måndag 5 januari 2009

En stor jazzupplevelse i Ludvika

Musik har varit ett huvudintresse sedan jag var ganska liten. I Olas blogg skrev jag nyligen om en musikupplevelse när jag såg Louis Armstrong i Idrottshuset i Örebro. Men det har funnits högklassisk musik också på närmare håll. Jag blev tidigt intresserad av jazzmusik. Min mamma spelade jazzlåtar på pianot. Själv tror jag att också radion skapade jazzintresset tidigt. Vi hade inga grammofonskivor och ingen skivspelare under min yngre barndom.

Min mormor var djupt religiös och medlem i en pingstförsamling.
1955 startade pingströrelsen IBRA radio som sände program på kortvåg från Tanger. Mormor fick en ny radio med kortvågsbanden och jag hjälpte henne att ställa in radion när det var sändning på kvällstid. Det var inte alltid så lätt att få god mottagning från Tanger så jag brukade börja ställa in radion 15-20 minuter innen programmet började. Då hittade jag också tyska kortvågssändare som hördes betydligt bättre. Många av dem sände en tysk storbands-dansmusik som åtminstone var besläktad med jazz. Det blev också en ingång till mitt jazzintresse.

På somrarna arbetade jag flera år med olika sommarjobb i Grängesberg, Saxdalen och Sunnansjö. En sommar när jag arbetade med anläggning av kommunalt vatten- och avlopp på Malbacken fick jag reda på att den amerikanske jazzlegenden (ja då var han ju ännu ganska ung) Quincy Jones skulle spela med sin orkester i Ludvika Folkets park. Som jazzälskare var det ingen tvekan.

När jag slutat arbetet den kvällen tog jag taxi till Ludvika för att se och höra Quincy Jones orkester live. Jag tror inte jag talade om för någon av mina kompisar. De skulle inte ha förstått. Jag var ganska ensam jazzdiggare hemma i byn. Men i Grängesberg hade jag flera kompisar som skulle ha förstått.

Det är nog inte många gånger i mitt liv jag åkt taxi ensam och privat. Men den här resan har jag aldrig ångrat. Lite av vad jag såg och hörde kan du se om du klickar på länken här under. Melodin som spelas på videon är Quincy Jones Soul Bossa Nova som kom på skiva 1962, samma år som jag tog studenten i Ludvika och flyttade till Uppsala. Videon börjar så att man kan tro att man är på Hjalmars kafé... Där fanns ju Saxdalens enda Jukebox!


http://www.youtube.com/watch?v=fCKInUi05fg

Inga kommentarer: