onsdag 30 april 2008

I Saxdalen och i Schweiz brinner snögubben ikväll

Ikväll blir det min första Valborgmässofirande vid elden i Saxdalen på 46 år. När jag sist såg elden var den på Slamhavet som nu är bortkört. Då fanns inte heller någon snögubbe som brändes.
Jag har hört talas om den nya traditionen men visste inte hur den kommit till. Av min granne Rut hörde jag idag att det i grunden är Rune Karlssons förtjänst att vi har denna tradition.
Vår skollärare Rune Karlsson importerade sin blivande fru från Schweiz. De gifte sig 1955 och var då bosatta i Saxdalen. Hans hustru Katharina förde med sig traditionen att bränna en "snögubbe" på majbrasan från sitt hemland och sen mitten av 60-talet kan vi därför idag fira vinterns avsked med detta schweiziska inslag. Vi tacker Katharina för den nya traditionen och för all musikkultur hon bidragit med i sitt nya hemland. Rune bidrog ju bl.a. med ett långt och engagerat ledarskap för skolidrotten i Saxdalen. Numra är familjen bosatt i Grängesberg där Rune en gång föddes.

Inga kommentarer: