Visar inlägg med etikett Roger Broberg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Roger Broberg. Visa alla inlägg

fredag 27 juni 2014

En ny CD: Nils Ferlin



Nils Ferlin (1898–1961) var en aktad, prisbelönt och folkkär poet redan under sin levnad och hans dikter har tonsatts av många. Nils föddes i Karlstad men växte upp i Filipstad, där fadern arbetade som journalist. Denne dog  när Nils bara var elva  år, som därför fick  börja  arbeta  direkt  efter realexamen. Bland yrkena kan nämnas sjöman, elektriker, borstbindare och bokhandelsbiträde. Han var estradör, skrev kabaréer, kupletter och tog teaterlek-tioner där han skolade sin röst; det sätt på vilket han läste sina dikter är oförglömligt. Nils Ferlin var en sökare: frågor om livet var ständigt återkommande. Han stod på den lilla utstötta människans sida och slog hårt mot förljugenhet, falskhet och känslokyla. www.ferlin.se kan man läsa mer.
  
Sedan april 1988 har Saxdalens manskör turnerat med sångspelet om Dan Andersson, Helgdagskväll vid timmerkojan. I samband med Dan Andersson-veckan 2013 tog sig manskören an en annan stor poet: Nils Ferlin. I Saxdalens Folkets Hus var det då premiär på föreställningen Nils Ferlin i ord och ton, där även Heidi Baier (sång) och Lars Trygg (klarinett) medverkade. I föreställningen, som fick ett mycket positivt mottagande av den stora publiken, varvades Ferlins kända och mindre kända visor med berättelser och anekdoter ur hans liv.

På denna CD har vi valt att inte ta med berättelserna om Ferlin utan fokuserar på de visor och dikter som ingår i programmet. Medverkande förutom mans-kören är: Heidi Baier och Lars Trygg, Anders Haraldsson (piano), Niklas Vikersjö (slagverk), Lena Broberg (bas), Leif Carlzon (gitarr), Olle Wallman och Janne Wallman (fiol) samt Roger Broberg (gitarr, flöjt och sång). Körledaren Roger Broberg har svarat för samtliga arrangemang till sångerna och även tonsatt ett par dikter.

Saxdalens Manskör bildades 1981 av några entusiastiska sångare i Saxdalens Idrottsförening och gjorde sitt första framträdande på hemmaplan vid brasan på valborgsmässoaftonen samma år. Sitt stora genombrott fick kören med sångspelet Helgdagskväll vid timmerkojan, som hade premiär på Dan Anderssons 100-årsdag den 6 april 1988. Det har sedan dess framförts på många platser – från Kramfors i norr till Ängelholm i söder, i USA, Norge, Danmark och Finland. På www.saxdalensmanskor.se berättas mer!

Andra publikframgångar som kören haft är Vi möts igen på Annas café (ett revy/sångspel med 40-talsatmosfär), (en helaftonsföreställ-ning med musik från opera, operett, musical m.m.) och Julkul.

Ferlinskivan kan införskaffas förutom hos Mans-kören även på Dan Andersson museet i Ludvika.

onsdag 20 november 2013

En tillbakablick: Konstrundan 2013

Det börjar bli mörkt nu. Tiden går och rätt som det är lackar det mot Jul. Det kanske redan har börjat lacka nu när årets julklapp är utsedd: Råsaftcentrifugen. Men det är fortfarande mer än en månad till Julafton.
  
Med tanke på mörkret är det kanske trevligare just nu att se bakåt, till ljusare tider? Det är inte så länge sedan vi hade en ljuspunkt i den mörka hösten: Allhelgona-helgen med möjlighet att se massor av konst runt om i hela vår kommun. Konstrundan innebar för Saxdalens del två dagar med en fin blandning av varierande konst.
  
I Saxdalens Folkets hus var det en ganska jämn ström av besökare. Utan att veta exakt uppskattade vi antalet besökare till 300-400 personer under de två dagarna. Här följer en liten bildkavalkad med några av utställarnas alster.
  
En känd Ludvikakonstnär som ställde ut flera målningar i Saxdalen var Svante Rydberg.
  
Svante Rydberg bredvid en av sina målningar
Mycket trevligt var att också hans syster Britt-Marie Rydberg - känd textilkonstnär - också fanns på plats.


Britt-Marie Rydberg med några av sina textiler
Syskonparet hade bara ställt ut tillsammans en gång tidigare, i Vansbro, men det här var första gången i Ludvika kommun.
  

Pernilla Hoffer Jansson, brudklänning
Kerstin Byström, kyrkotextilier

Henrik Larsson, naturbilder




















Två saxdalsbor ställde ut. Kerstin Byström med kyrkotextilier och naturfotografen Henrik Larsson med foton av fjärilar och de allra minsta av våra kryp.
  
Ett uppskattat inslag under söndagen var besöket av Saxdalens skolorkester som underhöll med blåsinstrument, stränginstrument och keyboard tillsammans med sina ledare Roger Broberg, gitarr och Janne Wallman, fiol. Hör här:
  



Ytterligare ett uppskattat inslag under konstrundan var ett bildspel med gamla bilder från Rävvåla/ Saxdalen. Bildspelet har ställts samman av Lars-Åke och Marita Wettercrantz och visades både under lördagen och söndagen.

söndag 24 mars 2013

Årsmöte med musik i Saxdalens Folkets hus

Mars är månaden för många föreningars årsmöten. Den gångna veckan var det dags för PRO Saxdalen att träffas för årsmötesförhandlingar. Mötesförhand- lingar är inte alltid så njutbara men vi i Saxdalen, byn det sjunger om, har förmånen att aldrig vara långt ifrån njutbar musik. Vi kunde dessutom njuta av kaffe och hembakade semlor.

Vi i PRO Saxdalen har flera gånger haft förmånen att få besök av de musikaliska skolbarnen från Saxdalens skola. Det händer t.ex. i samband med Lucia eller, som nu, när vår förening samlas och behöver under- hållas.

Den här torsdagseftermiddagen hade en stor grupp elever med olika instrument kommit till Folkets hus för att musicera och underhålla. Som vanligt hade de med sig de två drivande musiklärarna Roger Broberg och Janne Wallman. Eleverna har kommit och gått men Roger och Janne som musikaliska ledare har bestått. Vi i PRO vill tacka alla elever som deltagit som musikaliska underhållare under många år och inte minst instututionen Roger Broberg och Janne Wallman.

Så här lät det när orkestern från Saxdalens skola spelade Da Doo Ron Ron, från den amerikanska vokalgruppen The Crystals 1963:



Vi i PRO Saxdalen fortsätter att njuta också den kom- mande veckan: På skärtorsdagen ska vi festa på god mat när vi åter samlas i Folkets hus för den traditio- nella påsklunchen. Ett 30-tal medlemmar är föran- mälda. Vi önskar dem och alla andra en Glad Påsk!

tisdag 1 maj 2012

Njutbar och traditionsenlig Valborg i Saxdalen

Det fina vädret och den stora publiken bidrog till ett lyckat firande av våren vid Saxen. Alla traditionella ingredienser i firandet fanns med också i år. Vi tar dem i tur och ordning:

Snögubben

Det här är nog barnens favoritinslag sista april. En karavan med nio traktorer med släp kör genom byn med massor av barn och huvudpersonen, Snögubben, på första vagnen. Karavanen kör runt byn och stannar framför den stora rishög som vi samlat ihop sen förra året.

Snögubben och många barn anländer till brasan
 
 




Sen kommer det spännande lyftet när snögubben ska lyftas upp på rishögen. Jag tyckte årets gubbe såg ovanligt glad ut och svängde runt ganska mycket och tittade ut över publiken som fanns åt alla håll. Ja, se själva här:


Klicka på helskärmsikonen längst ner till höger för att se videon på hela bildskärmen!
 
Saxdalens manskör
 
En institution i Saxdalens musik- och kulturliv är Saxdalens Manskör. Just igår kväll var det 31 år sedan kören framträdde för första gången. De sjöng också då vårsånger under sista april. Här kan vi lyssna till en vårsång som de säkert sjungit otaliga gånger: Längtan till landet eller som den kanske är mer känd Vintern rasat.
 
Att en kör består under så lång tid kanske inte är så ovanligt. Körmedlemmar kan komma och gå medan kören består. Men ändå är det en lång tid. Eftersom jag har bott i Uppsala och Örebro i 45 år har jag hört många körer. Men jag tror att jag bara hört en kör som haft samma körledare under så lång tid. Det är naturligtvis Saxdalens Manskör.
 
Roger Broberg är värd en extra eloge för det idoga och framgångsrika arbete han gjort och fortsätter att göra tillsammans med Saxdalens Manskör. Vi hoppas på att få lyssna till kören sång och se Roger dirigera under lång tid framöver.


Vårtalet
 
Ingen sista april utan vårtal. Det hör också till traditionen. Och det är spännande att se och höra vem talaren är varje år. I år var det en för många känd person som är född och uppväxt i Rävvåla men som numera bor så långt bort som i Sunnansjö. Hans namn är Per Åke Åhlström. Han kallas både Åke och Pelle och många har sett och hört honom uppträda i olika sammanhang med sin gitarr och sina underfun- diga vistexter och dikter.

Vid mikrofonen: Vårtalare i Saxdalen 2012, Åke Åhlström



Åke påstod själv att det inte skulle bli något vårtal utan mer ett årtal. Men på det ganska korta tid han hade till sitt förfogande hann Åke klargöra många soldatnamn som funnits i Rävvåla/Sunnansjö. Soldaternas efternamn ändrades också under historiens gång men vi kände igen flera av namnen bland ättlingar som fortfarande lever i vår omgivning. Till sist uppstod ett visst tvivel när Åke påstod att han inte är smartare än en femteklassare...

Fyrverkeri

När de punkter på kvällens program som kunde genomföras i dagsljus klarats av återstod enbart det avslutande fyrverkeriet som hade väntat in en påtag- lig skymning. Det blev ett sprakande, smällande, glittrande och imponerande fyrverkeri som fångade sin publik som visade sitt gillande både under fyrver- keriet och efter de sista smällarna. Applåderna var starka.





söndag 20 november 2011

Saxdalens manskör 30-årsjubilerar


Tänk vad tiden går är ett yttryck som vi hör ganska ofta. Och tänk att tiden går lika fort för en hel kör som för oss vanliga människor. Och det har redan gått 30 år sedan några fotbollsspelare (som också tyckte om att sjunga) bildade Saxdalens Manskör. De frågade  musikläraren Roger Broberg om hjälp. De behövde en lagledare, dirigent.
 
Roger ställde upp och har gjort det alltsedan 1981. Jag undrar hur många svenska tätorter med så lite som 604 invånare (31/12 2010) som kan visa upp något liknande. Det kanske bara kan ske i byar det sjunger om? Och det gör det verkligen om Saxdalen. Min gissning är att dessa orter kan räknas på ena handens tumme.
 
Kören har uppträtt otaliga gånger i Saxdalen, Cassels i Grängesberg, Ludvika, ja på många platser i Sverige, Norge, Finland, Danmark och USA. Körens största succé är sångspelet HELGDAGSKVÄLL VID TIMMERKOJAN som spelats mer än 130 gånger. Det är också den föreställningen vi får se och höra i den kommande jubileumskonserten.

Läs mer på körens hemsida saxdalensmanskor.se
 
Kom till Saxdalens folkets hus och hör sen!

torsdag 17 mars 2011

Roger Broberg, mer känd än Dunder Britta?

Föregående inlägg kretsade geografiskt runt Dan Anderssons hemby Skattlösberg. Den trakten är inte heller främmande för huvudpersonen i det här inlägget. Hans namn är Roger Broberg. Han är helt säkert mer känd än Dunder Britta. Roger har under lång tid varit en uppskattad person för en ganska stor publik trots att han för det mesta vänder publiken ryggen.
 
Förklaringen är att Roger är en av de personer i Saxdalen som står bakom eller - som i Rogers fall - snarare framför uttrycket Saxdalen - byn det sjunger om. I sin roll som dirigent för Saxdalens manskör har han stått framför de upp till 35 sångarna i kören sedan den bildades 1981. I den rollen har han helt naturligt vänt auditoriet ryggen upprepade gånger under varje föreställning.

Det kan tyckas otacksamt att för det mesta inte ens se sin publik medan samtliga körsångare har förmånen att se  lyssnarna och visa upp sig från sin bästa sida. Men Roger Broberg är inte bara körledare. Han är också sångare, musiklärare, musiker och hanterar flera instrument. I bloggen ska vi idag bekanta oss med Roger som trubadur.

Youtube är idag en mycket populär webbplats på Internet där man kan se videor från de mest skiftande händelser över hela världen. Om man söker efter "Roger Broberg" på youtube kan man se följande video som visar trubaduren och Dan Andersson-tolkaren Roger Broberg - från framsidan.

 
Inspelningen gjordes i december förra året i Ludvika. För att läsa mer om Saxdalens manskör och deras verksamhet kan man gå till Saxdalens manskörs webbplats. Om dirigenten kan man läsa mer här.

lördag 15 augusti 2009

Saxdalens manskör - en imponerande skara kulturmissionärer

Tänk vilket rikt kulturliv vi har i vår hemtrakt, speciellt under sommaren. Evenemangen avlöser varandra så att det är omöjligt att hinna se och höra allt man är intresserad av. Ett viktigt bidrag till denna flora av kulturyttringar står Saxdalens manskör för. Manskören uppträder inte bara lokalt i Grangärde-Ludvika-trakten utan flänger omkring inom en ganska stor cirkel runt Saxdalen, då och då också utanför landets gränser.

I morgon bitti är det boule-match, hemmamatch på Furuliden i Saxdalen. Förra måndagen var det bortamatch i Grängesberg. Jag spelar i Saxdalens PRO-lag och dessutom för det mesta i samma tremannalag som riksspelmannen och tenoren i Saxdalens manskör Olle Wallman.

Förra måndagen fick jag veta att Manskören varit ända till Norrland på turné. Olle hade kommit hem frampå småtimmarna på måndag morgon. Då hade kören gjort en tur med paradnumret, det specialskrivna Dan Andersson-spelet: "Helgdagskväll vid timmerkojan".
Lördagsföreställning i Mobydalen i Ockelbo.









Sen blev det övernattning i Järvsö och ny föreställning på söndagen i Linsells bygdegård norr om Sveg (bilden här under).

Så här har det varit flera gånger sen sommaren började. Olle har haft så många musikfram-trädanden att nätterna bara räckt till att ge några timmars sömn.

Jag har inte lyckats lista ut hur sång och fiolspel påverkar boule-spelet. Kanske stråkföringen tröttar ut högerarmen? Eller mjukar den upp musklerna så att boule-kasten blir mer exakta? Ja, jag vet inte - inte än - men jag ska försöka göra mina iakttagelser...

Åker jag till Cassels på konsert eller till Ludvika för att lyssna på jazz - ja då är en annan körmedlem nästan alltid där som arrangör eller som funktionär: Lasse Persson, konferencié både här och där, i Manskören, Ludvika jazzclub och ofta på Gammelgårdens och Cassels musikevenemang. Och många andra körmedlemmar och körledaren Roger Broberg syns och hörs ofta i andra sammanhang än i Manskören.

Jag har nu varit ordentligt förkyld i en vecka, sen förra boule-matchen. Och under den veckan har jag missat flera musikföreställningar som jag hade planerat att besöka. Så om någon säger att det inte finns något att göra ute på landsbygden så är det ju helt fel. Vi har många evenemang bara inom Grangärde socken och ännu mer om vi räknar in hela kommunen. Och på lördag blir det ju Saxdalens Dag...

Saxdalens manskör har förresten en ny, fin webbplats eller hemsida som vi alltid sa förr i tiden. Där kan du läsa mer om kören, medlemmar, historia, ja helt enkelt mer om mycket: Klicka här!

Bilder: Britt-Marie Andersson