onsdag 30 april 2008

Min farfar flyttade in i årets TV-sommartorp år 1900


Min farfar, Karl Fredriksson, var född i Ramsberg i Örebro län 1895. När han var fem år flyttade hans föräldrar och många syskon in i den vitkalkade slaggbyggnad i Björnhyttan som blir årets sommartorp.


En enda gång åkte jag förbi slaggbyggnaden med min farfar. Han beskrev huset som en usel bostadsmiljö, kallt och fuktigt och allmänt ogästvänligt. Jag antar att farfar som hela livet var mycket fiskeintresserad trivdes bättre utomhus än inomhus i Björnhyttan. Han fiskade i ån och i kanalen som lär ha gått från Grängesberg till Björnhyttan. Om någon vet mer om den är jag intresserad av att få information om kanalen och också om slaggbyggnaden.

Farfars familj flyttade senare till Saxdalen, dåvarande Rävvåla. Jag vet ännu inte hur länge de bodde i Björnhyttan.

Intressant åtminsone för mig är att en av de nya ägarna till huset är son till min tremänning Barbro Jakobsson som hon hette som ogift. Hon bodde på Malbacken, ett par hundra meter från mitt föräldrahem .

Inga kommentarer: