måndag 11 maj 2009

Norrbo by skildrad av diktaren Arvid Björk

I vår blogg har vi tidigare fått resa med gårdfarihandlaren Arvid Björk, Västansjö-Plusken. Han har gett oss en poets syn på RÄVÅLA FABRIK och Sunnansjö by. En av bloggens läsare, Sussie Andersson i Ludvika, låter oss nu fortsätta vår färd i Pluskens hjulspår. Hon har skickat dikten NORRBO BY till mig. Sussie har fått dikten från sin far Ivar Ågren som bodde i Grangärde. Tack för den!


Klicka på bilden för att få den förstorad!

Det är ganska klart att Arvid Björk var en man som kände sin hembygd mycket väl. Ingen vet hur många gånger har trampade sin cykel med resväskan runt till byarna i Grangärde socken. Och han trampade inte bara förbi stugorna, han var in i de flesta. Och han kände folket och han pratade med alla som ville lyssna och han förmedlade nyheter, stora och små, mellan socknens olika byar och stugor.

Min mormor var född i Östanbjörka och varje gång Arvid kom till Malbacken fick mormor de senaste nyheterna om vad som hänt i hennes födelseby och hur det stod till med de olika familjerna i byn.

Inte visste jag att Plusken till och med cyklade och "uppträdde" utanför socknen. Men min svärfar Arne Nyström, född i Rusbodarna och uppväxt på Slogåsen lämnade följande kommentar när han läst det första inlägget från Arvid Björks penna:

"Han var ofta en uppskattad gäst på Olgas Café i Blötberget där han berättade historier som han ofta avslutade med orden: "Det var möljugt och pluskut" därav skapades hans tillnamn. Han hade ytterligare ett uttryck som återkom och det var att, "han önskade P J Hammar ur sockna"! Hammar var en landsfiskal som krävde Plusken på handelsrättigheter.

Den dikt om Sunnansjö som du publicerat och som han skrivit gläder mig och förvånar mig. Hans beskrivning av 30/40-talets Sunnansjö både geografiskt och känslomässigt väl beskriven. Min mormorsmor bodde i Forstäppan fram till början av 30-talet så jag har många resor på mammas cykelpakethållare mellan de omtalade stugorna och institutionerna att minnas."


Från Sussi Andersson har jag också fått en dikt om Nyhammars bruk. Den kommer i ett senare inlägg. Frågan är: Har Arvid Björk skrivit dikter från alla byar i socknen? Känner någon till om han sålde sina dikter? Han lät trycka åtminstone en del av sina dikter i Stockholm och satte pris på dem: 10 och 20 öre.

Du som har mer information om Plusken, dikter, minnen, bilder: Skicka brev eller e-post eller ring mig på nummer 0240-310 38 och berätta!

Hälsar Ola

Inga kommentarer: