måndag 26 januari 2009

Musikminne från Grängesberg

Någon gång i början av 1950-talet, kanske -52 eller -53, har jag ett musikaliskt minne som satt sig fast under alla år i medvetandet.
På lördag eftermiddag tog jag ibland trampcykeln och åkte ned till Nils Persson "Grus-Nisse", han hade då kört färdigt sina gruslass till gruvorna i Grängesberg, för denna veckan, man arbetade även på lördagen på den tiden.
För det mesta brukade han tvätta sin nya personbil på lördagseftermiddagen, han hade en ny VOLVO-PV 444, röd till färgen, med gangsterkeps över vindrutan och vita däcksidor. De vita däcksidorna var han särskilt noga med och putsade dem med sandpapper, och där fick man hjälpa till att gnugga. Så även denna lördag.
Nisse frågade om jag ville följa med honom till Grängesberg på kvällen för att se och lyssna på en grupp från Amerika.

Hem snabbt som den, och tigga pengar till inträde och förmodligen klädbyte också, det gick tydligen bra för jag fick åka PV-444 till Grängesberg.
Uppträdandet var i Parken på den öppna estraden till höger strax ovanför ingången, för sittplats skulle man lösa ytterligare en biljett, det kanske blev för mycket för Nisse, vi stod utanför längst bak uppe på slänten.
Gruppen som uppträdde var ingen mindre än DELTA RHYTHM BOYS , obekant för mig vid detta tillfälle, Nisse var något av en spelman med sitt dragspel, så han kände förmodligen till gruppen.
De sjöng ett antal visor bl.a
"Fliickåårna i Smoouuland" med flera.
Nu fäller Nisse det yttrande som etsat sig fast i minnet allt sedan dess: "Tänk att få se såna världsartister här i Grängesberg".
Detta har följ mig hela tiden och alltid "poppat" upp så fort jag hör den här gruppen, ja ja tänk vilka minnen, mera än 50 år gamla.
Så här såg i alla fall gruppen ut på den tiden.



Hälsningar Lars-Åke Wettercrantz

Inga kommentarer: