lördag 23 april 2011

Hur uppmärksammar man en manskör som fyller 30 år?

Vi har väl alla en viss beredskap för att släkt, vänner och kanske arbetskamrater fyller år då och då. Och vi har våra uppfattningar om hur man kan bete sig för att visa sin uppskattning av jubilarerna.

Men nu är det så att vår mest kända kör i Saxdalen, Saxdalens manskör, fyller precis 30 år i år. Frågan är hur man visar en manskör sin uppskattning?
 
Saxdalens manskör förknippas självklart med Dan Andersson. Sångspelet Helgsdagskväll vid timmerkojan skapade kören som ett lagarbete till 100-årsminnet av Dan Anderssons födelse 1988 då det uruppfördes. Men kören har en stor bredd och här tänkte jag visa en annan sida av samma mynt. Den karghet och den strävan som präglade finnmarkens bebyggare finns också i följande stycke:



Texten till visan som barn i alla åldrar tycker om skrevs av Astrid Lindgren och musiken av George Riedel.

En kör är ett musikaliskt lag där varje medlem bidrar till resultatet. Men varje kör har en person med en speciell funktion: Körledaren. I Saxdalen är det Roger Broberg som i 30 år hållit Manskören under sina vingar.

Roger Broberg i mitten - framför mikrofonen - när han introducerar nästa nummer. Roger har lett och utvecklat både sig själv och Saxdalens manskör till en institution som vi i Saxdalen är mycket stolta över.

Själv har jag ingen egen erfarenhet av manskörer. Däremot är jag lycklig far till två musikaliska barn som båda har sjungit i flera körer i Uppsala under skoltiden. Båda gick i  högstadiet i Uppsala musikklasser, en parallell till de mer kända musikklasserna Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm.

Bland mina största musikupplevelser har varit att lyssna till de konserter som mina barn deltog i Uppsala. Från musikklasserna var de högtidliga konserterna i Uppsala universitets aula en tårdrypande uppplevelse för alla oss föräldrar. Min son, Marcus sjöng också flera år i Uppsala Domkyrkas Gosskör. Min dotter Rebecca, fem år yngre, sjöng både i musikklassernas körer och i Uppsala domkyrkas flickkör.

Jag är säker på att alla föräldrar till körskungande barn kan förstå den positiva känsla jag får av körsång...

Men nu handlar det om Saxdalens manskör i den lilla bergslagstätorten Saxdalen. För mig ger det samma varma kårar längs ryggraden att höra Saxdalens manskör som att höra ungdomskörerna i Uppsala eller deras vuxenmotsvarigheter Allmänna sången och Orphei Drängar eller OD som den kallas.

Saxdalens manskör är känd långt utanför Saxdalen. Många boende utanför Ludvika kommun vet vilken trakt det är fråga om när de hör namnet Saxdalens manskör. Saxdalens manskör är helt säkert en  reklampelare inte bara för Saxdalen utan också för Ludvika.

Även om jag inte själv sjungit i kör vet jag vilken gemenskap körsång kan ge. Stefan Parkman, som var ledare för Uppsala domkyrkas gosskör när vår son Markus var körsångare där, 12 år gammal tog ansvar för vår son som vi föräldrar knappast ansåg mogen för att göra en utlandsturné till Danmark och Tyskland. Men en körledare är inte bara en dirigent, det är ofta en person som tar ett stort personligt ansvar för körsångarna och turnén blev ett stort minne för min son.

I musikklasserna var engelsmannen David Anstey den som både musikaliskt och på annat sätt tog hand om båda mina barn med stor entusiasm och på ett mycket professionellt sätt under högstadietiden. Han var senare också ledare för Uppsala domkyrkas gosskör.
 
Men till Saxdalens Manskör och Roger Broberg kan jag bara säga Grattis! Och Tack för att ni finns och för det ni gör!!!

Georg Riedel skrev massor med musik till Astrid Lindgrens texter men fick fick ingen feed-back. Astrid levererade en text och George skrev en melodi. Det pågick under lång tid och George vågade aldrig fråga vad Astrid tyckte om hans musik. Inte förrän mycket sent säger George  "plötsligt, när hon var väldigt gammal, fick jag ett fantastiskt fint litet brev där hon tackade mig."

Besök också Saxdalens bibliotek där Manskören har en 30-års-utställning.

Länk till Saxdalens Manskör.
 
Saxdalen - byn det sjunger om

Inga kommentarer: