torsdag 13 augusti 2009

Arvid Björks poetiska bild av Nyhammars bruk

Vi har tidigare presenterat några dikter av Arvid Björk här i bloggen. Hittills har vi bara tillgång till en ytterligare: Dikten om Nyhammars bruk. Sussie Andersson i Ludvika har skickat in dikten. Tack för den! (Klicka på bilderna för förstoring!)

Om någon känner till ytterligare poem från Arvid Björks penna tar vi tacksamt emot dem här i Saxdalen blogg.

Jag har förstått att många i Arvid Björks närmaste omgivning inte kallade honom Plusken eller Västansjö-Plusken. Men här där jag är uppväxt 15 km söderut var av alla känd som Plusken. Som jag upplevde det fanns det inget nedvärderande i benämningen.



Men "Plusken" var en roll han hade och som han gärna spelade ibland när det fanns folk runtomkring som ville lyssna.

Som gårdfarihandlare upplevde jag honom som en helt annan person som hade en imponerande personkännedom som han förmedlade till sina kunder. Han visste hur det stod till med de flesta som bodde i Grangärde socken och han var en duktig informatör och berättare.

Att han var från Västansjö gjorde väl att vi i byar en bit ifrån, som Rävvåla och Blötberget lade till den geografiska bestämningen Västansjö-Plusken. Men Plusken var tillräckligt för att alla skulle veta vem som avsågs.

Min gamla vän - ja vi säger ju så även om han inte är lastgammal - men vi har ju varit vänner så länge... jo han Rädd Aktörn Bettil Danielsson som tidigare skickade mig en skock bilder som han under en längre tid tagit av Arvid när han besökt honom. En del har jag redan använt i bloggen, här kommer ett par till. Bertil ställer inga krav men framför synpunkten att "jag skulle bli sååååå kâru om jag fick ståta med mitt namn (med tanke på en kommande fotobok "Knäppt i Ludvika").

Han har ju alltid fått till det med ord och bild han
Danielsson, så den boken vill jag gärna köpa redan innan den kommit ut om det går. Ända sen vi träffades i skolåldern har han ju annars slagit sig fram här i livet - med sina trummor.

På bilden till höger ses Arvid Björk (sittande) och Rickard Karlsson spelande Bingo på Solgärdet. Året var 1974.

Bilden här nedan visar också Arvid Björk på Solgärdet år 1972.


Båda bilderna är tagna av Bertil Danielsson.

Inga kommentarer: