Visar inlägg med etikett Kina. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kina. Visa alla inlägg

fredag 1 oktober 2010

Firar du årets längsta dag?

I dag 1 oktober är första dagen i årets längsta månad. Tack vare den svenska sommartiden är oktober en timme längre än övriga månader med 31 dagar. Men den timme som vi förlorade när vi var uppe kl. 02.00 på natten den 28 mars - för att vrida fram klockan en timme - kommer vi inte att få tillbaka förrän sista söndagen i oktober, den 31. Då blir allt normalt igen, också tiden.

Det verkar som folk blir mer och mer stressade. Kan sommartiden vara orsaken eller åtminstone en delorsak? Sommartiden innebär ju att vi lever men en förlorad timme under sju månader av året. Och ingen har hittills kunnat ge en riktigt bra förklaring till var den timmen tar vägen och håller hus. Det skapar ju också en osäkerhetskänsla om den verkligen kommer tillbaka.

Och hur ska det gå för vår hund Nikita som får sin middagsmat kl. 18.00. De gånger vi missar den tiden blir vi omedelbart uppmärksammade på att något är fel. Nikita snurrar då runt som en osalig ande tills maten hälls ner i foderskålen. Hur ska det gå sista oktober?

Dagens namn är Ragna och Ragnar. Jag har haft två klasskamrater med de namnen. Ragna vet jag inte var hon finns och Ragnar är död.

Firar vi något speciellt 1 oktober? Nej inte vad jag vet i Saxdalen. Att 50-öringen inte är ett giltigt mynt från och med idag är ingenting att fira. Men Cypern, Kina, Nigeria och Tuvalu firar sina nationaldagar idag.


I Saxdalen får vi den kommande veckan se fram emot Kanelbullens Dag 4 oktober, Rock och Nostalgiafton 8 oktober, UBUNTU RELEASEPARTY 10 oktober.


Den lilla serien om kulturens ursprung och spridning med huvudvikt vid Saxdalen, Sverige och Kreta, Grekland har eventuellt fått sin avslutning i den mer internationella systerbloggen Olas blogg.

onsdag 6 augusti 2008

Skattlösberg och Beijing har olika tider

Dan Anderson-veckan är slut för i år och Ludvika kommun är inte större än att vi har samma tidszon i hela kommunen. Men nu blir det Kina-veckor och olympiska spel som gäller. Det kan ju diskuteras om vi eller kineserna ligger först i olika avseenden men eftersom jorden roterar åt sitt håll ligger Kina alltid före oss i tid. Sen beror skillnadens storlek på om vi har sommartid eller inte. Men under OS kommer Kina att ligga sex timmar före oss.

För att underlätta för oss i Saxdalen med omnejd att hålla reda på vilken tid det är i OS-städerna kan vi behöva en extra klocka ett tag i bloggen. Så högst upp till vänster kommer vi att visa både vår klocka och en rättvisande klocka i Kina och också vilken dag det är.

OS-klockan kommer att finnas kvar i bloggen till OS-avslutningen den 24 augusti.