fredag 9 januari 2009

Nu är Julen slut - men är tomtarna kvar?

Under min skoltid i Rävvåla/Saxdalen var jag många gånger lycklig över att ha farmor och farfar så nära skolan. När det var kallt på vintern låg jag gärna över hos farmor och farfar. Det var ju då bara fem minuters väg till skolan i stället för två kilometer från Malbacken.

På vintern - före jul - var det också spännande att ligga över i kökssoffan hos farmor och farfar. Soffan stod framför fönstret som vette mot Saxberget. Det var nog mest farfar som då ofta pratade om att han sett ljus på Saxberget - det var underförstått att det kunde vara tomtens ljus... Jag spanade många gånger och jag tror jag tyckte mig se något ljus ibland men var aldrig riktigt säker. Det var spännande för mig när jag var liten att tomten kanske redan var där. Det kunde vara ganska långt före jul har jag för mig och det hela pågick sen ända tills julen var över.

Det blev lite problem före jul när jag lekte med mina kamrater hemma på Malbacken, Kjell, Bernt och Jan-Olov. Både dom och deras föräldrar var på det klara med att tomten höll till på Österfalla som vi sa. Därifrån kom deras tomte och jag blev lite osäker på var jag skulle tro på. Men jag anpassade mig nog till att det fanns två tomtar, en Saxbergstomte och en Österfallstomte.

Häromdagen blev jag lite osäker igen: Förr i tiden var ju tomten eller tomtarna och alla ljus försvunna när julen var över. Men när jag nu går ut med hunden på kvällen ser jag förutom Venus, aftonstjärnan, som lyser klar över Saxberget också flera klara röda ljus högst upp på Saxberget. Jag såg dem före jul men då var det väl ganska naturligt att de fanns där men nu är ju julen slut och ljusen är ändå kvar?

Och förr var det bara ett ljus - och så svagt så jag tror att jag aldrig såg det riktigt... Nu är det flera stycken och stora, röda ljus! Är det så att det nu har blivit flera tomtar som slagit sig ner på Saxberget och stannar året runt? Jag såg ingenting av det här förra julen, första julen sedan jag flyttat tillbaka till Malbacken. Och var har dom fått tag i så skarpa lyktor? Dom lyser ju skarpare än aftonstjärnan!

Ja det finns så många nymodigheter och konstigheter så man vet många gånger inte vad man ska tro. Men lite nyfiken blir man ju på hur det kommer att bli framöver...

Inga kommentarer: