tisdag 26 april 2011

Vad gjorde man när man var liten?

Minnet från barndomen är begränsat även om man kommer ihåg många händelser, både minnesvärda och sådant man helst velat glömma.
 
När jag rotar i några gamla "kakskrin" som använts för förvaring av foton eller bläddrar i gamla fotoalbum så ser jag påtagligt vad jag gjort under några speciella sekunder av mitt liv. Här ett par exempel på sysselsättningar.
 
Klicka på bilderna för förstoring!
Sommar som vinter fanns massor att göra. Tänk bara att på sommaren kunna gå ut på verandan i bara pyjamasen och spela lite gitarr. Det fanns ingen stress och inte heller några tråkiga dagar. 
  


En stor del av sommaren tillbringades vid vatten, här Stackarbergs- landet och när jag börjat skolan vid Nya dammen och simkurserna där. Vi badade så att vi hackade tänder, drack saft och åt kex, bullar  och rån.

Hos urmakarn, Lasse Fredriksson fanns det alltid spännande saker. Tänk vad spännande för en liten knatte som ännu inte nått skolåldern att få sitta på en riktigt stor motorcykel!



På vintern tog man sig fram med skidor eller med bobb. Skridskor fanns också tillgängliga.

När vintern började ge med sig blev det dags för musik igen. Här en tidig saxofon, inte riktig men den gick att spela på.
 
Visst fanns det mycket att göra för en liten pojke också på den tiden, i slutet av andra världskriget och några år framåt...

1 kommentar:

Mitt lilla face sa...

underbart stackars ugdomar som missade denna tid av saktmodighet och lekfulla dagar