Visar inlägg med etikett Saxdalens Pizzeria. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Saxdalens Pizzeria. Visa alla inlägg

tisdag 22 oktober 2013

Boule gänget firar en bra sommar insats.

Efter en av de bättre säsongerna i Saxdalens PRO´s boulegängets historia, träffades alla utövarna på Saxdalens enda, men förnämliga utskänkningsställe. Man avnjöt en väl tilltagen lunch under gemytliga former.
Här kommer ett litet bildkollage från dagens boulemöte.















söndag 23 juni 2013

Nummerändring

Saxdalen blogg kan meddela att det skett en telefon- nummerändring i Rävvåla/Saxdalen. Äldre och minnesgoda personer, tidigt boende i Rävåla kommer kanske ihåg telefonnumret på följande kuvert:
  

Enligt trovärdig källa hade J. Elis Runnbergs far J. L. Runnberg  telefonnummer 6 till den kända butiken på Runnbergsgården.

Telefonnummerforskningen angående Rävvåla- Saxdalen fortsätter och vi återkommer med eventuella nya rön. 

 Rävåla telefon 6A tillhörde alltså manufakturhand- lare Johan Elis Runnberg men har numera övertagits av Saxdalens Pizzeria med  det ändrade numret 0240-313 30.

På det nya numret kan man inte längre beställa kalsonger men däremot goda calsone...

måndag 11 oktober 2010

Ubuntu releaseparty med SMEserver på Saxdalens Pizzeria


Vi är vana vid att det händer en hel del i Saxdalen men det här hade vi aldrig varit med om tidigare: Ett Ubuntu Release Party! Vad är det? Jo, det är ett "lössläppnings-party". Och det som släpptes loss var en ny version av operativsystemet Ubuntu, version 10.10. Det handlar alltså om datorer.

Den här unika händelsen möjliggjordes genom ett samarbete mellan våra två företag i Saxdalens centrum (downtown Saxdalen): SMEserver och Saxdalens Pizzeria - på Saxenvägen 42 respektive 44.

Lokalen för partyt var Saxdalens pizzeria och här ovan ses Cetin Özturk beredd att ta emot nya beställningar. Han servade hungriga partydeltagare med pizza så ingen behövde gå hem hungrig.

Här ses gänget som partajade med initiativ- tagaren Lasse Johansson stående.                         Och vad är då Ubuntu?
Svar: Ett dator-operativsystem - som Windows XP, Vista eller Windows 7 - men gratis. Ubuntu hör till gruppen fria program. De är fria både i betydelsen gratis och att de är fria att modifiera, man behöver ingen licensnummer eller liknande för att använda programmet och det är fritt att kopiera och dela med sig till både vänner och ovänner om man så vill. 

Ubuntu-partyt besöktes av ett 15-tal personer i åldrarna ca. 8-70 år.                 Personligen har jag använt Ubuntu parallellt med Windows i några år. Mycket glad var jag åt mitt Ubuntu i augusti när mitt Windowssystem blev så svårt virusinfek- terat att det överhuvud taget inte fungerade.

Eftersom jag hade Ubuntu som kunde komma åt alla filer i Windows-systemet kunde jag kopiera över alla dokument och bilder (några hundra tusen) från Windows-systemet till en extern hårddisk innan Windows-hårddisken formate- rades om. Utan Ubuntu är det stor risk att alla filer hade varit förlorade.

Så Ubuntu och andra fria program är intressanta inte bara för att de är gratis och användarvänligheten är fullt jämför- bar med Microsofts program.

Så Saxdalen har inte bara haft en unik rock-konsert under det senaste veckoslutet utan också det första Ubuntu-partyt.

Besökarna verkade nöjda med evenemanget liksom arrangörerna så det finns möjlighet att liknande arrangemang återkommer.

torsdag 13 augusti 2009

Bloggen mår nu bättre igen och pizzerian är öppen

Problemet med jättebokstäver eller för liten text i inläggen i Saxdalen blogg är förhoppningsvis lösta. Själv har jag dock inte fått bukt med den kraftiga sommarförkylningen. Men Alvedon, vila och vätska ska väl lösa problemen som förutom trötthet, omväxlande frusenhet och svettanfall enbart sitter från halsen och uppåt.

Min sambo Ana Maria är också förkyld så det blir en del extra pizzor under den här veckan. Pizzerian är öppen. Jag trodde den var stängd när jag åkte förbi och dörren var stängd. Pizzerian var också stängd ett par dagar bl.a. därför att Sercan haft dörren öppen.

En inspektion från miljökontoret anmärkte på att flugor kunde flyga in i pizzerian om dörren var öppen. Dessutom skulle det finnas ett synligt intyg på att Sercan har genomgått den utbildning som fordras för att få driva en pizzeria. Dokument-rutiner skulle också förbättras. Allt är åtgärdat och pizzerian är alltså öppen som vanligt även om dörren är stängd!