måndag 16 januari 2012

Julen 2011 är slut

Helgdagar och mellandagar är slut. Trettondagen, 6 januari, var för tio dagar sedan och Tjugondag Knut, 13 januari, var i fredags. Sen har vi haft ett veckoslut, lördag och söndag. Men idag är det måndag och definitivt slut på julhelgen.

Enda möjligheten att hålla kvar vid julfirandet är väl att tro på uttrycket "Julen varar än till påska". Själv föredrar jag att betrakta julen som slut nu och att rikta in mig på normala veckor med fem vardagar mellan varje veckoslut. Som pensionär är det ju dessutom inte så väldigt stor skillnad mellan vardag och helg.

Som avslutning på min julhelg vill jag visa ett av mina julbord, en modern variant med både ljus, julgran, tomte och julmusik, allt kompakt och eldrivet:

  
  
Att avsluta julstämningen i det här läget går på några sekunder om man rycker ur kontakten men man bör stänga av datorn på ett "normalt" sätt. Datorer har ju sina egna beteenden som man bör respektera. Då är risken för datorproblem mindre.

Sen finns det en del fördelar med att julen är slut. Dagarna blir längre och dagen är nu 8 timmar och 47 minuter lång i Saxdalen. Dagslängden ökar dessutom redan med 25 minuter per vecka. Ökningen kommer att gå fortare och fortare fram till vårdagjämningen den 20 mars. Då är dag och natt ungefär lika långa.

Så vi går mot ljusare tider, åtminstone när det gäller dagsljuset. Sen får vi hoppas att hela 2012 blir ett bra år också på andra sätt men även om julen i år blir normalt mörk så är det långt dit...

Saxdalen blogg önskar sina läsare en god fortsättning på det nya året!

Inga kommentarer: