Visar inlägg med etikett Årsmöte. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Årsmöte. Visa alla inlägg

söndag 24 mars 2013

Årsmöte med musik i Saxdalens Folkets hus

Mars är månaden för många föreningars årsmöten. Den gångna veckan var det dags för PRO Saxdalen att träffas för årsmötesförhandlingar. Mötesförhand- lingar är inte alltid så njutbara men vi i Saxdalen, byn det sjunger om, har förmånen att aldrig vara långt ifrån njutbar musik. Vi kunde dessutom njuta av kaffe och hembakade semlor.

Vi i PRO Saxdalen har flera gånger haft förmånen att få besök av de musikaliska skolbarnen från Saxdalens skola. Det händer t.ex. i samband med Lucia eller, som nu, när vår förening samlas och behöver under- hållas.

Den här torsdagseftermiddagen hade en stor grupp elever med olika instrument kommit till Folkets hus för att musicera och underhålla. Som vanligt hade de med sig de två drivande musiklärarna Roger Broberg och Janne Wallman. Eleverna har kommit och gått men Roger och Janne som musikaliska ledare har bestått. Vi i PRO vill tacka alla elever som deltagit som musikaliska underhållare under många år och inte minst instututionen Roger Broberg och Janne Wallman.

Så här lät det när orkestern från Saxdalens skola spelade Da Doo Ron Ron, från den amerikanska vokalgruppen The Crystals 1963:



Vi i PRO Saxdalen fortsätter att njuta också den kom- mande veckan: På skärtorsdagen ska vi festa på god mat när vi åter samlas i Folkets hus för den traditio- nella påsklunchen. Ett 30-tal medlemmar är föran- mälda. Vi önskar dem och alla andra en Glad Påsk!

söndag 24 februari 2013

torsdag 25 mars 2010

PRO och PRO Boys i Saxdalens Folkets Hus

PRO Saxdalen har firat årsmöte! Drygt 30 personer hade samlats i Saxdalens Folkets Hus för det årligen återkommande årsmötet. Eftermiddagens program blev mycket omväxlande med både allvar, humor, musik och underhållning.

Till de allvarligare delarna av eftermiddagen hörde den obligatoriska mötet som är huvudnumret i en förenings årsmöte. Men ingen var på väg att somna.

Hela föreställningen började med att ordföranden i den lokala PRO-föreningen Mona Runkvist hälsade alla välkomna och förklarade årsmötet för öppnat. Mötet ajournerades snart, det heter ju så på "mötesspråk" när man tar paus.

Då fick de speciellt inbjudna gästerna från Smedjebacken: PRO Boys börja med en kort underhållning med sång och musik. Det blev bara en aptitretare eftersom PRO Boys skulle ha sin stora föreställning efter mötets slut.

Mötet drog inte ut på tiden så långt på tiden men klarade ändå av att fatta nödvändiga beslut för det kommande året.

Sen blev det PRO Boys igen. Nu var det inte bara sång och musik utan också spex, lite teater och massor av vitsar. Både de som drog vitsarna och de som lyssnade var mogen publik och åhörarna visade sin uppskattning - kanske speciellt mycket av de så kallade vuxenvitsarna.

Den underhållande oktetten lyckades engagera hela publiken med en omväxlande repertoar, med ett spexigt framförande och med åldersanpassad historiedragning.



Här nedan foton av publiken som trivdes som fisken i vattnet.

(Klicka på bildernaför förstoring)








Medan snön rasade från Folkets hus tak lyssnade vi roade av smebackingarnas framföranden. De bjöd på en både mycket underhållande och tillräckligt lång föreställning (men inte för lång) för att den avslutande delen av mötet skulle gå av bara farten - med ett leende på de flestas läppar.

T
ill sist lyckades jag också komma över ett visitkort med PRO Boys, både i bild och med lite text. Sen undrar jag fortfarande om PRO i det här sammanhanget har med pensionärsorganisationen att göra eller om det är samma PRO som i idrottssammanhang, d.v.s. PROFESSIONELL.

Ja, det sista stämmer åtminstone men hur det är med ålder och
medlemskap lämnar jag åt andra att klura ut.