tisdag 9 augusti 2011

Sista dagen i Dan Anderssonveckan 2011


Byns Mats Larsson & Jonas Hansson, vad vet vi om dem?
 
Byns Mats Larsson t.v. och Jonas Hansson t.h.
Jag måste erkänna att jag inte kände till dem alls. Jag har hört talas om Mylla - en musik- grupp som lär vara hörvärd - men jag har inte hört dem heller.

Nu fick jag stifta bekantskap med Byns Mats Larsson och Jonas Hansson i Cassels på söndag, sista dagen i Dan Anderssonveckan 2011. Då fick jag också veta att duon är en del, eller närmare bestämt två femtedelar, av musikgruppen Mylla. Den by det är fråga om i namnet Byns Mats Larsson är inte Saxdalen utan Nås. Därifrån kommer gruppen Mylla.
 
Nog med information. Låt oss få ett smakprov på hur duon Byns Mats Larsson och Jonas Larsson låter. De framför här Cornelis Vreeswijks Grimasch Om Morgonen:
 

Nu faller dagg och nu stiger sol
Men det kan du inte höra
Du ligger utan blus och kjol
Med läpparna mot mitt öra
Tala nu allvar ber du bestämt
Du skrattar visor, du sjunger skämt
Du kan men vill inte göra
en sång om lyckan den sköra

Nu stiger sol och nu faller dagg
För fattigt folk och för rika
Men lyckan har en förgiftad tagg
Som man bör noga undvika
Hon stannar gärna i några dar
Men när du vill hålla henne kvar
Blir hennes ögon iskalla
och du blir bitter som galla

Nu faller daggen för utan ljud
Och gräs och blader blir våta
Och varje morgon står solen brud
Fast inga brudpsalmer låta
Ann-Katarin du ska veta att
Det finns en lycka som dör av skratt
Men den vill smekas om natten
och den är stilla som vatten

Stig upp ur sängen Ann-Katarin
Och lyssna på något viktigt
Det finns ett särskillt slags ädelt vin
Som man bör njuta försiktigt
För om man dricker det utan sans
Förlorar det sin forna glans
Och du får kvar en tom flaska
och bittra tårar och aska
Och så här mäktig låter Byns Mats Larssons djupa stämma i  Fredmans Epistel N;o 72 - Glimmande Nymph! 
 


Glimmande Nymph! blixtrande öga!
Sväfvande Hamn på bolstrarna höga!
Menlösa styrka!
Kom, kom nu at dyrka,
vid et smalt och utsläckt ljus,
sömnens Gud, vår Morpheus.
Luckan ren stängd, Porten tilsluten,
natthufvan ren din hjässa kringknuten,
ren Norströms Pisk-peruk
den hänger på sin spik.
Sof, somna in vid min Musik.
Sof, somna in vid min Musik.


Efter konserten i Cassels fortsatte duon till Knallis mila i Gruvskogen för att förenas med resten av Mylla.

Ett stort tack till Byns Mats Larsson och Jonas Hansson för att de gav mig tillåtelse att för Saxdalen blogg både fotografera och filma under deras framträdande!
 
Hälsningar Ola 

Inga kommentarer: