lördag 15 augusti 2009

Saxdalens manskör - en imponerande skara kulturmissionärer

Tänk vilket rikt kulturliv vi har i vår hemtrakt, speciellt under sommaren. Evenemangen avlöser varandra så att det är omöjligt att hinna se och höra allt man är intresserad av. Ett viktigt bidrag till denna flora av kulturyttringar står Saxdalens manskör för. Manskören uppträder inte bara lokalt i Grangärde-Ludvika-trakten utan flänger omkring inom en ganska stor cirkel runt Saxdalen, då och då också utanför landets gränser.

I morgon bitti är det boule-match, hemmamatch på Furuliden i Saxdalen. Förra måndagen var det bortamatch i Grängesberg. Jag spelar i Saxdalens PRO-lag och dessutom för det mesta i samma tremannalag som riksspelmannen och tenoren i Saxdalens manskör Olle Wallman.

Förra måndagen fick jag veta att Manskören varit ända till Norrland på turné. Olle hade kommit hem frampå småtimmarna på måndag morgon. Då hade kören gjort en tur med paradnumret, det specialskrivna Dan Andersson-spelet: "Helgdagskväll vid timmerkojan".
Lördagsföreställning i Mobydalen i Ockelbo.









Sen blev det övernattning i Järvsö och ny föreställning på söndagen i Linsells bygdegård norr om Sveg (bilden här under).

Så här har det varit flera gånger sen sommaren började. Olle har haft så många musikfram-trädanden att nätterna bara räckt till att ge några timmars sömn.

Jag har inte lyckats lista ut hur sång och fiolspel påverkar boule-spelet. Kanske stråkföringen tröttar ut högerarmen? Eller mjukar den upp musklerna så att boule-kasten blir mer exakta? Ja, jag vet inte - inte än - men jag ska försöka göra mina iakttagelser...

Åker jag till Cassels på konsert eller till Ludvika för att lyssna på jazz - ja då är en annan körmedlem nästan alltid där som arrangör eller som funktionär: Lasse Persson, konferencié både här och där, i Manskören, Ludvika jazzclub och ofta på Gammelgårdens och Cassels musikevenemang. Och många andra körmedlemmar och körledaren Roger Broberg syns och hörs ofta i andra sammanhang än i Manskören.

Jag har nu varit ordentligt förkyld i en vecka, sen förra boule-matchen. Och under den veckan har jag missat flera musikföreställningar som jag hade planerat att besöka. Så om någon säger att det inte finns något att göra ute på landsbygden så är det ju helt fel. Vi har många evenemang bara inom Grangärde socken och ännu mer om vi räknar in hela kommunen. Och på lördag blir det ju Saxdalens Dag...

Saxdalens manskör har förresten en ny, fin webbplats eller hemsida som vi alltid sa förr i tiden. Där kan du läsa mer om kören, medlemmar, historia, ja helt enkelt mer om mycket: Klicka här!

Bilder: Britt-Marie Andersson

Inga kommentarer: