Visar inlägg med etikett Snögubben. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Snögubben. Visa alla inlägg

tisdag 1 maj 2012

Njutbar och traditionsenlig Valborg i Saxdalen

Det fina vädret och den stora publiken bidrog till ett lyckat firande av våren vid Saxen. Alla traditionella ingredienser i firandet fanns med också i år. Vi tar dem i tur och ordning:

Snögubben

Det här är nog barnens favoritinslag sista april. En karavan med nio traktorer med släp kör genom byn med massor av barn och huvudpersonen, Snögubben, på första vagnen. Karavanen kör runt byn och stannar framför den stora rishög som vi samlat ihop sen förra året.

Snögubben och många barn anländer till brasan
 
 




Sen kommer det spännande lyftet när snögubben ska lyftas upp på rishögen. Jag tyckte årets gubbe såg ovanligt glad ut och svängde runt ganska mycket och tittade ut över publiken som fanns åt alla håll. Ja, se själva här:


Klicka på helskärmsikonen längst ner till höger för att se videon på hela bildskärmen!
 
Saxdalens manskör
 
En institution i Saxdalens musik- och kulturliv är Saxdalens Manskör. Just igår kväll var det 31 år sedan kören framträdde för första gången. De sjöng också då vårsånger under sista april. Här kan vi lyssna till en vårsång som de säkert sjungit otaliga gånger: Längtan till landet eller som den kanske är mer känd Vintern rasat.
 
Att en kör består under så lång tid kanske inte är så ovanligt. Körmedlemmar kan komma och gå medan kören består. Men ändå är det en lång tid. Eftersom jag har bott i Uppsala och Örebro i 45 år har jag hört många körer. Men jag tror att jag bara hört en kör som haft samma körledare under så lång tid. Det är naturligtvis Saxdalens Manskör.
 
Roger Broberg är värd en extra eloge för det idoga och framgångsrika arbete han gjort och fortsätter att göra tillsammans med Saxdalens Manskör. Vi hoppas på att få lyssna till kören sång och se Roger dirigera under lång tid framöver.


Vårtalet
 
Ingen sista april utan vårtal. Det hör också till traditionen. Och det är spännande att se och höra vem talaren är varje år. I år var det en för många känd person som är född och uppväxt i Rävvåla men som numera bor så långt bort som i Sunnansjö. Hans namn är Per Åke Åhlström. Han kallas både Åke och Pelle och många har sett och hört honom uppträda i olika sammanhang med sin gitarr och sina underfun- diga vistexter och dikter.

Vid mikrofonen: Vårtalare i Saxdalen 2012, Åke Åhlström



Åke påstod själv att det inte skulle bli något vårtal utan mer ett årtal. Men på det ganska korta tid han hade till sitt förfogande hann Åke klargöra många soldatnamn som funnits i Rävvåla/Sunnansjö. Soldaternas efternamn ändrades också under historiens gång men vi kände igen flera av namnen bland ättlingar som fortfarande lever i vår omgivning. Till sist uppstod ett visst tvivel när Åke påstod att han inte är smartare än en femteklassare...

Fyrverkeri

När de punkter på kvällens program som kunde genomföras i dagsljus klarats av återstod enbart det avslutande fyrverkeriet som hade väntat in en påtag- lig skymning. Det blev ett sprakande, smällande, glittrande och imponerande fyrverkeri som fångade sin publik som visade sitt gillande både under fyrver- keriet och efter de sista smällarna. Applåderna var starka.





lördag 30 april 2011

Våren välkomnad till Saxdalen i traditionell ordning

Årets april har delvis bjudit på meteorologiskt sommarväder, (dygnsmedeltemperaturen minst 10 grader). På sätt och vis har sommaren redan varit här men den lite kyliga Valborgs-kvällen påminner oss om att det enligt årstiderna inte är sommar än. Men våren och sommaren är välkomna i Saxdalen och säkert på de flesta platser.
 
Traditionen: Traktor, Snögubben, Saxdalens Manskör, Majbrasa, Vårtal, Fyrverkeri... Ja allt klarades av med bravur också denna sista april. Det är svårt att säga vad som är firandets höjdpunkt men en kandidat är arbetet att lyfta upp den stora snögubben på toppen av den höga rishög som sen tänds på, brasan. Klicka på startpilen för att se lyftet.
 

Vi på Saxdalen blogg är stolta över att kunna rapportera om den långa tradition som Valborgsmässofirandet i Saxdalen står för. Dessutom är den här videon ett bevis för utveckling, modernisering, arbetsmiljöutveckling...
 
Så sent som 2008 lyftes snögubben med handkraft från traktorsläpet upp på den höga rishögens topp. Det var både tungt och riskabelt och är - som här visas - idag ersatt med en modernare metod.

2008 var det som jag såg det fråga om "Traktorn" med Snögubben. I år fick jag se kortegen från början och nu var det inte fråga om en traktor. Nej, se här, en lång rad av traktorer (Klicka på bilderna för förstoring):
 

Snögubbens traktor ankommen till den blivande  brasan. Sen har ni redan sett hur den lyftes upp på rishögen och bara några minuter senare slog lågorna upp runt den stackars snögubben - men den representerade ju bara vintern som vi vill bli av med.



Till ackompanemang av de varma lågorna och knastret från den stora elden sjöng sedan den 30-årsjubilerande Saxdalens Manskör  vårvisor under sin dirigent sedan starten: Roger Broberg.














Innehavaren av Rävvålakroken Evi Andersson höll ett inspirerande vårtal inför de evenemang som kommer under året. Våren var välkomnad!

Saxdalens Manskör fortsatte sjunga alla de kända sånger som hör Valborg till och också flera andra.















Till sist återsod bara fyrverkeriet som också verkade vara mer laddat än vanligt. Då hade skymningen redan sänkt sig ner över festplatsen.                                                                       


fredag 30 april 2010

Valborg traditionsenlig firat i Saxdalen

30 april i Saxdalen blev firad med allt vad traditionen bjuder: Saxdalens manskör under Roger Broberg, med alla vårsångerna.

Traktorn kom med barn och som sedan 45 år tillbaka snögubben, den väl etablerade traditionen som följde med Katharina (Käthy) Karlsson när hon flyttade från Schweiz till Saxdalen.

Ola Hagfall hälsade våren välkommen och det hela avslutades med ett vackert fyrverkeri.

Här följer en liten bildkavalkad från aftonen som bjöd på bra väder utan riktig vårvärme. Den stora brasan hjälpte också till att hålla värmen. Klicka på bilderna för att se dem förstorade.











































måndag 26 april 2010

Fira Valborgsmässoafton i Saxdalen!

Årets absolut sista april firas traditionsenligt i Saxdalen. Mellan Saxberget och sjön Saxen, söder om Saxenkiosken men norr om Nya gruvvägen. Där blir det som vanligt en riktig brasa.


Enligt den nu 45-åriga traditionen som importerades från Schweiz kommer en snögubbe att brännas för att visa att nu är också den här ovanligt bistra vintern över.

Saxdalens Manskör kommer att sjunga och allt annat kommer att ske traditionsenligt. Det enda man inte kan lita på är ju aprilvädret. Men det kan bjuda på allt!

Ungefärliga hålltider i programmet:

19.30 Traktorn avgår från Skolan
20.30 Brasan tänds
21.00 Saxdalens Manskör sjunger, vårtal
21.30 Fyrverkeri

Förplägnad kan köpas i form av korv, hamburgare, godis, läsk och kaffe.

Alla är hjärtligt välkomna!

Arrangör:
Byalaget, Kulturföreningen, PRO
Saxdalens Manskör, Saxdalingarna och Saxdalens IF

måndag 27 april 2009

Vad ska man göra sista april?

Jo självklart ska man åka till Saxdalen om man inte redan är där. Där blir det traditionell vårbrasa med allt som hör dit:

Snögubbe som får åka traktor
"Vintern rasat" och mycket mer med Saxdalens manskör
Ja, se själva

Välkomna!

torsdag 1 maj 2008

Snögubben innan den riktigt tagit eld

Snögubben som brändes i Saxdalen 30 april 2008 har alltmer blivit ett konstverk jämfört med de första snögubbarna i mitten av 1960-talet.

onsdag 30 april 2008

I Saxdalen och i Schweiz brinner snögubben ikväll

Ikväll blir det min första Valborgmässofirande vid elden i Saxdalen på 46 år. När jag sist såg elden var den på Slamhavet som nu är bortkört. Då fanns inte heller någon snögubbe som brändes.
Jag har hört talas om den nya traditionen men visste inte hur den kommit till. Av min granne Rut hörde jag idag att det i grunden är Rune Karlssons förtjänst att vi har denna tradition.
Vår skollärare Rune Karlsson importerade sin blivande fru från Schweiz. De gifte sig 1955 och var då bosatta i Saxdalen. Hans hustru Katharina förde med sig traditionen att bränna en "snögubbe" på majbrasan från sitt hemland och sen mitten av 60-talet kan vi därför idag fira vinterns avsked med detta schweiziska inslag. Vi tacker Katharina för den nya traditionen och för all musikkultur hon bidragit med i sitt nya hemland. Rune bidrog ju bl.a. med ett långt och engagerat ledarskap för skolidrotten i Saxdalen. Numra är familjen bosatt i Grängesberg där Rune en gång föddes.