lördag 3 juli 2010

94-årsjubileum firat på Malbacken

Det är inte så ofta vi hissar flaggan på Hagfallstorpet i Saxdalen men igår var det en högtidsdag. Min mor är född 2 juli 1916. Det gav den imponerande åldern 94 år i går. Självklart var det en stor dag för familjen, min syster med sambo och jag själv med sambo och mammas barnbarn.

Vi hade hoppats att vädret skulle vara bra så att vi kunde hämta hem vår mamma till hennes fädernegård på födelsedagen. Min mor fyllde alltså 94 år och det slog mig att både min manna och jag börjar bli gamla. Jag skrev ordet "fädernegård" om den gård jag och min sambo bor i idag och när jag kontrollerade med Svenska akademins ordlista så finns det ordet inte i dagens svenska språk!

Då fick jag gå till vårt historiska lexikon för svenska språket: Svenska akademins ordbok, SAOL. Där finns ordet "fädernegård" som aktuellt svenskt ord åtminstone till 1889!

Så min mamma kom hem till sin fädernegård på sin 94-årsdag och vi njöt alla samvaron och av vädret som tillät oss att sitta på verandan och prata och lyssna till fåglarnas sång.

Det här var det vi firade: Ingrid 94 år!

Det är ingen tävling men min mor är som jag kan se den person på Malbacken som just nu har uppnått den högsta åldern. Lite längre ner på Malbacken har vi grannen Gottfrid Söderlund som är född samma år men någon månad senare. Vår välorienterade lärare Knut Ottoson är fortfarande byns ålderman med åldern 96 år.

Här några bilder från vårt firande på verandan den soliga dagen 2 juli 2010. (Förstora bilderna genom att klicka på dem").

Högst upp till vänster: Mamma Ingrid med min syster Lillemor.

Uppe till höger, mamma med grannen Ruth Andersson.

Till vänster, mamma med min sambo Annie.

Min svåger Torsten och jag själv höll oss i bakgrunden, bakom kameran.

Inga kommentarer: