Visar inlägg med etikett 1940-talet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett 1940-talet. Visa alla inlägg

onsdag 23 november 2011

Brandkåren rycker ut i Grangärde socken på 1940-talet

Brandkårer lämnar nog ingen oberörd. Som barn i Rävvåla på 40-talet var brandkåren en verklighet som många - om inte alla - barn var medvetna om. Vi hade ju en egen frivillig brandkår i byn och när larmet gick kunde det gå lång tid innan sirenen slutade ljuda. De frivilliga brandmännen fanns över hela den långa byn och det kunde ta en lång stund innan alla som hörde sirenen hann ta sig till brandbilen som snart körde ut ur det som idag är Saxdalens bibliotek.
 
Följande film visar brandbilar köra ut från alla brandkårer i Grangärde socken på 1940-talet: Grängesberg, Rävvåla, Sunnansjö och Nyhammar.



När jag började i första klass i skolan 1949 hette byn inte längre Rävvåla. Första januari 1948 bytte Rävvåla namn till Saxdalen men brandkåren fanns kvar. Efterson brandbilen hade sin plats i skolans källarvåning och vår tillsyningslärare August Åhlström inte bara var skollärare utan också brandchef.

Varje brandlarm var både spännande och skrämmande för oss skolbarn. Verksamheten i skolan gjorde för det mesta en paus tills sirenen på skolans tak tystnade och brandbilen körde iväg.Tack till signaturen CableGuy5551 som lagt upp den här och andra filmer på youtube.

onsdag 3 september 2008

IT-butik i Hjalmars kafé

När man kör genom Saxdalen från Grängesbergshållet passerar man det som under min uppväxt helt klart var Saxdalens centrum. Vid vägkorsningen Saxenvägen (då kallad Nya vägen) och Malbacksvägen fanns på den tiden två speceriaffärer, café, poststation, herrekipering och under en tid också cykelaffär.

På 1940-talet användes alla de fyra hus som fortfarande ligger kvar runt korsningen som serviceinrättningar av olika slag. Övervåningarna användes som bostäder medan verksamheter på nedervåningarna försåg oss saxdalingar med den service som då fanns i byn.

Idag är två av husen enbart bostäder och två fortfarande används som service-inrättningar. Innan vi passerar avtagsvägen mot Malbacken ligger på höger sida ett rött hus nära vägen:
Det här hörnet kommer jag ihåg som hörnet på Hjalmars kafé. Ingången var då mot vägen som då var lägre och det var en liten trappa upp till ingången. I bortre änden av huset, med en annan trappa och ingång mot vägen, hade Hjalmar och och Inez Runnberg en speceriaffär. Familjen med barnen Karl-Göran och Berit bodde på övervåningen. På plattan till höger söder om huset fanns bensinpumpar. Hjalmar hade också bensinmack.

Idag är det tidigare kaféet en IT-butik: Smeserver, innehavare Lasse Johansson som också bor med familjen på övervåningen sedan de blev saxdalingar för några år sedan.

Lasse säljer kompletta datorer från små handdatorer till större kompletta och kraftfulla stationära datorer och diverse data- och IT-tillbehör.

Jag går gärna in till Lasse och pratar - ungefär som med Hjalmar - och det har hänt att jag köper en dator eller något datortillbehör. Det blir kanske inte lika ofta som jag handlade av Hjalmar men Lasses prylar varar ju längre än Hjalmars chokladkakor och ligger också i ett annat prisläge även om man får mycket för pengarna hos SMEserver. Jag sätter mig gärna i soffan som står till vänster innanför dörren - samma plats som jag ofta satt på hos Hjalmar med då var det vid ett kafébord och på en kaféstol.

Trots att Lasse inte är någon gammal Rävvåling - ja han är ju inte ens gammal - så är han intresserad av Saxdalen och vi har mycket att prata om, både om datorer och om Saxdalen och mycket annat. Och den som är intresserad av gamla motorcyklar som Harley-Davidson har också mycket att prata med Lasse om.