberg bryggeri, Kopparbergs bryggeri, Ludvika bryggeri, Gräsbergs bryggeri och Risingsbo bryggeri. De hade också bråttom och ibland körde de fast när de svängde för snävt när de skulle in på avtagsvägen till vårt hus. Det var spännande för oss småpojkar men chaufförerna blev förstås stressade. "Bryggarn har kört fast!" fick vi  ropa mer än en gång när jag var liten.

      Vi hade besök av bilburen kaffehandlare, fiskbil, bagarbil och jag minns inte allt vad det var men det gick att köpa många matvaror utanför huset, och förstås gårdfarihandlaren Arvid Björk från Västansjö som inte bara var försäljare. Han var också den tidens sociala medium, den tidens facebook eller twitter och förmedlade hälsningar och nyheter mellan personer som var släkt eller kände varandra men bodde i olika byar. Arvid hade inga matvaror men kom gående med sin cykel ända upp på Malbacken. Han var alltså cykelburen om inte vägen var ovanligt dålig. Då kanske han i stället fick bära cykeln?
        
      Idag har vi bara glassbilen som spelar för oss i Saxdalen på fredagar. Det är enda bilen som nu säljer utanför dörren.

      Och sen som sagt: Feskarpôjka - men då får man åka till Sunnansjö. Den här gången var det för mig fråga om köp av beställningsvaran haj. Jag hade inte bestämt hur jag ville ha hajen levererad, filéad eller som kotletter. Det gick bra vilket som så jag bestämde mig för att beställa fyra hajkotletter. Feskarpôjka ringer mig om de får in någon haj till onsdagen om fyra veckor. Jag förbereder mig genom att läsa hajrecept och annat om hajar. Lite dåligt samvete har jag eftersom hajar fiskas alltför mycket. Jag återkommer med det slutliga resultatet av mitt hajfiske.
        
      Pigghaj, vår enda hajart i Sverige. Fiskas på Västkusten och ibland en bit upp i Östersjön.

      Inga kommentarer: