Visar inlägg med etikett Joe Esposito. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Joe Esposito. Visa alla inlägg

torsdag 28 oktober 2010

Ingen hejd på toppevenemangen i Saxdalens Folkets Hus

  
 Vi har fortfarande gunget kvar i kroppen sen den stora rock-galan med Sveriges rock-elit för några veckor sedan. Elvis Presley kunde av förklarliga skäl inte medverka men Saxdals Elvis gjorde succé både som artist och som den lokala arrangör som fick de gamla kända rock-kungarna att trivas i Saxdalen. Det blev ju dessutom fortsatta rock-galor både i Söderbärke och en konsert i Orsa kyrka de två följande dagarna. 

Under konserten i Saxdalen fick vår egen Elvis också en hälsning från Elvis Presleys manager och allt-i-allo Joe Esposito. Meddelandet lästes upp av Tommy Blom:



Joe Esposito skickade alltså uppmaningen till Åke Dahlman: Keep rocking! Fortsätt rocka!

Vi är några saxdalingar som vetat om att Joe Esposito ville komma till Sverige en gång till och också till Saxdalen och nu är det alltså bekräftat! Se bara här:

 Klicka två gånger på affischen för göra den mycket större! 
    
Joe Esposito träffade Elvis 1958 när de gjorde militärtjänst i dåvarande Västtyskland. De blev vänner för livet och Joe Esposito blev Elvis turnechef till hans död.
  
Esposito har också varit turneledare för Michael Jackson, The Bee Gees, Karen Carpenter och John Denver. Nu får vi som hänger på låset och lyckats få biljetter möjlighet att se och höra Joe Esposito berätta och svara på frågor om sig själv och om Elvis Presley i Saxdalens Folkets Hus. Det skulle säkert bli utsålt om vår samlingslokal vore mer än dubbelt så stor.

tisdag 28 september 2010

Ditt och Datt om Smått och Gott

Tyvärr för alla som inte hann få någon biljett till den stora nostalgiafton som vår egen SaxdalsElvis fixat hit till fredag 8 oktober: Biljetterna tog slut alltför fort. Men för alla med biljetter är det inte så väldigt lång väntan kvar även om man som barn minns hur dagarna närmast julafton kröp fram. Och för både mogna och omogna rock-älskare kan väl det här evenemanget närmast liknas vid en julafton. Program- met har visats i ett tidigare inlägg, se här.  
  
 Den som är besviken över att inte ha någon biljett till nästa fredags konsert kan ändå se framtiden an med tillförsikt. Enligt vad Saxdalen blogg har snappat upp är det inte bara möjligt utan kanske till och med troligt att vi får ytterligare en intressant tillställning i Saxdalen under det här årets sista månad.

Har du sett Joe Esposito? Nej inte jag heller. Har du sett Elvis Presley?  Nej inte jag heller, annat än på film och TV. Visste du att Elvis Presley och Joe Esposito var bästa kompisar från 1968 fram till Elvis död. De träffades när båda gjorde militärtjänst i Tyskland. Under hela tiden efter Tyskland var Joe Esposito inte bara en nära vän till Elvis utan också hans manager. Joe Esposito är kanske den person som vet mer om Elvis Presley än någon annan nu levande person.

Elvis Presley kan av förklarliga skäl inte komma till Saxdalen i december men det kan Joe Esposito! Enligt information som läckt ut skulle han vara beredd att ställa upp och svara på frågor om sig själv och inte minst om Elvis Presley. Saxdalen blogg kommer naturligtvis att hålla er underrättade om händelsen ifråga.

Efterlysning: Det sägs ju att alla rävvålingar/saxdalingar är släkt. Så verkar det vara också med alla som har sina rötter i Östanbjörka. Min vän Bengt Östberg, född och uppväxt i Östanbjörka har som läsare av den här bloggen redan vet skrivit en bok om byn Östanbjörka. Den kan sägas vara en fortsättning på det släktforskningsarbete som Kjell Wadfors tidigare gjort om byn. För Grangärde kyrkby och Rävvåla/Saxdalen har ingen grundläggande släktforskning gjorts.

Vad efterlyser vi? Jo telefonkataloger från år 1950, Faludelen. Bengt har samma idé som jag haft för Saxdalen sedan jag flyttade tillbaka hit: Att försöka kartlägga vilka fastigheter som fanns 1950 och vilka som bodde i fastigheterna vid den tidpunkten. En hjälp i den kartläggningen skulle vara telefonkatalogen från det aktuella året.

Annars är det som Petter-Nils August rapporterade till Falun när han tjänstgjorde vid luftbevakningen vid Storfars under andra världskriget: Allt är lugnt, både vid Styggviken och Vågudden. Och för närvarande är läget detsamma på Malbacken.

Ett  kompletterande inlägg om kopplingen mellan kulturen i Dalarna och Kreta har gjorts i den mer internationella bloggen Ola blogg här.

Statistik: Du är inte ensam om att läsa Saxdalen blogg! Just nu har bloggen haft 35 181 besökare som laddat ner 70022 sidor. Läsarna kommer från 52 länder.